Re: Eureka mignon xl

11
maurice1 schreef:
bobbee schreef: wo 07 dec 2022, 20:03 Nee, ik heb geen XL en nooit getest.
Vooralsnog denk ik dat het verschil marginaal zal zijn. Ik had voor de Niche een Eureka Olympus met mythos schijven. Verschil in smaak zit hem wat mij betreft toch echt meer in de boon zelf en de complete extractie. Goed = goed zeg maar en dat malen doen deze malers stuk voor stuk heel goed.

De Eureka met weegcel die net uit is trekt mij wel vanwege the ease of use. Maar wel kleine (55mm?) schijven.
Denk je niet dat zo'n Olympus met Mythos schijven nog een stap boven een XL zou zijn?
Ja dat denk ik wel qua maalschijven maar qua retentie en geluid en formaat niet.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

12
bobbee schreef:
seels schreef:De Olympus heb ik zelf gehad en heeft uiteindelijk plaats moeten maken voor de niche. Vindt de Olympus 2x niets. Verstopte clumpcrusher etc

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De Olympus geeft geweldig maalsel is alleen groot en maakt een bak herrie en is niet voor single dosing gemaakt. Dat waren mijn redenen om hem weg te doen.
De Niche geeft ook geweldig maalsel, is compact en lekker stil.
Daarom staat hij er ook nog steeds bij mij, ik schat in dat de XL niet veel beter zal zijn. Wel leuk om ze beide te hebben.
Ik heb de Eureka Olympus HS met titanium vergulde schijven nog steeds. Ben het met Bobbee eens, alleen bij fijne maling clumpvorming. Veel koffie-enthousiastelingen doen een hoop met de puckprep, bijvoorbeeld een roerstok voorzien van acupunctuur achtige naalden aan de hand waarvan je een goed fluffy maalsel kunt krijgen. Het maalsel uit de Olympus vind ik erg goed en de molen is buitengewoon snel. Eigenlijk ook een goede horecamolen.

Afbeelding

14
Mooi die Libra, maar ook de Olympus geeft fluffy maalsel, als je fijn maalt ontstaat er denk door de weg die het fijne maalsel aflegt door de glijbaan en statische elektriciteit die klompjes. Maar die roer je makkelijk los. Ik gebruik hem als ik met de dubbelspout 2 latte's maak, dus 21 gram koffie (minder fijne maling). Dan heb ik een perfect fluffy maalsel. De bonen die erin gaan kunnen ook nat gesprayed worden zonder dat je bang heeft te zijn voor roestvormlng aan de schijven agv de titanium coating. Dit verhaal om deze molen credits te geven die die echt wel verdient.

15
gilleko B. schreef:Mooi die Libra, maar ook de Olympus geeft fluffy maalsel, als je fijn maalt ontstaat er denk door de weg die het fijne maalsel aflegt door de glijbaan en statische elektriciteit die klompjes. Maar die roer je makkelijk los. Ik gebruik hem als ik met de dubbelspout 2 latte's maak, dus 21 gram koffie (minder fijne maling). Dan heb ik een perfect fluffy maalsel. De bonen die erin gaan kunnen ook nat gesprayed worden zonder dat je bang heeft te zijn voor roestvormlng aan de schijven agv de titanium coating. Dit verhaal om deze molen credits te geven die die echt wel verdient.

Afbeelding
We zijn het draadje aan het vervuilen maar ik kom graag een keer vergelijken.

Zo valt het maalsel niet uit mijn Olympus: https://youtube.com/shorts/czm4ohS_4EA?feature=share
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

16

gilleko B. schreef:Mooi die Libra, maar ook de Olympus geeft fluffy maalsel, als je fijn maalt ontstaat er denk door de weg die het fijne maalsel aflegt door de glijbaan en statische elektriciteit die klompjes. Maar die roer je makkelijk los. Ik gebruik hem als ik met de dubbelspout 2 latte's maak, dus 21 gram koffie (minder fijne maling). Dan heb ik een perfect fluffy maalsel. De bonen die erin gaan kunnen ook nat gesprayed worden zonder dat je bang heeft te zijn voor roestvormlng aan de schijven agv de titanium coating. Dit verhaal om deze molen credits te geven die die echt wel verdient.

Afbeelding
Op schijven zonder coating ontstaat een laagje olie van de koffiebonen en zodoende is roesten ook daar iets wat niet snel zal ontstaan. Ter info.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
Klopt
bobbee schreef:

Afbeelding
Op schijven zonder coating ontstaat een laagje olie van de koffiebonen en zodoende is roesten ook daar iets wat niet snel zal ontstaan. Ter info.
Afbeelding

20
iLLidan schreef: vr 09 dec 2022, 13:31 Is de XL overigens in de prijsklasse onder de €1000 de beste koop, of zijn er betere opties?
Onder de €1.000 is lastig te zeggen. Dan komen bijvoorbeeld ook de bovengenoemde Olympus 75, Helios 65 en Atom 75 in beeld, beetje afhankelijk van aanbiedingen etc.

T/m €800 lijken de Niche en de XL veruit de betere. Ze bedienen beide een iets ander publiek (single dosing vs. non-single dosing) en deze twee passen ook wel iets beter in een huiselijke omgeving. De Olympus en Helios zijn wel een stuk groter/zwaarder/luider/lomper. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar trek in heeft.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.