Allereerst fijne kerstdagen voor iedereen!
Nou had ik nog een vraag:
Mijn sage grinder geeft toch wel wat klonten na het malen. Ik krijg opzich wel de gewenste doorlooptijd, maar kan me zo voorstellen dat je een uniform maalsel wil hebben?
Is dit wel bekend voor deze molen? En wat zijn molens die dit probleem niet hebben? (Budget tot 500 euro)
Alvast bedankt !
Groeten Niels
Re: Maler zonder klonten
2Klontjes kun je toch door roeren makkelijk loshalen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Ik heb me laten vertellen dat klontjes voor kunnen komen in maalsel uit een molen die niet goed geaard is. En dan bedoel ik dat de aarding van de gehele woning waarschijnlijk beter kan. Wij hebben buiten ongeveer 2 meter van de meterkast een aard-pen laten slaan. Dat geeft zekerheid. Misschien kun je dat controleren.
En anders, net zoals fransg zegt: klonten los maken, daarvoor gebruik ik een stuk paperclip in een kurk

En anders, net zoals fransg zegt: klonten los maken, daarvoor gebruik ik een stuk paperclip in een kurk

Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4Cremalover heeft mbv een kabel ter dikte van een bint de boel geaard. Maar tis wat Frans zegt , na malen even roeren en Bob is your uncle. Ook doe dat na malen met de Eureka Olympus.

5Wacht, dat was serieus?gilleko B. schreef: za 25 dec 2021, 15:27 Cremalover heeft mbv een kabel ter dikte van een bint de boel geaard. Maar tis wat Frans zegt , na malen even roeren en Bob is your uncle. Ook doe dat na malen met de Eureka Olympus.
6Helemaal geen onzin.
Het uitsluiten van onbekende variabelen is juist hoogst wetenschappelijk.
Dat roeren, dat is pas hilarisch. Je betaalt meer dan €1.000,- voor een molen en je moet na het malen nog ontklonteren. Ik zou zeggen : leer er mee leven, of stuur de molen terug!
@Gilleko B
Mijn oom heet helemaal geen Bob
Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk
Dat roeren, dat is pas hilarisch. Je betaalt meer dan €1.000,- voor een molen en je moet na het malen nog ontklonteren. Ik zou zeggen : leer er mee leven, of stuur de molen terug!
@Gilleko B

7Elk huis is geaard, superaarding is het soort nonsens waar audiofielen van zeggen dat ze het verschil echt horen. Sure. Als statische elektriciteit door maling ontstaat en de molen kan dat niet afvoeren (bijvoorbeeld doordat de molen van binnen van plastic is of niet goed geaard) dan gaat het “superaarden” van je huis dat niet veranderen.HanR schreef: zo 26 dec 2021, 11:43 Helemaal geen onzin.
@Gilleko B
Overigens is WDT niet alleen tegen klonten. Mijn molen klont eigenlijk niet maar voor het verdelen in de portafilter gebruik ik een puck rake.
8Mee eens. Dat verschil zit voornamelijk tussen de oren (en audiofielen verwarren dat met ín de oren).jorgen83 schreef: zo 26 dec 2021, 14:46 Elk huis is geaard, superaarding is het soort nonsens waar audiofielen van zeggen dat ze het verschil echt horen.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario - Kaleido Sniper M6
9HanR schreef: zo 26 dec 2021, 11:43 Helemaal geen onzin.
@Gilleko B
Iedereen bedankt voor de input , maar dat is dus dan wel mijn hamvraag. Ik dacht, bij een duurdere molen hoef je niet te ontklonten, dat was mijn een reden om eventueel een andere molen aan te schaffen.
Ik ben prima bereid om wat acties uit te voeren voor koffie ( anders had ik de volautomaat nog wel) maar dat roeren hoeft om mij niet perse.
Of zeg in nu hele rare dingen? Roert bijna iedereen hier?
Groeten Niels
10Ik roer wel voor 't tampen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino