Re: Keuze ‘stress’

21
bobbee schreef: za 22 jan 2022, 10:33 Dit wakkert bij mij wel iets aan om die XL eens een keer 2e hands te kopen om te proberen.
Ben wel benieuwd hoe die maalgraad instelling en consistentie zich verhoudt naar de Niche. Mijn ervaring met 64mm schijven is dat die het niet halen, ook de Atom V1 deed dat niet goed genoeg in mijn beleving.
Vraag mij af of de XL dat beter doet.
De Atom had 60 mm schijven. De XL 65 mm. En de Atom had iets van 3 gram retentie...wellicht is dat deel verklaring?

Tsja ik gebruik wel aan manual lever dus dan pas je automatisch druk aan. Beste is consistentie te vergelijken op een pompmachine met hoge druk en zonder PI. Maar ja die heb ik niet...Ik lees overigens wel meer terug dat de XL een brede sweet spot heeft.
Laatst gewijzigd door bvds op za 22 jan 2022, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

22
Qua workflow en bouwkwaliteit een flinke stap vooruit t.o.v. een Eureka, maar ik vind deze wel duur voor wat je krijgt.
Dan koop je toch de EtzMAX Light Timer versie. Die komt op ca 1200 euro uit. De MK produceert zeker een goed maalsel en is lekker stil, maar inderdaad wel wat meer retentie. En geen koopje.

Voor 700 euro is de Niche de beste single doser die je kan kopen. Betouwbaar, redelijk stil, snel genoeg, minste retentie en exchange en goed maalsel. De XL is voor datzelfde geld het meeste waar voor je geld met vlakke schijven. En bovendien erg veelzijdig: hopper vol, klein hoppertje, redelijk goed te single dosen, acceptabele exchange, redelijk stil, snel etc. De EtzMAX timer versie is voor 1200 wel meteen een stuk duurder, maar speelt ook meteen een klasse hoger. Ik zou niet snel 600 euro uitgeven voor GbW. De timer versie is al erg nauwkeurig en je kan ook de SD hopper gebruiken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

23
Zelf gebruik ik dat beugeltje ook niet, maar maal ik gewoon rechtstreeks in de PF met een dosing ring. Heb een beetje lopen spelen met de instellingen, maar meestal geeft de timer +/- 0.2g resultaat en haal ik met een lepeltje dat laatste beetje eruit om op 18.00-18.10g uit te komen.

Ter illustratie (het vervolg WDT'en en tampen lukte niet met één hand, heb het geprobeerd):
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

24
Ypuh schreef: vr 21 jan 2022, 12:58

Van een Lagom, Weber etc. is de uitstraling natuurlijk top, maar ik vraag me wel af wat de relatieve performance winst is. Een Mahlkonig E65S en de P64 hebben ook 'maar' 65mm schijven, zijn deze dan net zo goed als een XL of spelen er nog andere factoren mee (los van bouwkwaliteit en design) die de prestaties beïnvloeden?
Geluidssterkte, retentie, maalsnelheid, temperatuur van maalsel, constantheid, dode ruimte, bedienbaarheid, maalgraad instelling (+repliceerbaarheid) . Dat soort dingen lijkt mij

25
Misschien heeft de hoogte van spreekwoordelijke lat voor een koffiemaler er ook mee te maken wanneer je bent begonnen met serieus koffiezetten. Toen ik begon was je overgeleverd aan ex-horeca malers met een hoop retentie, groot en ook een hoop herrie. Voor thuis werden er alleen stumpige kleine malertjes gemaakt zoals de Eureka Mignon maar dan niet te vergelijken met de mignon van nu. Zo'n horeca maler als een Mazzer SJ, Compak K6, K8 of K10 of Fiorenzato T80 is fabriek af niet wat je wilt als home barista dus je moest wel creatief zijn met blaasbalgjes, papieren trechtertjes, verwijderen van auto fill en gebruik van kwastjes om een paar aanpassingen te noemen.

Wat er nu te krijgen is was ondenkbaar en dan is zo'n Niche subliem.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

27
Starred schreef: za 22 jan 2022, 17:33 Geluidssterkte, retentie, maalsnelheid, temperatuur van maalsel, constantheid, dode ruimte, bedienbaarheid, maalgraad instelling (+repliceerbaarheid) . Dat soort dingen lijkt mij
Dat is eigenlijk alles waar een Mignon XL ook goed op scoort. Je zou bijna zeggen dat ze hem voor de enthousiaste thuisgebruiker gemaakt hebben :lol:.

Ik denk dat er in de toekomst nog wel een stap te maken is, maar voorlopig moet mijn honger naar upgrades maar even gestild zijn. De ontwikkelingen lijken nu vooral hard te gaan op het gebied van SD malers (Key, Deva, G-Iota, P64, P100, Niche, Oro etc). Nadeel daarvan is beschikbaarheid, maar zoals het nu lijkt zijn dat stuk voor stuk mooie malers.

Zelf hoop ik dat GbW een trend wordt. Je hebt al de 270Wi maar die gaat van wat ik lees steeds stuk. Daarnaast de Etzmax LW/MW en E65S GbW, maar die zijn redelijk aan de prijs (+/- €2.000-2.500). De Atom 75s moet voor de vorm nog even genoemd worden, maar vind de Eureka malers verder een beetje saai (ze doen alles simpel en goed).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

28
Starred schreef: za 22 jan 2022, 18:54 Voor Kaffeemacher (toch geen onbenullen) is de espresso van de XL net een tikje lekkerder dan die van de Niche
Maar dat is natuurlijk subjectief. Ik heb ze beiden. En vind ze beiden erg goed. Voor sommige koffies lijkt de XL de betere keuze. En soms precies andersom. De malers liggen best dicht bij elkaar qua smaak.