compak E8

1
Beste allemaal ik heb sinds kort de Compak E 8. aangeschaft een gebruikte molen die mij prima bevalt, nu las ik over de redspeed burrs ,standaard maal je 800kg weg met de burrs die er nu inzitten, ik verslijt die niet meer, maar ik lees ook over andere voordelen van de redspeed wie heeft er ervaring mee en kan mij wat meer vertellen.alvast bedankt
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Re: compak E8

3
ik heb die link volledig gelezen ,maar wat ik bedoel is het verschil tussen die 2 burrs de stalen of de redspeed,ja 800 kg malen of 5000, maar verder word er niet op ingegaan wat voor verschil er nog meer in zit.althans ik heb dat niet kunnen vinden, of de kwaliteit van de redburrs ook betere maling oplevert ?

4
In mijn ervaring is het niet gemakkelijk om geloofwaardig 'sweeping statements' te maken over zulke details.

Dan zou je twee identieke malers moeten neerzetten, een met 'gewone' en een met 'redspeed' burrs.

En dan een flinke hoeveelheid van een boon/branding zodat je met blind proeven enige tientallen espresso's gaat zetten waarbij je dan erop moet letten dat de machine telkens precies gelijk staat afgesteld, niet gaandeweg warmer wordt e.d.

En liefst na de eerste 10 shots een uur pauze zodat je niet een espressoblindheid oploopt en eigenlijk helemaal niks meer proeft.

Of nog beter een gediplomeerde koffieproever vragen die dat werk al jaren voor de kost doet.

Dan die data pakken en kijken of er consistent statistisch iets betekenisvol uit komt.

En dan een andere boon, en alles herhalen.

Simpelweg de een en de ander proeven en zeggen dat de ene een openbaring is met meer mondgevoel, meer klariteiten, romiger en fruitiger en beduidend zoeter tegelijk, is influencer gezwam ;-)

Heb je de redspeed niet en voel je een zeker verlangen, een kerstmiskooplust, dan moet je die beslist kopen en je zult er geen spijt van krijgen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
fransg schreef: ma 19 dec 2022, 13:42 In mijn ervaring is het niet gemakkelijk om geloofwaardig 'sweeping statements' te maken over zulke details.

Dan zou je twee identieke malers moeten neerzetten, een met 'gewone' en een met 'redspeed' burrs.

En dan een flinke hoeveelheid van een boon/branding zodat je met blind proeven enige tientallen espresso's gaat zetten waarbij je dan erop moet letten dat de machine telkens precies gelijk staat afgesteld, niet gaandeweg warmer wordt e.d.

En liefst na de eerste 10 shots een uur pauze zodat je niet een espressoblindheid oploopt en eigenlijk helemaal niks meer proeft.

Of nog beter een gediplomeerde koffieproever vragen die dat werk al jaren voor de kost doet.

Dan die data pakken en kijken of er consistent statistisch iets betekenisvol uit komt.

En dan een andere boon, en alles herhalen.

Simpelweg de een en de ander proeven en zeggen dat de ene een openbaring is met meer mondgevoel, meer klariteiten, romiger en fruitiger en beduidend zoeter tegelijk, is influencer gezwam ;-)

Heb je de redspeed niet en voel je een zeker verlangen, een kerstmiskooplust, dan moet je die beslist kopen en je zult er geen spijt van krijgen.
kerstmiskooplust. kerst miskoop lust? bedoel je het laatste ? :lol: :lol:

6
Of gewoon toegeven en jezelf overtuigen dat beter is. Geluk is niet te koop zeggen ze, maar dat weet je pas als je nieuwe maalschijven ingemalen en wel zijn.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

7
Ypuh schreef: ma 19 dec 2022, 14:15 Of gewoon toegeven en jezelf overtuigen dat beter is. Geluk is niet te koop zeggen ze, maar dat weet je pas als je nieuwe maalschijven ingemalen en wel zijn.
ik laat mijn oren liever hangen naar de mening van mensen die er verstand van hebben.eigenwijs zijn heeft mij in mijn jonge jaren genoeg al geld gekost :D

8
Dan best gewoon houden wat je hebt en vooral focussen op hele lekkere prachtig gebrande bonen, en genieten van lekkere koffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
fransg schreef: ma 19 dec 2022, 14:39 Dan best gewoon houden wat je hebt en vooral focussen op hele lekkere prachtig gebrande bonen, en genieten van lekkere koffie.
idd Frans