Na een paar weken rondkijken en informatie vergaren ons eerste setje gekocht. Een Cellini classic met een Compak K3. De eerste bakkies konden meteen de gootsteen in, maar na een keer of 10 proberen begon het ergens op te lijken.
Ik zit mij nu het volgende af te vragen over de maler. Ik wil de maalgraad nog iets fijner hebben, echter de timer kan dit niet bijbenen.Als ik de maalgraad iets fijner zet dan nu, krijg ik er met de timer op max. niet meer dan ongeveer 5 gram uit.
Wil ik te fijn malen, of is de timer gewoon te kort ? Kan iemand mij vertellen wat een redelijke maaltijd is voor een K3 voor 7g kofie.
Groet,
Marcel
Re: Iemand ervaring met Compak K3 touch ?
2Gefeliciteerd met jullie aankoop, met die combi zou je uitstekende koffie moeten kunnen zetten. Ik heb geen ervaring met de K3, maar "te fijn" is je maalsel pas als je Cellini stikt (er komt dan nauwelijks of geen water meer door je filter) en/of als er bezinksel in je espresso komt. Het maalsel is dan zo fijn dat er wat door het filter heen wordt gedrukt (of je filter is dan versleten).
Zo lang je deze dingen niet hebt is je maalsel niet te fijn. IJkpunt voor de fijnheid van je maalsel zou de doorlooptijd moeten zijn, zo'n 25-30 seconden.
Zo lang je deze dingen niet hebt is je maalsel niet te fijn. IJkpunt voor de fijnheid van je maalsel zou de doorlooptijd moeten zijn, zo'n 25-30 seconden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Ik ben inmiddels wat verder. De timerinstelling is een klein draaiknopje met een + en een -
Het blijkt dat als je hem richting - draait, dat de maaltijd korter wordt.
Spaanse logika denk ik
Het blijkt dat als je hem richting - draait, dat de maaltijd korter wordt.
Spaanse logika denk ik

4Dan volg ik de Spaanse logica beter dan de...., ehh Hollandse? 

La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Ehhh... min is korter, plus is langer? Ja, typisch Spaanse logica. 

Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45
6Ehhh een ietwat ongelukkige typo... ik bedoelde andersom.. 

7Oké, dan begrijp ik de verwarring!
8Hi Marcel,
Ook ik heb een K3 en ben er heel tevreden mee. Zoals je zelf al ontdekt hebt kun je de timer idd instellen.
Ik heb 'm zelf echter nog nooit gebruikt. Ik maal altijd op 't oog, en dat gaat prima.
Edit: hoe bevalt jou de timer eigenlijk?
Ook ik heb een K3 en ben er heel tevreden mee. Zoals je zelf al ontdekt hebt kun je de timer idd instellen.
Ik heb 'm zelf echter nog nooit gebruikt. Ik maal altijd op 't oog, en dat gaat prima.
Edit: hoe bevalt jou de timer eigenlijk?
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl