Hulp bij 'pimpen' G-Iota

1
Hi, ik heb nu een G-Iota, op zich tevreden mee, maar er zijn wat 'dingetjes'.
Ik heb bv het idee dat ie niet perfect voor de maalschijven uitgelijnd is, word ik gestoord van de rommel die het gebruik van de blaasbalg met zich meebrengt en zou ik liever een stapje hoger in het segment willen.
Nu zijn er 'mods' die het leven hiermee al een stuk verbeteren, zoals een inschuif houder waardoor de beker schuin direct voor de opening komt te hangen, SSP Schijven, (laten) uitlijnen, en de klontenbreker aanpassen/vervangen (Ik heb ergens de klompenbreker van de Mythos liggen). En een goede indicator van waar je ergens bent met de instelling + een anti popcorn mod.
Alleen durf ik zaken als het uitlijnen cq vervangen maalschijven, de klompenbreker vervangen e.d. niet aan, even een verkeerde trilling op het (wet van Murphy) natuurlijk verkeerde moment en ik zit met de gebakken peren.
Is er iemand die in Almere woonachtig is, of nabij, met vaste hand die mij hier behulpzaam bij zou kunnen wezen?

Het is of dit, of naar een Niche op zoek, en naar ik heb vernomen is de mijne met SSP schijven die wel uitgelijnd zijn een nek aan nek koploper met de Niche zo niet een haartje beter.

Of er moet iemand een ongebruikte Niche hebben zwerven :lol:
Nu zou ik ook een half jaar verder kunnen sparen en voor een Lagom P64 kunnen gaan, maar ik heb geen idee hoe die zich verhoud tot de G-Iota.

Blijft in dit hele verhaal het enige pijnpuntje van de G-Iota overeind: die verrekte aan/uit schakelaar, zucht, je zou toch denken dat daar ook een mod voor moet zijn.

Re: Hulp bij 'pimpen' G-Iota

2
Ik zou zeggen gewoon de Giota gebruiken zoals hij is en de blower niet gebruiken. Nergens voor nodig en dat proef je toch niet een je ben van hoop ergernis af.Alle dingen die je noemt horen bij deze maler en de ssp schijven maken het niet makkelijker op deze maler.
De Niche geeft veel meer comfort en veel stabieler, maalsel. Fijnere maalgraad afstelling, is een stuk stiller, kleiner.
Uitkijken naar de Eureka XL is een optie evenals de maler die je zelf noemt, de Lagom.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
bobbee schreef: za 07 mei 2022, 07:48 Ik zou zeggen gewoon de Giota gebruiken zoals hij is en de blower niet gebruiken. Nergens voor nodig en dat proef je toch niet een je ben van hoop ergernis af.Alle dingen die je noemt horen bij deze maler en de ssp schijven maken het niet makkelijker op deze maler.
De Niche geeft veel meer comfort en veel stabieler, maalsel. Fijnere maalgraad afstelling, is een stuk stiller, kleiner.
Uitkijken naar de Eureka XL is een optie evenals de maler die je zelf noemt, de Lagom.
Zonder de blower/hopper blijft er minimaal 1gr achter de klompen breker hangen, dat is echt geen optie. Na veel lezen komt de Lagom neer op een G-Iota zonder de problemen, alleen x3 wat betreft de prijs. Dus vooruitgaan met maalkwaliteit doe je ook niet ten opzichte van een uitgelijnde G-Iota.
Alle dingen die ik noem kun je met een beetje gedoe oplossen. De SSP schijven na lang en veel lezen geven een ander smaak patroon, maar ook veel meer gedoe met instellen op de juiste maalgraad. Die schuif ik weer even op de back burner. Blijft dat ik verder een vrij eenvoudige hulp vraag heb, maar goed als dit niet de plaats is..

5
Giota is een leuk intappertje om je tenen te dopen in de single-dose plas maar als je meer wil dan zul je meer moeten betalen. SSP schijven in de Giota is best zonde, de maler is niet al te best en je zou haast zeggen dat 'ie dergelijke schijven niet verdient. Dat klinkt misschien slechter dan het daadwerkelijk is, maar het is toch beetje hetzelfde als GTI spullen op een standaard golf monteren, een écht GTI gaat het nooit worden en de standaard golf wordt er ook niet heel veel beter/waardevoller van.

