Deze situatie leent zich wel perfect voor de SP om te worden wat ze ooit was.
De Nederlandse economie kromp in het derde kwartaal met 0,2 procent, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vorige week bekend. Volgens Klaas Knot, de president van De Nederlandsche Bank, is die afkoeling 'absoluut nodig' om de sterke prijsstijgingen van de afgelopen maanden onder controle te krijgen. Of het ook zal volstaan, durfde hij donderdag niet te zeggen in een gesprek met de Tweede Kamer. 'Het is verre van zeker dat een milde recessie alleen voldoende zal zijn om de hoge inflatie te beteugelen'.
Knot wees erop dat niet alleen voedsel en energie in rap tempo duurder worden, met name onder invloed van de oorlog in Oekraïne, maar dat ook de prijzen van industriële goederen en diensten inmiddels sterk stijgen. 'En dat is echt zorgwekkend.'
De Europese Centrale Bank (ECB), waar Knot als een van de beleidsmakers het beleid uitstippelt, weet wat haar te doen staat, en dat is de rente verder verhogen. Van een tarief van -0,5 procent aan het begin van het jaar is het met rasse schreden naar 2 procent gegaan. De verwachting is dat de ECB de rente in december verder verhoogt tot 2,5 of zelfs 2,75 procent. Dat is geen eindpunt voor Knot, die voorspelde dat de rente in de eerste helft van 2023 zal pieken op 3 procent.
Nieuwe douceurtjes voor de Nederlandse overheid zitten er overigens voorlopig niet in. 'Sinds de start van de euro in 1999 heeft DNB al tussen de 20 en 25 miljard euro aan winst gemaakt, waarvan het overgrote deel is uitgekeerd aan de staat', vertelde Knot. 'Nu kan het vele jaren duren voor we nog eens winst uitkeren, omdat we onze buffers moeten herstellen.'
Ik moet nog wel wat rekenwerk doen om de meter ook de kosten van het dagelijkse verbruik te laten zien. De vergissing die ik eerst maakte was gewoon kosten per kWh + leveringskosten, maar er zitten nog meer vaste kosten aan het verbruik vast. Anyhow, verbruiksmeter was plug&play in de P1 poort v/d slimme meter.
Nu ja in de versie van de boeren uit onze kinderboeken wel
Klopt, en ik denk niet dat bioboeren asbest dumpen, gemeentehuizen rammen met hun tractoren en bewindslieden thuis opzoeken en met koeienzeik onderspuiten zoals de ordi-boeren doen.