Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

22
Probeer mijn inzicht te doen laten ontstaan van hoe het nu allemaal werkt. De OPV en pomp, in mijn geval een rotatiepomp. De pressuregauge geeft tijdens het brouwproces altijd precies 9 bar aan. De pomp produceert 9 bar. Bij beëindigen brouwen slaat de meter even uit en loopt dan rustig terug.

Wanneer grijpt die OPV nu in? Pomp levert 9 bar, niet meer, in welke gevallen wordt de druk nu hoger opdat de OPV zijn werk doet? Tegendruk maalsel, beëindigen brouwproces?

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

24
gilleko B. schreef: do 17 aug 2023, 08:47 Probeer mijn inzicht te doen laten ontstaan van hoe het nu allemaal werkt. De OPV en pomp, in mijn geval een rotatiepomp. De pressuregauge geeft tijdens het brouwproces altijd precies 9 bar aan. De pomp produceert 9 bar. Bij beëindigen brouwen slaat de meter even uit en loopt dan rustig terug.

Wanneer grijpt die OPV nu in? Pomp levert 9 bar, niet meer, in welke gevallen wordt de druk nu hoger opdat de OPV zijn werk doet? Tegendruk maalsel, beëindigen brouwproces?

Afbeelding
Voor zover bekend hebben alle espresso machines een OPV. Zonder die beveiliging is een espresso machine in feite een bom.

Een dergelijke machine zoals die van Gillekois een afgesteld en beheerst geheel.

De afstelling en "truc" is vooral van toepassing waarin (meestal) een vibratiepomp zit die in de orde van 14 bar in de waterleidingen joekelt. In dergelijke machines werkt de OPV in feite altijd. Af fabriek worden deze machines ingesteld op een druk. Die is vaak nog wel hoger dan 9 Bar maar lager dan 14. Je kunt de OPV in voor zover mij bekend in alle machines zelf afstellen - waarbij bij bijvoorbeeld Solis machines de garantie vervalt omdat de machine redelijk serieus open moet.

Een druk van 9 bar wordt soort van gezien als standaard omdat hier de verhouding van tegendruk door de maling van de koffie en de druk van de pomp zorgt voor een stroom (flow) die herhaalbaar is. De flow wordt gemeten door het gewicht van de espresso uit de machine na een tijd van 25-30 seconden te hebben op het dubbele van het gewicht van de gebruikte koffie. De opbrengst (Yield) is 2 x in = uit. De smaak lijkt in veel gevallen te voldoen aan de verwachting.

Afstelling tot een maximale druk van 9 bar is wenselijk, want: bij hogere drukken dan 9 bar moet je zodanig fijner malen om aan de wenselijke stroom (flow) te komen (dubbele opbrengst in 25-30 seconden) dat je teveel onwenselijke smaak uit de koffie haalt. Koffie wordt dan bitter. Bovendien is door een hogere druk in het systeem de uitvoering veel moeilijker; hoe hoger de druk hoe groter het risico dat het water de weg van de minste weerstand zoekt en gaat "channelen".

Spelen met nog lagere drukken lijkt bij bepaalde koffie's beter te werken maar is geen garantie. Channeling is wel beter te beheersen.

Bij een standaard druk van 9 bar wordt POMP druk bedoeld, meetbaar in machines met een drukmeter op de puck of een manometer op de portafilter wordt dat 8 bar door drukverliezen in de lijn.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™