Eureka Oro retentie.. Wauw

1
En dan heb je je molen een half jaar nagenoeg niet schoongemaakt, buiten een beetje borstelen af en toe. Toch zeker een KG of 18 à 19 aan bonen erdoorheen laten gaan.

De Maalschijven tijdens het draaien eens heel ver open gezet en gesloten, en een beetje de machine aan laten rommelen, om eens te kijken wat er nou echt "achter" gebleven is

Als je je bedenkt dat er ook extreem statische bonen een paar KG doorheen zijn gegaan.

Ik ben onder de indruk. 8-)

Zal geen 100% wiskunde zijn dit. Maar 1,8 gram op 18.000 gram gemalen. Tja... ;)
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *
Bijlagen

Re: Eureka Oro retentie.. Wauw

2
Mooie malers zijn het! De Oro lijkt het nog een fractie beter te doen dan de XL, waar vooral het meeste blijft plakken in de chute en achter die clump crusher. Mogelijk dat het naar voren hangen van de Oro dat deels oplost. In de maalkamer is met de 65mm schijven nauwelijks ruimte voor koffie om te blijven hangen, dus ook dat is een groot pluspunt.

Eureka heeft met de XL en Oro echt de perfecte thuismaler op de markt gezet met een klein formaat, sterke motor en bijna geen retentie!

Wat is dat witte? Zijn dat van die Grindz reinigingskorrels?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

4
Ypuh schreef: za 24 dec 2022, 10:39
Wat is dat witte? Zijn dat van die Grindz reinigingskorrels?
Ja, die heb ik er 1 zakje doorheen gegooid, voordat ik de maler helemaal open had gezet, dus vermoed van wel. Dit heb ik een half jaar geleden ongeveer ook gedaan, maar toen eigenlijk niet bewust opgelet wat er qua restanten uitkwam.

Dacht het nu ten behoeve van het forum eens zo goed mogelijk in beeld te brengen, en ten behoeve van mezelf. Ik heb destijds met deze maler écht de juiste keus gemaakt, dat wordt me keer op keer bevestigd :D
Current gear:

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

5
bobbee schreef: za 24 dec 2022, 10:51 Én lekker stil!

Dus men kan nu kiezen voor conisch of plat voor thuis. De Niche of de Eureka Oro of beide.
Ik hoop nog ooit de kans te krijgen 9m met een Niche te spelen. Het feit dat deze twee in dezelfde zin genoemd mogen worden, dat zegt al genoeg ;)
Current gear:

6
Van de Eureka XL wordt wel eens geschreven dat deze niet een typisch 'vlakke schijven' smaakprofiel heeft. Zo diep zit ik er niet in, maar volgens mij hebben de SSP schijven de toon gezet welk smaakprofiel platte schijven moeten hebben ('flavour seperation' wordt dan vaak genoemd ten koste van body) en hebben de conische schijven meer een geblende smaak met meer body. Denk dat de Eureka malers ook in deze laatste categorie vallen.

Toen ik zelf van de XL naar de conische Etzmax ging heb ik geen grote smaakverschillen geproefd, behalve dat de Etzmax op overige vlakken iets beter is. Geen klontjes, luchtiger maalsel, consistent etc. Dat leidt structureel tot een mooie espresso met volle body, maar accentueert geen specifieke smaaktonen waar vlakke schijven om bekend staan.

De vraag is of je dat wil. Kan me voorstellen dat conische schijven wat zachter en romiger zijn qua smaak, juist de 'harde' smaken vind ik persoonlijk niet zo lekker en het stroperige juist wel. Kan me daarom ook goed voorstellen dat vlakke schijven pas tot hun recht komen bij lichte brandingen.

Er zijn vast leden die meer ervaring hebben met vlak vs. conisch en in vergelijking met de Specialita/Oro/XL. Je kunt het bijna niet testen/ervaren zonder een directe vergelijking.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

8
bever schreef: zo 25 dec 2022, 20:55 Dat is heel weinig ja. Ben wel benieuwd wat mijn Specialita doet. Ik overweeg de XL (of Stark).

Overigens, over welke Oro gaat dit? De XL en de Single Dose zijn beide uit de Oro-serie
Dit is de Single Dose. Excuus. Dat ben ik prat vergeten te melden, geloof ik
Current gear: