Re: Rocket Espresso Giotto vs ECM Manufacture Mechanika

11
Het aardige was dat hij als dealer goed zicht heeft op welke apparaten vaak terugkomen voor reparatie. Die verkoopt hij zelf daarom niet. Dit gold onder andere voor de Brewtus.
Ja, totdat je de dealer spreekt van Expobar die je vertelt dat er nauwelijks problemen met de Brewtus zijn... ik zou niet primair af gaan op wat dealers je vertellen over hun eigen waar.

Al die machines kunnen heerlijke koffie maken. Ga af op wat je mooi vindt en of je het gemak van een dubbele boiler wil, voor beginners is dat nu eenmaal wat handiger dan het geklooi met de coolingflush van een HX.
Persoonlijk vind ik b.v. dat de Brewtus veel waar biedt voor z'n geld. Een tijd geleden leek de lage prijs te komen van enkele consessies in afwerking, maar we zijn onderhand al bij brewtus Mk4, en je kan je afvragen hoeveel honderd euro je over hebt voor b.v. een iets dikkere mantel, terwijl je het in de koffie niet terugziet.

Hoe mooi die ECM's ook gemaakt zijn, zonder goede maler en verse bonen komt er bagger uit. Bij beginners is er bijna altijd veel teveel aandacht voor dat glimmende espresso apparaat. Neem van de meer ervaren mensen aan dat de kwaliteit van je maler het verschil maakt. Om een voorbeeldje te geven: mijn maler is nieuw bijna net zo duur als mijn espresso apparaat! En daar heb ik allerminst spijt van.

Ik weet dat jullie het niet willen horen, maar nogmaals: kies de beste maler die je je kan veroorloven, daarna komt pas het espresso apparaat; anders is het weggegooid geld.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Bluecold schreef:Uitgesmeerd over 20 jaar is alles goedkoop.
Nou, ben bezig met een nieuw huis. Kan je vertellen, zelfs uitgesmeerd over 30 jr is het niet echt goedkoop ;)

Ben het overigens met je eens dat het hele verhaal echt niet alleen op ratio gestoeld is, echter is überhaupt het kopen van dergelijke apparaten niet deels gebaseerd op emotie (niet te verwarren met impulsief). Ter vergelijking: ik heb ook liever een platenspeler tov een cd-speler. Deels een stukje kwaliteit, maar ook deels een gevoelskwestie. In dat verhaal vind ik, als ik toch een espressoapparaat koop, het zetten van espresso dmv een hendel iets hebben boven het drukken op een knopje, zoals bij de Bezzera het geval is.

Afweging zal echter altijd blijven of dat (in dit geval) 500 euro meer waard is.

13
In dat verhaal vind ik, als ik toch een espressoapparaat koop, het zetten van espresso dmv een hendel iets hebben boven het drukken op een knopje, zoals bij de Bezzera het geval is.
In dat geval zou je dan naar een hendelmachine moeten kijken, als een Pavoni o.i.d.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Spironski schreef:Ja, totdat je de dealer spreekt van Expobar die je vertelt dat er nauwelijks problemen met de Brewtus zijn... ik zou niet primair af gaan op wat dealers je vertellen over hun eigen waar.
Is ook niet dat ik dit als waarheid bestempel. Ik wilde slechts aangeven wat deze man ter vergelijking aan gaf. Misschien had ik dit iets duidelijk moeten aangeven. Ben juist langs meerdere dealers geweest om een wat eenduidiger verhaal te krijgen. Persoonlijk zal ik niet voor de Expobar gaan, maar dat is puur een esthetische kwestie.

Volgens mij zetten al die apparaten tussen de 1000 en 1500 prima espresso en zijn de verschillen niet super groot. Daarnaast ben ik het nogmaals eens met de opmerking dat een goede maler van essentieel belang is. Hetzelfde geldt voor de bonen en hoe/wie het zet.

16
Spironski schreef:Oké, maar dan ben je d'r toch al bijna uit?: kies de machine die je het mooiste vind en het meeste over laat voor je maler!
Dat klopt ook wel. Voor mij is de keus terug gebracht tussen of de Classic of de Junior. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik het de extra 300 euro waard vind. Mocht ik de maler op termijn willen vervangen dan zal het extra geld wat ik eventueel nu uitgeef niet betekenen dat ik dan geen nieuwe maler aanschaf. Voorlopig volstaat mijn Eureka Mignon Inox wel.

17
Ja, we posten wat door elkaar heen! En dan is er ook nog de TS.

Je hebt dus de Mignon, en dat is een heel decente maler, daar kan je voorlopig wel mee verder. Bij de Cellini zal je de coolingflush onder de knie moeten krijgen. Nu is dat helemaal niet zo moeilijk, maar ikzelf ben toch wel blij dat ik de Erics heb gemonteerd die dat heel gemakkelijk maakt.
De Junior is ook een fijn apparaat, maar ik meen wel dat je daarbij de boilertemperatuur niet zo makkelijk kan verstellen, wat jammer is.

Ikzelf zou gaan voor het apparaat dat het meeste "JA!" tegen je zegt. Je gaat er waarschijnlijk nog erg lang tegenaan kijken, en niemand heeft ooit spijt gehad van de beste aankoop. Dat prijsverschil vergeet je over een tijdje.