Ik zou ook lekker blijven roeien met de riemen die je hebt (en de blowup aan de kant smijten ;)) of wanneer de upgraditus te heftig wordt gewoon upgraden naar een betere maler.

6
Mijn ervaring met de G-Iota (en SSP schijven, geïnstalleerd en uitgelijnd aangekocht) is dat hij prima werk levert, maar je moet bereid zijn er wat extra handelingen voor te verrichten en/of wat upgrades uit te voeren als je enkele beperkingen wilt overwinnen.

Om even in te gaan op de mogelijke upgrades:
- De clump crusher heb ik helemaal verwijderd en mits RDT gaat dit prima. De exit chute blijft echter een probleem: er blijft gewoon te veel maalsel zich ophopen in de standaard chute. Ik ben nu aan het kijken naar een 3D geprinte oplossing zoals iemand ze voorstelt op Home Barista: https://www.home-barista.com/grinders/h ... 79493.html
- Anti-popcorn vind ik zelf geen verbetering. Gewoon na het malen even met een borsteltje de restanten wegvegen en klaar.
- Met zo'n 3D geprint vorkje om de dosing cup dichter bij de chute te brengen creëer je ook wat extra plek om aan de aan-uit-schakelaar te komen.

Verder denk ik dat je de maler me zijn tekortkomingen moet accepteren - de blaasbalg is denk ik zo'n noodzakelijk kwaad - of inderdaad dieper in de zak moet tasten voor een maler waarbij wél op al die details gelet werd.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

7
De blaasbalg zie ik niet als een echte tekortkoming, het feit dat ie 75% van de koffie over de rand van de dosing cup heen 'spuugt' dan weer wel.
De 3d geprinte wijzigingen in en aanbrengen zijn het probleem niet, dat komt wel goed, ik zoek iemand met vaste hand die behulpzaam kan zijn bij het uitlijnen en het plaatsen van een andere klontbreker, danwel het verwijderen van de bestaande, hoewel ook her en der lees dat met enige creativiteit en een scherm mesje je ook 1 van de twee lagen van de klomp breker kunt verwijderen met een beter resultaat.
Zeg een uurtje rommelen, een paar bakkies koffie en misschien een zakje bonen en/of een kleine geldelijke vergoeding (reiskosten bv) als dank oid.
Ik kan mijn zoon wel vragen, maar die heeft de ballen verstand van koffiemolens ;) En het is niet hetzelfde als je eigen PC bouwen, dit luistert wat nauwer lijkt mij.

8
Ik kreeg de mijne ook niet perfect uitgelijnd nadat ik daarvoor ook al faalde was met de Mazzer SJ schijven. Ik heb toen gewoon even contact opgenomen met de verkoper/importeur. Daar hadden ze toen net, voor de montage van de SSP schijven, een meetklok opstelling gefabriceerd. Mijn maler heb ik eventjes naar ze opgestuurd, ze hebben hem opnieuw uitgelijnd en weer teruggezonden. Kort erna nam ik alsnog afscheid van de Giota maar wel in de wetenschap dat de uitlijning de best haalbare was.

9
Pti schreef: za 07 mei 2022, 15:05 Ik kreeg de mijne ook niet perfect uitgelijnd nadat ik daarvoor ook al faalde was met de Mazzer SJ schijven. Ik heb toen gewoon even contact opgenomen met de verkoper/importeur. Daar hadden ze toen net, voor de montage van de SSP schijven, een meetklok opstelling gefabriceerd. Mijn maler heb ik eventjes naar ze opgestuurd, ze hebben hem opnieuw uitgelijnd en weer teruggezonden. Kort erna nam ik alsnog afscheid van de Giota maar wel in de wetenschap dat de uitlijning de best haalbare was.
Wat voor maler gebruik je nu?

10
De Atom 75 die ik daarvoor ook al gebruikte, single dose als enige maler is niets voor ons huishouden. Achteraf zou ik de kony E wel terug willen die ik daarvoor gebruikte, dat was ook écht een dijk van een machine met hetzelfde maalwerk als ze voor de gesmolten senseuhhhhh Niche zero gebruiken.