Weber EG-1

1
Verschillende PBs gekregen hoe de EG1 in het echt is.

Voor een echte review zou ik jullie verwijzen naar:

James Hoffmann https://www.youtube.com/watch?v=-3mB4MBITEI
Michael Fabian https://www.youtube.com/watch?v=zGq1IP8V_fY

Het is echt een mooi stuk gereedschap, waar kunstwerk wat ook nog eens een mooi/goed maalsel geeft.

Voor nu eigenlijk alleen in gebruik voor filter met de Ultra Burrs en dat geeft hele goede filter koffie (voornamelijk Friedhats).
Met de Ultra burrs kan ook espresso gezet worden met top resultaat in de cup maar dan moet je wel voorzichtig de bonen toevoegen want anders kan de machine blokkeren bij een lichtere branding.

Core burrs zitten redelijk los op het onderste bevestigingpunt (of dat effect heeft voor alignment?). De Ultra zeer strak met als gevolg dat ik nu de bovenste burr niet los krijg :roll:

Kreeg deze vraag: Het is een prachtige machine maar als ik de forums doorpluis zie ik voornamelijk
vragen / commentaar over het 'zero-en' van de grinder en het 'chirpen'
van de burrs. Ik ben heel benieuwd hoe jij dit ervaart, is dit nu echt
een issue of horen we alleen het negatieve commentaar in de forums?
Lees voornamelijk dat het inconsistent is en lastig is in het gebruik.
Antwoord: Met dat 'chirpen' bedoel je denk ik het geluid van de Burrs. Dit komt niet van de burrs maar van de twee schoepen met wipers waarop de onderste burr is gemonteerd, of ze bedoelen daarmee dat soms het laatste boontje of de helft daarvan niet wordt meegenomen en blijft hangen op de burrs en dat geeft ook een apart geluidje, met Filter afstelling minder last van dan met Espresso.
Dat laatste is ook echt mijn enige echte minpunt en mag wat mij betreft niet voor zo'n dure maler. (mogelijk met een blaasbalg kan je dit tegen gaan)

Vraag: Gebruik?
Antwoord: De Workflow is goed. Zelf heb ik 54MM waardoor de blind shaker alleen met funnel te gebruiken is, of door gebruik te maken van Acaia dosing cup. Je kan voor Espresso ook rechtstreek in de portfilter malen. Voor Filter is de blind shaker ook te gebruiken.
Schoonmaak is ook echt zeer makkelijk, en wisselen burrs ook. Nou ja nu even niet dan die bovenste burr :)

Wordt vervolgd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding