Ja, totdat je de dealer spreekt van Expobar die je vertelt dat er nauwelijks problemen met de Brewtus zijn... ik zou niet primair af gaan op wat dealers je vertellen over hun eigen waar.Het aardige was dat hij als dealer goed zicht heeft op welke apparaten vaak terugkomen voor reparatie. Die verkoopt hij zelf daarom niet. Dit gold onder andere voor de Brewtus.
Al die machines kunnen heerlijke koffie maken. Ga af op wat je mooi vindt en of je het gemak van een dubbele boiler wil, voor beginners is dat nu eenmaal wat handiger dan het geklooi met de coolingflush van een HX.
Persoonlijk vind ik b.v. dat de Brewtus veel waar biedt voor z'n geld. Een tijd geleden leek de lage prijs te komen van enkele consessies in afwerking, maar we zijn onderhand al bij brewtus Mk4, en je kan je afvragen hoeveel honderd euro je over hebt voor b.v. een iets dikkere mantel, terwijl je het in de koffie niet terugziet.
Hoe mooi die ECM's ook gemaakt zijn, zonder goede maler en verse bonen komt er bagger uit. Bij beginners is er bijna altijd veel teveel aandacht voor dat glimmende espresso apparaat. Neem van de meer ervaren mensen aan dat de kwaliteit van je maler het verschil maakt. Om een voorbeeldje te geven: mijn maler is nieuw bijna net zo duur als mijn espresso apparaat! En daar heb ik allerminst spijt van.
Ik weet dat jullie het niet willen horen, maar nogmaals: kies de beste maler die je je kan veroorloven, daarna komt pas het espresso apparaat; anders is het weggegooid geld.