Re: Toevoeging naast de Niche Zero

21
Dat kun je testen door eerst een X gram koffie ta malen, dan een X gram rijst erdoorheen te malen. Door het kleurverschil kun je ongeveer op zicht bepalen hoeveel retentie er is. Als dan ook nog de output weegt en vergelijkt met wat je er totaal in hebt gestopt dan weet je ongeveer wat er vast ligt.

Maar je kunt ook gewoon altijd wat maalsel erdoor malen, dan is het sowieso goed.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

22
En wie van zichzelf weet dat hij zich hoe dan ook altijd zorgen en zenuwen zal maken van

1) is het wel retentie?
2) hoeveel dan?
3) kan ik dat proeven?
4) is dat niet zonde als ik er eerst 5g doorheen maal voor de zekerheid?

Die kan beter een kopje thee gaan zetten en geen koffie pakken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

25
Rosanne schreef: vr 18 aug 2023, 18:13 nu weer back on topic naar de Ceado maler
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toen ik naar malers ging uitkijken stond Ceado als tweede bovenaan mijn lijstje, net onder de Mazzers. Dat ik nu twee Mazzers heb is omdat de Ceado's toendertijd bijna niet aangeboden werden. De e37s waar jij naar verwijst met 83 mm schijven zou bij mij zeker in aanmerking komen, ware het niet dat ik eigenlijk helemaal niet hou van al die extra electronica in een maler.
Naar mijn mening is 4 jaar niet oud voor zo'n degelijke machine, ook niet als hij in een salon heeft gestaan. Maar de prijs is denk ik best een dingetje, ik vind dat te hoog. Als je er ieder jaar 25% vanaf haalt, dan zou ik op 500 euro uitkomen.
Wat ik een aandachtspunt zou vinden is wat de staat van de electronica is.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

28
omeCo schreef:Is mijn Olympus dan nog kandidaat? Zo niet dan uiteraard no problem maar de Sculptor begint langzaamaan in zicht te komen dus ik moet een beetje gaan voorsorteren
Afbeelding
Jahoor! Zolang er nog niets anders op mijn aanrecht staat is de Olympus zeker een mooie kandidaat. Weet je al wat je ervoor zou willen hebben? :) Ondertussen kijk ik wel rustig om mij heen mocht ik iets moois / leuks tegen komen zoals deze Ceado van marktplaats. Vind het leuk en leerzaam om vervolgens alle input te horen. Ik ben verre van een impulsieve aankoper en een bedachtzaam persoon. Er gaat meestal een hele tijd overheen voordat ik iets koop. Denk ook dat dat komt omdat ik student ben. Je kan je geld maar 1x uitgeven
Afbeelding
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

29
ErikW schreef:Wat ik een aandachtspunt zou vinden is wat de staat van de electronica is.

Hoe beoordeel je dat dan?
Goede vraag waar ik nog niet over na had gedacht dus dankjewel voor deze vraag. Eerlijk gezegd geen idee. In de advertentie stond dat de maler redelijk recent een “apk” heeft gehad bij Espresso Service West. Mijn aanname is daardoor dat het electronisch in orde zou zijn, maar nu ik er beter over na denk (ook adv de opmerkingen hier) is dat misschien een beetje naïef

Hebben jullie tips hoe je kan zien of zo’n apparaat electronisch gezien oké is? (Buiten het apparaat ter plekke testen om door wat koffie te malen)?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

30
Rosanne schreef:
omeCo schreef:Is mijn Olympus dan nog kandidaat? Zo niet dan uiteraard no problem maar de Sculptor begint langzaamaan in zicht te komen dus ik moet een beetje gaan voorsorteren
Afbeelding
Jahoor! Zolang er nog niets anders op mijn aanrecht staat is de Olympus zeker een mooie kandidaat. Weet je al wat je ervoor zou willen hebben? :) Ondertussen kijk ik wel rustig om mij heen mocht ik iets moois / leuks tegen komen zoals deze Ceado van marktplaats. Vind het leuk en leerzaam om vervolgens alle input te horen. Ik ben verre van een impulsieve aankoper en een bedachtzaam persoon. Er gaat meestal een hele tijd overheen voordat ik iets koop. Denk ook dat dat komt omdat ik student ben. Je kan je geld maar 1x uitgeven
Afbeelding
Ah, dat is goed om te lezen. Ga zelf ook niet over 1 nacht ijs.

En die vraag over de prijs….. die kon ik verwachten! Moet ik nu eens iets van gaan vinden. Ik denk aan bedrag rond de €400. Maar ik weet niet of ik me daarmee te rijk reken. Of te bescheiden ben.