Profiel yirgacheffe van ongebrand

1
Sinds een paar maanden heb ik een genecafe staan en ben ik met verschillende koffies aan het experimenteren. Meestal ga ik uit van 5 min op 150, dan tussen de 220 en 235 tot de eerste crack, vervolgens 5 a 10 graden lager tot het einde (meestal vlak voor tot het begin van de tweede crack).
De meeste koffies zijn wel aardig gelukt alleen met yirgacheffe (grade 2 van ongebrand.nl) blijf ik problemen houden. Het voornaamste probleem is dat het steeds snel aan de buitenkand verbrand (donkere of zwarte plekken, niet helemaal verkoold ofzo maar gewoon wat aangebrand), over het geheel ongelijkmatig van kleur is en de chaff er lastig af wil komen.
Heeft er iemand ervaring met deze bonen icm de genecafe en misschien een goed profiel om te gebruiken?

Een van de pogingen (240 gram) was gebrand met 8 min op 160 (om te kijken of langer drogen beter zou werken), 5,5 min op 235 en 4 min op 225. Op het oog had ik ze al bijna weggegooid maar bleek evengoed wel lekker van smaak te zijn. Alleen zag het er erg ongelijkmatig en hier en daar verbrand uit, dus dat moet beter kunnen.

Re: Profiel yirgacheffe van ongebrand

2
Die Yirgacheffe is een erg harde hoogland boon, en die hebben meer hitte nodig. Ikzelf doe meestal niet meer dan 4 minuten op 150C (na voorverwarmen v.d. Gene) en bij deze boon dan gewoon op 235C tot net in de 2-de krak. Dus niet lager zetten(of slechts heel eventjes) na de 1-ste krak, je wil het brandingsproces tussen 1-ste en 2-de krak niet stoppen, en tegelijkertijd moet er wel minimaal 3 minuten tussen zitten.
Lastig, maar als deze boon goed lukt wel erg lekker!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Grote favoriet hier de Yrgacheffe,very yummie. :)
Nu moet ik zeggen dat de laatste twee kilo die ik van ongebrand heb gekregen een hele andere boon was dan de kilo van een paar maanden ervoor. :?
Zo verschillend zelfs dat ik er een belletje aan heb gewaagd...,het zou inderdaad een andere oogst moeten zijn,maar door het haast compleet ontbreken van vliesjes,denk ik nog steeds aan ergens een foutje. :cry:
De eerste kilo van ongebrand en de bonen van Sweet Maria's(wat hardware-dingetjes daar besteld en dacht gelijk eens vergelijken)waren juist erg vliesrijk en hadden ook een wat/veel uitgesprokener smaak.
Ik heb nog twee kilo hiervan besteld bij de Kralingse Plantage(volgens mij van coffee-experts),kijken hoe die is.

Zelf ook de genecafe staan,maar ik verwarm niet voor(misschien toch maar eens gaan doen ;) ,ohm andere zaken aan het hoofdje).
Ik start dus ook nog gewoon met 235c,echter het branden probeer ik te stoppen zo kort mogelijk na de eerste krak,zodat ik nog wel net een echte 'koffie'-smaak heb(dus geen kopje vruchtensap),maar tevens toch zoveel mogelijk van het fruitige hoop te behouden.
Met de huidige temperaturen gaat dat net wat sneller dan normaal,ik stop meestal al rond de 13,14 minuutjes,nu zelfs wat eerder.
Ik laat de bonen wel in de genecafe afkoelen ,met alleen een ventilator er extra op gericht,dus heb wat 'nabranding',die ik zo goed als mogelijk probeer te anticiperen.

Grtz. Havelock

ps Hoe vliesrijk is de Uwe?
De minder vliesrijke leek mij inderdaad ook wat moeilijker regelmatig te branden en had ik ook een 'mislukking' mee,die waren ietwat te zwaar(nog te hard) voor mijn arme malertje. :roll:
Gene Cafe,Technivorm CD10/Swiss gold,Cona vacuum,Chemex,Bodum Columbia FP,Solis scala,Brita on-tap.

4
@Spironski: bedankt, zal het eens met die instelling proberen (eerst vakantie dus kan even duren voordat ik weer reageer). Omdat ze steeds lijken te verbranden was mijn eerste idee de temperatuur juist lager te zetten, maar misschien moet ik ze er gewoon wat eerder uithalen dan met een hoge temperatuur.

@Havelock: Het is inderdaad erg bijzondere en lekkere koffie. Ik had ook al het idee dat er verschil in zat. Ik had een tijd geleden een zakje van van pommeren, kan me herinneren dat ik die ook iets te lang had gebrand maar was niet zo problematisch. En 2 keer een kilo van ongebrand (met een tijdje ertussen). De eerste kilo zat redelijk wat chaff op en dit wilde er ook heel slecht af komen, maar dat kan ook zijn omdat ik met lagere temperaturen (225 en 220) aan het experimenteren was, toen zat er echt bijna geen chaff in de collector. De kilo die ik nu heb zit nu ongebrand al bijna geen chaff aan de buitenkant, zelfde verhaal dus. En inderdaad hard, ze lijken nauwelijks groter geworden te zijn ook.

5
Bij alles: het blijft belangrijk om te blijven kijken, luisteren en ruiken. Ik merk dat ik deze hete dagen toch iets andere tijden en temperaturen aan houd dan op de winterse dagen dat het maar een graad of 12C is in mijn onverwarmde keukentje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
afwasmiddel schreef:De kilo die ik nu heb zit nu ongebrand al bijna geen chaff aan de buitenkant, zelfde verhaal dus. En inderdaad hard, ze lijken nauwelijks groter geworden te zijn ook.
Het verschil is zo groot(van veel vlies naar haast geen),dat ik haast ga denken aan ofwel een ander of een minder gelukt droogproces.
Foute opslag/vervoer voordat ze bij ongebrand aankwamen heb ik ook nog aan gedacht.
Ik heb het idee dat het vochtgehalte in de boon niet goed is,maar dat is echt maar een hersenspinsel.
De branding waarvan ze nog te hard waren,hadden al wel een vrij donkere kleur(wel onregelmatig)aan de buitenkant,dus de resterende bonen nog enigszins naar mijn smaak te branden word een opgave.

Verder trouwens even vermelden dat ik verder heel tevreden met het aanbod en de service van de heer Putten,komt op mij over als uiterst prettig persoon.

De Yrgacheffe haal ik alleen tijdelijk even ergens anders. ;)

Grtz. Havelock
Gene Cafe,Technivorm CD10/Swiss gold,Cona vacuum,Chemex,Bodum Columbia FP,Solis scala,Brita on-tap.

8
Ik vind ze lastig te branden en ik lees ook tegenstrijdige brandprofielen, volgens mij is er echt geen consensus over wat nu het lekkerst is, maar als het lukt hebben ze inderdaad een complexiteit die ik niet van andere bonen ken.