Single Dosing molen met (grote) flat burrs

1
Hi iedereen,

Het begon laatst bij mij toch te kriebelen om eens een molen met vlakke schijven naast mijn Niche Zero te zetten.
Nu een Eureka Atom Specialty 75 gekocht van forumlid Madencio, en het smaakprofiel daarvan bevalt mij erg goed maar ik ben toch meer fan van de single dosing workflow. Ik acht de kans vrij klein, maar verkoopt iemand op het forum toevallig een single dosing molen met (grote) vlakke schijven? Bijvoorbeeld een Lagom P64 of P100 of iets vergelijkbaars?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Re: Single Dosing molen met (grote) flat burrs

6
bobbee schreef: ma 24 apr 2023, 17:17 Of de nieuwe niche met hele 83mm schijven!

Erg gaaf ding.
De timemore 78 surface area is volgens metingen groter dan sommige 83mm burrs. Komt doordat de timemore burrs breder zijn en maar 2 schroeven hebben.

https://www.reddit.com/r/espresso/comme ... omparison/
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
Filter: Pietro Probrewing × Moccamaster Cup-One ☕
Bijlagen

Re: Herindeling forum

7
robinfcb schreef:
bobbee schreef: ma 24 apr 2023, 17:17 Of de nieuwe niche met hele 83mm schijven!

Erg gaaf ding.
De timemore 78 surface area is volgens metingen groter dan sommige 83mm burrs. Komt doordat de timemore burrs breder zijn en maar 2 schroeven hebben.

https://www.reddit.com/r/espresso/comme ... omparison/
Maakt mij eigenlijk niet zoveel uit die paar mm. Proeven ga ik dat ook niet. Heb de nieuwe Niche nu ook een paar keer goed bekeken en is gewoon gaaf ding nu ook met platte schijven. Kinderlijk eenvoudig ontwerp en workflow is fijn vind ik.
En dat zal met de Timemore ook zo zijn verwacht ik maar is niet 100% zeker. Dus ging mij om een extra optie in het lijstje van TS.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
omeCo schreef: ma 24 apr 2023, 23:13
Pti schreef:Waarom zou je de atom niet gewoon single dosen? Nauwelijks retentie.
2,0 gram volgens deze review

https://youtu.be/3_eWwZbEhrI vanaf 3:42 min.
Dat is de conventionele 60mm atom, niet de 75mm special waarbij er 25% grotere maalschijven in een maalkamer van dezelfde grootte zitten. De retentie van de atom75 is evenveel als die van de specialita of oro SD. Als je de statische flap eruit zou halen en gaat RDT-en is het zelfs nog minder. Er hoeft echt geen single dose in de naam van een maler te zitten om hem ervoor geschikt te maken, je hebt deze maler al staan, ik zou zeggen probeer het gewoon een poosje.

10
Inmiddels een kleine update. Dankzij een ander forumlid zal ik een Lagom P100 kunnen overnemen deze week! Tegen alle verwachting in, want ik had niet gedacht zo snel er al een aangeboden te krijgen.
Mijn Niche en Atom 75 zullen dan wel de deur weer uitgaan naar alle waarschijnlijkheid.

Al is het een hoop geld voor de P100 is dit voor mij toch wel de ultieme molen. Kortom, ik ben ontzettend enthousiast!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021