Re: Ook calibratieprobleem Mahlkonig Vario?

21
Bert K schreef:Daar moet ik het helemaal mee eens zijn, uit eigen ervaring. Ik heb gemerkt dat als de hopper vrijwel leeg is, het maalsel minder mooi is, inconsistenter dus. Weinig aan te doen, in verband met je versheid. Het is ook altijd wat. :)

De beste (lees: nauwkeurigste) manier is misschien wat Bluecold ergens postte. In het losse zeefje malen, en het zeefje op de weegschaal.

:o ?

Wacht even, dat het malen langzamer gaat omdat er altijd wel een paar boontjes willen ontsnappen, dat is logisch. Voor de hoeveelheid maakt dat niet uit, ik maal gewoon door tot ik ze allemaal gehad heb, en dan heb ik gewoon mijn standaard hoeveelheid. Alleen (variaties in) de hoeveelheid gemalen koffie die achter blijft speelt daarbij een rol, en met een paar stevige klappen op de molen blijft dat redelijk binnen de perken.

Maar beweren jullie nu dat ook de korrelgrootte daardoor verandert (de constistentie?) Dat is me nog nooit opgevallen, hoe kan dat dan?
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

22
Vraag me niet hoe het precies kan. Maar bij de variaties in grootte van deeltjes hebben we het over micrometers. Ga maar na: 1 winding van de stelschijf brengt de messen...0,5mm (?) dichter bij elkaar. Als ik de maler bijstel verdraai ik de schijf wellicht maar een graad of 9 (=1/40ste wending). De schijven zouden dan 0,5:40= 0,0125 mm! dichter bij elkaar zijn gekomen, en dat maakt dan wel het verschil uit tussen wel of niet een goede doorloop.
Nu klopt mijn berekening vast niet helemaal, maar het geeft wel aan dat het om minieme variaties gaat (vandaar ook dat een goed verstelbare (liefst traploze) maler zo belangrijk is).

Dat enige druk op-, en een gelijkmatige invoer van de bonen bij het malen verschil maakt met helemaal geen druk en springende boontjes, vind ik dus opeens niet meer zo vreemd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan! Denk ik dan maar. :D
Maar het is natuurlijk wel handig om te weten hoe je de volgende keer weer zo'n lekker kopje kan maken...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Wow, jullie hebben de discussie aardig doorgetrokken zie ik... :D
Mij hebben jullie in ieder geval goed geholpen, waardoor nogmaals dank. Ik kan nu gewoon fijn malen, waardoor ik netjes tussen de 8 a 10 bar druk heb. Maal ik te fijn dan gaat het zelfs naae 12 bar, en komt er nog slechts koffie in druppels uit.

En de versheid heeft zeker invloed op de creamalaag heb ik gezien. Een cremalaag van 1cm dik heb ik nog niet gehad, maar zo 4 a 6 mm heb ik nu meestal. En de smaak is weer flinke stappen vooruit gegaan.

Ik heb van de week (wegens het feit dat andere zaken gesloten waren) een pak koffie gehaald bij de coffee company. Toen ik vroeg wanneer die bonen gebrand waren, keek het meisje achter de bar mij aan alsof ik van een andere planeet kwam. DIe vraag was haar nog nooit gesteld! Gelukkig wist haar collega dat de bonen een week of 5 geleden gebrand waren. Nog steeds niet erg vers dus.

Vandaag versere bonen bij La Mano Maestra gehaald. Die haalt zijn bonen zelf wekelijks op bij Boot. Hij kon me echter niet exact aangeven wanneer de bonen gemalen zijn. Nu zit er op het pak van Boot een klein stickertje met een code. Heeft iemand die wel eens gezien, en zou je daar de brand-datum van af kunnen leiden?
QuickMill 3004 - Compak K6

26
En de versheid heeft zeker invloed op de creamalaag heb ik gezien. Een cremalaag van 1cm dik heb ik nog niet gehad, maar zo 4 a 6 mm heb ik nu meestal. En de smaak is weer flinke stappen vooruit gegaan.
Crèma op zich is geen doel, het is zelfs behoorlijk bitter. Maar het is vaak wel een indicatie van een goed gezette espresso.
Robusta, de mindere boon, geeft b.v. veel meer crèma dan Arabica. En zo heb ik soms ook wel een batch Harrar gebrand die uitstekend smaakte, maar niet eens zoveel crèma gaf. Uiteindelijk gaat het toch om de smaak?

Boot brand volgens mij een paar keer per week, dus jouw leverancier zal behoorlijk verse bonen doorverkopen, neem ik aan.
Daar kan je als thuisbarista denk ik ook je kwaliteitswinst halen op de espressocafé's. Ik vind namelijk toch nog vaak de koffie thuis beter smaken dan in zo'n espressoshop (zei hij onbescheiden ;) ).
Zij gebruiken betere apparatuur en barista's die de hele dag niets anders doen dan koffie zetten, daar kan ik niet aan tippen. Maar ze gebruiken vaak ook economisch verantwoorde bonen die inderdaad al flink ouder zijn dan een maand, terwijl ik waarschijnlijk betere (duurdere) bonen heb die in elk geval helemaal vers zijn. Andere redenen kan ik niet bedenken...