Re: Koffie uit de volautomaat Vs halfautomaat

22
Nauti schreef:Ik heb begrepen dat de Compak K3 een leuke en goede molen is. Misschien wat minder mooi afgwerkt dan een MACAP of Mazzer in dezelfde prijsklasse. Maar, wel makkelijk in gebruik. http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... 7&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad. Overal behoorlijkg goede recenties. Niet de top, maar komt aardig in de buurt. Veel "value for money"

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

23
Newbie schreef:Met de compak K3 erbij is dit volgens mij wel een mooi (beginners) setje
nou, dat is een aardig understatement hoor...hier kun je jaren mee vooruit ;)

wellicht is bestellen via casabarista.nl een optie: iets duurder dan koffiewarenhuis, maar wel prima service, eigen technische dienst en een gratis pick & return service tijdens de garantie periode voor het geval er iets mis is...en je kunt de groepdruk en pressostaat vast wel door ze laten afstellen (groepdruk staat vaak op 12 bar of soms nog hoger afgesteld, terwijl de meeste mensen voorkeur geven aan pakweg 9,5 bar...)

...en ik zou er een 2-gast stoomtip bij regelen, zit volgens mij een 4-gats standaard bij en dat is te veel van het goed tenzij je erg grote hoeveelheden melk op wilt schuimen!

weet wel dat je op de Bezzera kop volgens mij niet standaard een Eric's digitale thermometer kan schroeven waarmee je handig kan flushen naar je target temperatuur...dat kan wel met een E61!

voor wat betreft de compak K3: let op dat je de juiste besteld...te koop als touch of als puls...de touch heeft 2 timerfuncties en een continu malen stand...de puls maalt zo lang je de maler activeert en dus geen timer!

succes en veel plezier!

;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

25
bvds schreef:
...en je kunt de groepdruk en pressostaat vast wel door ze laten afstellen (groepdruk staat vaak op 12 bar of soms nog hoger afgesteld, terwijl de meeste mensen voorkeur geven aan pakweg 9,5 bar...)
Oh, dat is nieuw voor mij. Wat zijn de voordelen van 9,5 ipv 12 Bar? Werkt dat handiger?
...en ik zou er een 2-gast stoomtip bij regelen, zit volgens mij een 4-gats standaard bij en dat is te veel van het goed tenzij je erg grote hoeveelheden melk op wilt schuimen!
Die tip had ik al op dit forem elders gelezen. Ga ik doen.
weet wel dat je op de Bezzera kop volgens mij niet standaard een Eric's digitale thermometer kan schroeven waarmee je handig kan flushen naar je target temperatuur...dat kan wel met een E61!
Ik ben op dit moment niet van plan om het zo wetenschappelijk te benaderen. Dus voor mij geen reden om te switchen naar een E61
voor wat betreft de compak K3: let op dat je de juiste besteld...te koop als touch of als puls...de touch heeft 2 timerfuncties en een continu malen stand...de puls maalt zo lang je de maler activeert en dus geen timer!
Klopt dit nog wel? volgens de website van de leverancier heb je alleen nog de Elite en de Touch. En ik ga voor de Touch met inderdaad een timer functie

roelof

26
Alom wordt 9 bar als optimum gezien, waarbij je dus de beste extractie krijgt in combinatie met maling, hoeveelheid etc..

De Erics E61 Thermometer is niet om moeilijk te doen (wetenschappelijk), maar juist om het leven met de E61 bijna net zo makkelijk te maken als met een DB!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
De kogel is door de kerk.

Het is de BZ07 geworden met de PID. Hoewel de zin en onzin veel wordt besproken op het forum ga ik er vanuit dat dit een aanschaf is waar ik de komende 20 jaar mee vooruit kan. Extra kosten zijn dan 0,02 E per dag ;)
Heb er nog twee leveranciers over gebeld. een van de twee verklaarde ook sceptisch te zijn, en daarom metingen heeft uitgevoerd. En dat volgens hun de temperatuur aantoonbaar veel constanter is. We zien het wel, kwaad kan het in iedergeval niet.
Ook meteen de Compak K3 aangeschaft.

Dat wordt dus expirimenteren de komende weken/maanden/jaren.

Roelof
Laatst gewijzigd door Newbie op di 19 jan 2010, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

28
Ik mag toch hopen dat je een type-foutje hebt gemaakt en bedoelt dat je de BZ07 hebt gekocht? :shock:

De gedachtegang achter je aankoop ontgaat me anders volkomen! Je drinkt regelmatig cappu's en geeft wèl meer geld uit aan een PID (waarvan het nut te betwijfelen valt), en nìet eenzelfde bedrag méér aan de HX-uitvoering (waarvan het nut voor melkdrankjes onbetwist is)??
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
Spironski schreef:Ik mag toch hopen dat je een type-foutje hebt gemaakt en bedoelt dat je de BZ07 hebt gekocht? :shock:

De gedachtegang achter je aankoop ontgaat me anders volkomen! Je drinkt regelmatig cappu's en geeft wèl meer geld uit aan een PID (waarvan het nut te betwijfelen valt), en nìet eenzelfde bedrag méér aan de HX-uitvoering (waarvan het nut voor melkdrankjes onbetwist is)??
Type foutje. (reeds gewijzigd) Natuurlijk de BZ07. De BZ09 is er volgens mij niet eens met PID.

Roelof

30
Pff, gelukkig! Anders had je de verkeerde machine gekocht en kon ik je niet feliciteren met je aankoop. Dus bij deze! :D

Oh, en houd ons op de hoogte van je bevindingen hè? 8-)