Maler voor Isomac Giada en Ranchillio Silvia

1
Ik heb momenteel een eenvoudige oude houten handmaler die ooit van mijn oma was in mijn bezit.
Ik dacht daarmee te kunnen beginnen icm met Silvia (welke ik nog moet repareren) en Isomac Giada maar op de fijnste stand stroomt de koffie in 10-12 seconde een normale mok vol met de Isomac Giada. :)
Nu ben ik een totale leek maar ik weet dat dit zo'n 25 seconde zou moeten duren voor een espresso, ook geeft de Giada maar 4-5 bar aan op zijn drukmeter ipv de gewenste 9.
Ik vermoed dat het komt door de maling, ook al ziet het er fijn uit zonder klonten (echt waar) denk ik dat het te grof is en dat daardoor de druk er niet is en de koffie extreem snel doorloopt.

Mij doel is om in het weekend en zo nu en dan door de weeks een lekkere cappuccino te zetten, ik ben alles behalve een koffieleut en verwacht niet dat ik nu ineens 4x per dag dat ding ga gebruiken.
Maar wat ik zet moet dan wel echt goed zijn, ik wil mijn ervaring uit Italie zo goed mogelijk proberen te reproduceren (lees daar hier meer over : viewtopic.php?f=17&t=2118&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; )

Ik zoek dus een espresso maler voor een redelijk bedrag, ik heb nog geen limiet bepaald maar zit denk ik zo rond de 150-200 max, het mag wat mij betreft een handmaler zijn of elektrisch het maakt mij niet uit of er handarbeid bij komt kijken want zo vaak drink in dat spul niet.

Ik heb hier al wat rondgekeken en heb gelezen over de PeDe malers via mp.nl maar krijg geen goed gevoel bij welke nou wel en niet geschikt zijn voor espresso maling, daarbij krijg ik die niet aan de muur van onze keuken, dat zou slaan als een tang op een varken.

Dus mijn vraag is eigenlijk, is een maler als de Lux die voor rond de 150 te krijgen is wat voor dit doeleinde en deze machines of kom je bij de Gaggia MDF uit of nog duurdere elektrische malers?
En wat is nou echt een goede handmaler, ik had eerst de Hario(?) op het oog maar lees daar over dat die eigenlijk prut is vanwegen het feit dat de as niet aan onderkant vast zit en de maling op alles behalve de fijnste stand dus niet concequent is.
Logisch natuurlijk, maar wat dan wel, een Zassenhaus, welke uitvoering is dan de beste om te nemen (ik denk de Santiago schwarz Espresso)..en zijn deze dan wel 100% zeker geschikt voor deze espressomachines?

Handmalen vind ik dus geen probleem, wat meer werk en rommel ook niet, ik kan dan als het echt aanslaat en ik er over een jaar of wat mee verder wil altijd nog kijken naar een echte top maler die mij het werk uit handen neemt mocht ik daar behoefde aan hebben.

Anders gesteld, is een Zassenhaus Santiago schwarz Espresso geschikt voor Espresso maling voor de Giada/Silvia en heeft hier iemand ervaring met deze maler, is hij goed instelbaar etc?

edit ; vol de volledigheid, ik denk dat ik nu 20x rond ga om een volle bak voor espresso te malen met mijn huidige handmaler, ik denk dat dat ook wel aangeeft dat het ding waarschijnlijk te grof is hoe fijn het maalsel er ook uitziet.

Re: Maler voor Isomac Giada en Ranchillio Silvia

2
Ja, 20 x voor een vol filter is wel weinig, vermoed dan dat de maling veel te grof is. Als ik met mijn handmaler maal, zit ik meer in de buurt van de 120 x voor één kopje (en dan wordt het best wel werk hoor!).

Zo'n Lux zal voldoen, maar bedenk je dat de maler van grote invloed is op het eindresultaat. Ik zou voor dat bedrag toch ook eens 2-de hands gaan kijken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder