Ok, nieuwe ontwikkeling. Durf het bijna niet te vertellen maar ik heb toch een andere Espresso machine gekocht te weten de Expobar Brewtus IV met dus een dual boiler, PID en vibratiepomp (en mogelijkheid tot vaste wateraansluiting). Kon de verleiding van het glimmende metaal toch niet weerstaan... En wat een beest van een machine is dit! Deze is gemaakt in maart 2018. Zo te zien weinig gebruikt, de filterdrager krijg ik nog nauwelijks recht in de zetgroep met een 8mm pistonring en de druk stond nog op ± 12 bar. Van binnen ziet tie er ook mooi uit en tot mijn verbazing kan ik met deze machine, met nu natuurlijk 9 bar en 94 graden, er wel in ± 25 seconden een lekkere espresso/cappuccino uit persen met dus nog van die Hema/Lavazza bonen. Ik ga natuurlijk nog wel verse bonen kopen om die uit te proberen maar moet eerst dus nog even twee kilo zakken wegwerken. Kortom ik sta strak de komende weken. Ik ga de machine nog ontkalken en ik wil binnenkort de zetgroep "even" uit elkaar halen om te kijken of deze nog mooi schoon is. Kan ik dat zomaar (uiteraard met behulp van Youtube) doen of is het dan verstandig dan wel tenminste de rubbertjes te vervangen? Ik vermoed dat het met de viezigheid wel mee valt want de waterzeef e.d. zag er best netjes uit maar dat zegt natuurlijk niet alles. M'n vrouw was trouwens in eerste instantie wat minder gelukkig met deze machine want hij is best fors en behoorlijk nadrukkelijk aanwezig in de keuken maar dat lossen we ook wel weer op. Er is nog een mooi hoekje in onze vrij ruime keuken waar ik een plankje in kan maken en dan is de machine grotendeels weggewerkt achter een kast en dus niet meer zo nadrukkelijk aanwezig op het aanrecht en heb ik een mooi knus koffie(zet)hoekje.
Nog even een maandje testen en dan moet ik, denk ik, met lood in mijn schoenen, definitief afscheid gaan nemen van de Quickmill...
Nog ff een fotootje van m'n Expobar cappuccinootje van vanochtend: