Schoonmaken maalschijven

1
Ik probeer mijn spullen altijd netjes te houden. Zo eens in de maand ook de Niche uit elkaar en met het borsteltje alles netjes afstoffen. Wat ik eerder nog niet gedaan had, is de conische set met schoonmaakmiddel schoon gemaakt. Omdat het volgens het interweb mogelijk was heb ik ze een nachtje in de Cafiza gezet. Ik schrok best toen ze er uit kwamen, er zaten best een paar donkere vlekken op beide schijven. Toen ze goed droog waren, was het ergste er weer af. De grootste ontdekking was wel dat ik op de maalverdeling ineens 6 punten "hoger" kon malen, de maler gedraagt zich al een nieuwere. En ja, ik heb goed gelet op de calibratie.

Herkenbaar?
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Schoonmaken maalschijven

3
Ohw….
Dat betekent dat olie/vetten van de boontjes echt een laagje achter laat, dat merkbaar de maling beïnvloedt…..? :idea:

Ik ben benieuwd of het breder herkenbaar is….
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

5
Maar is het niet juist nadelig als je je maalschijven schoonmaakt? Ik weet alleen dat nieuwe grinders ge-seasond moeten worden voordat ze optimaal werken. Zou je met het schoonmaken van de schijven deze seasoning niet juist weghalen, waardoor je grinder weer als nieuw (en dus minder goed, want geen seasoning) is?

8
Douwetje schreef:Maar is het niet juist nadelig als je je maalschijven schoonmaakt? Ik weet alleen dat nieuwe grinders ge-seasond moeten worden voordat ze optimaal werken. Zou je met het schoonmaken van de schijven deze seasoning niet juist weghalen, waardoor je grinder weer als nieuw (en dus minder goed, want geen seasoning) is?
Seasoning is onzin. Daar is veel over gezegd en een hoop beweert maar komt er eigenijk op neer dat het niet hoeft.

https://youtu.be/-ut_nOrt53E
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9
Ik ben helemaal tevreden met het (minimaal) maandelijks schoonmaken van de bonenmaler en conische maalschijven met behulp van een tandenborstel en de stofzuiger. Maar ik moet zeggen wel zeker maandelijks misschien zelfs beter om de twee weken (maar daar ben ik dus iets te lui voor meestal) want het verschil na de schoonmaak is absoluut te proeven.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV