Dag allemaal, graag jullie aandacht voor het volgende.
Op internet heb ik de gebruiksaanwiijzing van de Macap M2D opgesnord. Daarin lees ik dat je de maalgraad alleen anders af mag stellen als de molen draait.
Ik twijfel aan mijn ogen omdat dit behoorlijk omslachtig is en wat je bovendien ook niet alleen afkunt gezien de kracht die vrijkomt bij het draaien van de schijven. Dan staan we daar met zn tweeen tegelijk die molen in te stellen. Een hoop gedoe bij het zoeken dus van een nieuwe maalgraad.
Erg gebruiksonvriendelijk!
Zojuist nieuwe schijven aangebracht. Kun je die inmalen met Liddlbonen zonder negatieve bijwerkingen? Ik heb gelezen dat er n kilo door moet alvorens de nieuwe schijven prettig werken?
Graag lees ik jullie reactie op beide onderwerpen.
Groeten, Caroline
Re: Verstellen maalgraad Macap M2D
2En ja, wat de koffiebonen betreft zal ik die dan in een verantwoord tempo wegmalen om oververhitting etc te voorkomen.
3En ja, wat de koffiebonen betreft zal ik die dan in een verantwoord tempo wegmalen om oververhitting etc te voorkomen.
Ik vind het trouwens vreemd dat er zo weinig over die Macap M2D is geschreven terwijl het een hele degelijke molen is. Bovendien wordt hij nog steeds aangeboden terwijl hij al lang op de markt is.
Degelijk, zo wordt hij ook steeds beschreven door commerciële aanbieders.
Maar de nadelen moet je dus zelf ervaren. Nu zit ik te prutsen met te grove( indeling op de schijf is niet bepaald in kleine stapjes) instellingen die ik ook nog niet eens alleen kan instellen.
We praten toch nog steeds over n paar honderd euro.
Ik vind het trouwens vreemd dat er zo weinig over die Macap M2D is geschreven terwijl het een hele degelijke molen is. Bovendien wordt hij nog steeds aangeboden terwijl hij al lang op de markt is.
Degelijk, zo wordt hij ook steeds beschreven door commerciële aanbieders.
Maar de nadelen moet je dus zelf ervaren. Nu zit ik te prutsen met te grove( indeling op de schijf is niet bepaald in kleine stapjes) instellingen die ik ook nog niet eens alleen kan instellen.
We praten toch nog steeds over n paar honderd euro.
4Hoe zo kan je hem niet alleen verstellen? Je zet hem aan, en draait aan de stelschijf. OF mis ik iets?
Overigens moet je dat draaiend verstellen ook niet te zwaar zien. Het is vooral als je hem significant fijner zet. Er kan dan een boon knel komen te zitten waardoor de boel blokkeert. Maar met kleine verstelling heb ik dat nog nooit gemerkt, en bij grover zetten heb je daar sowieso geen last van.
Overigens moet je dat draaiend verstellen ook niet te zwaar zien. Het is vooral als je hem significant fijner zet. Er kan dan een boon knel komen te zitten waardoor de boel blokkeert. Maar met kleine verstelling heb ik dat nog nooit gemerkt, en bij grover zetten heb je daar sowieso geen last van.
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40
5Als je n grotere stap wil maken (richting kleiner), moet je links t palletje indrukken, met je rechterhand de schijf draaien en n tweede persoon onder tegen t palletje duwen om de molen te laten draaien/ malen.( drie handen)
Ik snap dat t niet speelt bij t fine tunen.
Ik snap dat t niet speelt bij t fine tunen.
6Ah, het is met zo’n portafilter schakelaar…. Ja, dat is onhandig.
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
7Als je alleen thuis bent kun je de hopper eraf halen, de maler even leeg malen en dan in stilstand fijner afstellen, zoveel je wil. Dan hoeft de maler niet te draaien, scheelt weer indrukken van die knop.Caroline11 schreef: ma 06 dec 2021, 19:59 Als je n grotere stap wil maken (richting kleiner), moet je links t palletje indrukken, met je rechterhand de schijf draaien en n tweede persoon onder tegen t palletje duwen om de molen te laten draaien/ malen.( drie handen)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
9Dat heb je met apparatuur voor thuisgebruik. Ik noem zulke apparatuur "gedoemachientjes".
Het resultaat dat je er mee kunt bereiken is vaak heel behoorlijk tot goed.
Echter je hebt er meestal wat meer gedoe mee.
Een reden waarom ik altijd voor horeca apparatuur kies.
Verstelling maalgraad,langzamere maling, pl;astic verrtandingen etc.
Bij koffiemachines vaak dat het hele apparaat meebeweegt bij het indraaien van de zeefhouder,minder krachtig stoom etc.
Het resultaat dat je er mee kunt bereiken is vaak heel behoorlijk tot goed.
Echter je hebt er meestal wat meer gedoe mee.
Een reden waarom ik altijd voor horeca apparatuur kies.
Verstelling maalgraad,langzamere maling, pl;astic verrtandingen etc.
Bij koffiemachines vaak dat het hele apparaat meebeweegt bij het indraaien van de zeefhouder,minder krachtig stoom etc.
10Tja, uiteindelijk werkt de molen goed.
Zo’n grote horeca molen op je aanrecht maakt mij niet echt blij. Ik heb in het verleden een Rossi gebruikt. Vraagt visueel veel ruimte.
Maar ik ga hoe dan ook op termijn voor een god-systeem.
Het gemak dient de mens
Zo’n grote horeca molen op je aanrecht maakt mij niet echt blij. Ik heb in het verleden een Rossi gebruikt. Vraagt visueel veel ruimte.
Maar ik ga hoe dan ook op termijn voor een god-systeem.
Het gemak dient de mens