De zin/onzin van een Coffeevac

1
Hi tijdje geleden een coffeevac bemachtigd via Fascino met black friday. Op zich een mooie bewaardoos en de lucht wordt er zeg maar uit gedrukt. Maar verder is het niets meer als een weckpot...afhankelijk van hoeveel bonen erin zitten is de rest nog steeds lucht. Je pompt de overige lucht er dus niet uit en vraag me zelfs af of je het dan over een vacuum hebt ipv lucht dicht. Vraag mij ook af of die extra lucht (als je de zak elke keer goed afsluit zit er minder lucht bij) de bonen sneller verouderd of niet.
Tevens zeggen ze van het merk dat je de sticker aan de bovenkant er niet af moet halen ivm het vacuum maar dat is echt de grootste onzin.

Benieuwd naar jullie ideeen hierover en of ervaringen.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

Re: De zin/onzin van een Coffeevac

2
Ik heb me ook lang afgevraagd wat de zin hiervan is, en het antwoord weet ik nog steeds niet. Wel heb ik een Fellow Atmos Vacuum Cannister.

Of dat vacuum gebeuren nou echt iets doet ben ik nog steeds niet achter. Ik heb vaker het probleem dat mijn bonen nog te vers zijn dan dat ze verouderd zijn. Heb onlangs wel een tweede Fellow erbij gekocht; vooral omdat ik het wel fijne potten vind. Mooi gemaakt, juist formaat, het draaien is wel redelijk zen en pak ook gelijk wat fysieke activiteit mee. Ze zijn niet bedoelt om 10x per dag te openen/sluiten, maar ik open ze eens per 1-2 dagen om de hopper bij te vullen (ca. 100g). Vond dat de meerprijs t.o.v. koffie bewaren in zakken wel waard.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

3
Ik vind die coffeevac bussen erg fijn. Het is niet helemaal zoals een weckpot; het ventiel zorgt ervoor dat de co2 er wel uit kan ontsnappen, maar er kan geen lucht in. Ik heb er al een paar jaar een stel in gebruik. Ik kan in de 500 grams versie met een beetje geluk net drie batches van 250 gram na het branden erin kwijt. Met het gewichtsverlies van het branden kom ik net uit.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Eureka XL | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

4
Zijn mooie potjes om koffie in te bewaren maar niet veel beter dan een luchtdichte pot. De bonen blijven niet verser door dat ventiel en die co2 gaat toch wel uit de boon, of dat nu vervliegt tijdens openen van een pot of via een ventiel.... Tsja. Dat maakt niet veel uit.
Belangrijkste is om de bonen luchtdicht te verpakken zodat vocht uit de lucht niet in de boon kan trekken.
Vacuüm verpakken op kamertemperatuur is ook niet nodig. De co2 zou je er zelfs juist uit kunnen trekken door het vacuüm waardoor de bonen misschien zelfs sneller oud worden...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
we tigers schreef: di 13 dec 2022, 18:35 Ik vind die coffeevac bussen erg fijn. Het is niet helemaal zoals een weckpot; het ventiel zorgt ervoor dat de co2 er wel uit kan ontsnappen, maar er kan geen lucht in. Ik heb er al een paar jaar een stel in gebruik. Ik kan in de 500 grams versie met een beetje geluk net drie batches van 250 gram na het branden erin kwijt. Met het gewichtsverlies van het branden kom ik net uit.
Volgens mij laat dat ventiel geen CO2 door hoor! Zonder de knop indrukken gaat er dacht ik ook geen lucht uit.

Wel lekker formaatje die bussen idd maar ook geen heilige graal dus!
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

7
mr Blanc schreef:
we tigers schreef: di 13 dec 2022, 18:35 Ik vind die coffeevac bussen erg fijn. Het is niet helemaal zoals een weckpot; het ventiel zorgt ervoor dat de co2 er wel uit kan ontsnappen, maar er kan geen lucht in. Ik heb er al een paar jaar een stel in gebruik. Ik kan in de 500 grams versie met een beetje geluk net drie batches van 250 gram na het branden erin kwijt. Met het gewichtsverlies van het branden kom ik net uit.
Volgens mij laat dat ventiel geen CO2 door hoor! Zonder de knop indrukken gaat er dacht ik ook geen lucht uit.

Wel lekker formaatje die bussen idd maar ook geen heilige graal dus!
Er zit wel een 1 richting ventiel op zo'n coffeevac.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!