Re: WDT

21
ErikvW schreef: zo 06 mar 2022, 15:29 Ik heb nu de ronddraaiende leveller geprobeerd. Dat ziet er strak uit en tamp heel fijn altijd recht. Ik heb alleen het idee dat hier aan de onderkant maar weinig resultaat wordt geboekt.

Ik heb tot gisteren de palmtap geprobeerd in combinatie met de 3-ijzerdraadjes-Amazon hark. Dat ging al stukken beter.

Sinds gisteren heb ik de acupunctuur rake van Arjan. Dat is qua werken en resultaat echt een groot verschil ten positieve. Je moet wel subtiel werken anders buig je misschien een naaldje.

PuqPress is voor mij niet van toepassing. Wordt ik thuis gesloopt denk ik...

- Erik
Precies dat laatste inderdaad, haha. Geloof dat er dan dingen door de huiskamer gaan vliegen als zo'n puqpress gekocht wordt.

De rake die ik zelf heb(zie klein stukje terug, Ali ding) gebruik ik nu als eerst, dan een leveller en tot slot ook nog eens een palmTamper (die redelijk diep afgesteld staat).

Moet zeggen dat ik nu behoorlijk lekker en consistent bakkies gezet krijg.

Als laatste alternatief heb ik ook nog een NormCore Tamper onderweg hierheen komen (Tamper die én een rustend deel op je portafilter én een springveer voor vaste druk heeft) dus ben venieuwd of daarmee nog "meer" verbeterd kan worden.

Dat wordt voor mij wel de laatste om te proberen, want krijg een beetje hetzelfde hoeveelheidsniveau als Gilleko (als ik me goed herinner) hier in de keuken: een hele hoek met verschillende meuk aan tools :shock:
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

23
fransg schreef: zo 06 mar 2022, 18:15 Mooie plaatjes!
@Arjen, had je voor de advertenties al een nieuwe geprint of is de mijne nu wereldberoemd?
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

24
Ben nu 2 weken bezig met espresso.

Mijn workflow is dat ik eerst wdt doe, dan paar keer draaien met een leveler en vervolgens tampen.
Ik gebruik de tamper van Normcore, dan tamp je altijd recht.

Op de naked ziet de flow er technisch eigenlijk erg goed uit….en mooi 1:2 rond de 25s. :P

Krijg alleen de smaak nog niet zoals ik hem hebben wil :roll:

25
Starred schreef: ma 07 mar 2022, 08:30 Krijg alleen de smaak nog niet zoals ik hem hebben wil :roll:
Er zijn zoveel variabelen te noemen, maar als je ergens verrukkelijke espresso drinkt en vervolgens precies die bonen / branding mee naar huis kunt nemen, dan weet je welke smaak je nastreeft. Dat geeft al wat houvast.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Dat klopt zeker!

Mijn ‘probleem’ is dat ik espresso net wat te sterk vind in de vroege morgen. Ook met bonen die een mild resultaat zouden moeten opleveren.
Ik wil er echter geen melk erbij schenken….iets met Intermittent Fasting enzo. :|

Ik denk dat ik wellicht op zoek moet naar een goed lungo recept, of naar Americano om de koffie iets zachter/minder sterk te laten smaken

27
Starred schreef: ma 07 mar 2022, 09:31 Mijn ‘probleem’ is dat ik espresso net wat te sterk vind in de vroege morgen.
'sterk' is een vaag begrip:

Je zou wat water uit de heetwatertap in een kopje kunnen doen, dat laten afkoelen terwijl je espresso maakt, die espresso vervolgens in het kopje gieten. Afhankelijk van je voorkeur meer of minder water nemen. Niet te heet water gebruiken waardoor de koffie bitter wordt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

29
Puqpress imitatie.

Ik brouw tegenwoordig 60ml espresso. Vind ik lekker, sinds de covid infectie ben ik mij nog wat bewuster van mijn smaak en reuk.

Hier een lekker shotje, 18 gram koffie = ~60ml espresso.

https://youtu.be/d-UkNzb_UjA

(opname is onbewerkt dus let niet op mijn gesnuif en de rommel, ik ga nu opruimen. Als ik stop krijg ik geen zuurstof meer dus ja...)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!