Re: Advies voor aanschaf koffiemachine in horeca zaak

22
Op zich een leuk topic, de strijd tussen halfautomaten en volautomaten in de horeca. Starbucks is groot geworden met voor Amerikaanse begrippen uitstekende koffie te serveren met een speciaal voor de niet ervaren barista ontwikkelde dual boiler van La Marzocco. Inmiddels gaat Starbucks voor de snelle volautomaat en is het concept ingewisseld voor de aandeelhouderswaarde.

Daar staat dan weer tegenover dat in de onlangs verbouwde Albert Heijn XL bij mij in de buurt een La Cimbali met twee La Cimbali Magum malers is verschenen. Dit is ongetwijfeld een doordachte keuze en het past uiteraard precies binnen de meer authentieke smaakbeleving die AH op dit moment voor de klant probeert te creëren. Ze schenken dan wel weer Perla koffie, maar wie weet hebben ze daar ook een stap gezet!

Elke horecazaak zal zelf een keuze moeten maken. Ik zou zelf voor de halfautomaat gaan. De koffie smaakt beter, het schoonmaken is makkelijker en het is leuker voor het personeel, dat zich in de dode uurtjes verder kan bekwamen in latte art. En je kan ze op cursus sturen of een uitje naar de koffiebrander.

Verder wordt de horeca natuurlijk bestookt door vertegenwoordigers die het ene of het andere systeem aanbevelen en zo voor je kunnen neerzetten, de ene met een berekening van de uiteindelijke prijs per kopje koffie. De andere zwijgt daarover en verkoopt gewoon een meerjarig wurgcontract.

Dus ja, keuze genoeg! En de vraag is natuurlijk, wat is het geworden?

23
Dankjewel voor alle reacties !! Zeer waardevolle feedback, super.

Het gaat om een horeca zaak met de focus op jonge gezinnen, missie is om betaalbare horeca te gaan realiseren met kwalitatief goed eten, hier gaan we inleveren op de marge maar wel consequent en goed.

Als de aanschaf van een volautomatische machine bijna hetzelfde is, het onderhoud minder maar dat het alleen zeer belangrijk is om schoon te maken en de maler af te stellen, is mijn vraag of dit laatste goed te doen is na een gedegen instructie door onervaren personeel?

24
Rogier1234567 schreef: ma 16 mei 2022, 19:24 Als de aanschaf van een volautomatische machine bijna hetzelfde is, het onderhoud minder maar dat het alleen zeer belangrijk is om schoon te maken en de maler af te stellen
Wie zegt dat dit zo is?

Ik denk dat het onderhoud / de service aan een volautomaat meer tijd kost en de servicebezoeken van de technici van de leverancier ook duurder zijn dan een simpele en goede halfautmaat zelf goed schoon houden en af en toe er wat aan vervangen.
Rogier1234567 schreef: ma 16 mei 2022, 19:24 , is mijn vraag of dit laatste goed te doen is na een gedegen instructie door onervaren personeel?
Als je bedoelt "gedegen instructie door onervaren personeel" -- nee dat bestaat niet ;-)

Maar je bedoelt vermoedelijk gedegen instructie van onervaren personeel door een ervaren persoon.

Het is dan de vraag hoe gemotiveerd dat personeel is.

Ik was eens op bezoek bij een hele goeie brander waar juist een cursusochtend plaatsvond voor een groepje jonge horecamedewerkers. Die stonden er vrij ongeïnteresseerd bij te kijken, zich vnl verheugend op de kans bijtijds nog de stad in te kunnen om leuke Instagram-foto's van elkaar te maken ;-) -- de instructeur was nota bene een in baristakringen bekende hele goeie barista...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

25

fransg schreef:
Rogier1234567 schreef: ma 16 mei 2022, 19:24 Als de aanschaf van een volautomatische machine bijna hetzelfde is, het onderhoud minder maar dat het alleen zeer belangrijk is om schoon te maken en de maler af te stellen
Wie zegt dat dit zo is?

Ik denk dat het onderhoud / de service aan een volautomaat meer tijd kost en de servicebezoeken van de technici van de leverancier ook duurder zijn dan een simpele en goede halfautmaat zelf goed schoon houden en af en toe er wat aan vervangen.
Rogier1234567 schreef: ma 16 mei 2022, 19:24 , is mijn vraag of dit laatste goed te doen is na een gedegen instructie door onervaren personeel?
Die stonden er vrij ongeïnteresseerd bij te kijken, zich vnl verheugend op de kans bijtijds nog de stad in te kunnen om leuke Instagram-foto's van elkaar te maken ;-) -- de instructeur was nota bene een in baristakringen bekende hele goeie barista...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Snapchat wordt daar vooral voor gebruikt, maar ook dit fenomeen door jou scherp opgemerkt
en treffend beschreven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding