Re: Epic fail?

11
@Spironski, na wat spelen met de pre-infusie kreeg ik met een flowrate van likmevestje nog een behoorlijk acceptabele espresso. Maar lang niet zo goed als nu. Maarja, de flowrate met een lege portafilter eronder was 60cc in 30 sec, niet echt optimaal (om het zacht uit te drukken). Wat een stukje teflontape allemaal niet voor elkaar kan krijgen :roll:

@cremalover, goeie vraag . . . hangt van veel factoren af. Maar de progressieve pre-infusie zie ik, en samen met mij veel anderen, als iets wat de smaak ten goede komt. Ook is de Speedster heel goed in de temperatuur constant en stabiel houden, shot na shot. De zetgroep is er ook op gemaakt dat het water voor op de koffie zo min mogelijk afkoelt voordat het de puck raakt. Een gunstige eigenschap voor de reproduceerbaarheid van de espressos.
Ook is het ding oerdegelijk, ik ga er niet vanuit dat ik ooit nog een nieuwe machine hoef te kopen, om wat voor reden dan ook.

Maar er komt natuurlijk meer bij kijken, bonen, maler, kennis, vaardigheid, je snapt waar ik heen wil...

Ik heb ook heerlijke epressos gezet met m'n oude Rancilio Audrey (voorloper van de silvia), maar het is met de Speedster net allemaal wat makkelijker. Bovendien kan ik er fatsoenlijk mee stomen :)

Ik vind het niet aan mij om te zeggen dat een Speedster per definitie beter is, het hangt er vanaf welke eisen je stelt. Als jij evenveel geniet van je koffie als ik, waarom zou mijn machine dan beter zijn?

Op coffeegeek hebben ze een heel verhaal aan de Speedster gewijd, die zijn er geloof ik wel enthousiast over http://www.coffeegeek.com/proreviews/fi ... erespresso
Speedster | SuperJolly | et al.

12
Aadje schreef:Op coffeegeek hebben ze een heel verhaal aan de Speedster gewijd, die zijn er geloof ik wel enthousiast over http://www.coffeegeek.com/proreviews/fi ... erespresso
Ze komen inderdaad wel enthousiast over ja ;-)

"Other than that, the machine is just about perfect. For us at least, it is the best espresso machine in the world. Nothing else, save for perhaps other Kees van der Westen machines, come close."
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

13
cremalover schreef:Heb jij een..slik ...speedster??????? :o :o
Ach, een Speedster is duur, zeker, maar ik heb ongeveer hetzelfde betaald voor mijn auto, en die wordt door iedereen gezien als een leuke tweedehands voor een nette prijs, en ik verwacht er hooguit nog een jaar of drie mee te doen.
Het is maar net hoe belangrijk je het vindt.

Volgende keer een Fiat Panda en een Speedster?
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

14
Als die Speedsters nu ook eens 2-de hands op de markt kwamen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ja, die is ook leuk! Maar wel 4x zo duur als een nieuwe KvdW, en dan weet ik het wel!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Dan heb je wel de ultieme combi, volgens mij...

20
Aadje schreef: Dan toch maar die boiler openschroeven, blijkt er tijdens mijn doe-het-zelf assemblageproces ergens een een klein stukje teflontape in de boiler belandt te zijn, wat nu fijn de flowrestrictor/sproeier (of hoe je het ook wilt noemen) aan het verstoppen was. Geen wonder dat de flowrate niet goed zat en de espresso's mislukten.

De ironie kan ik er wel van inzien... epic fail? :oops:
Epic fail!?

Als ik het goed begrijp.. je hebt een van de mooiste, beste (en ingewikkeldste?) espressomachines zelf in elkaar gezet, en je noemt dat kleine foutje een 'epic fail'?

Doe mij ook maar zo'n epic fail dan! ;-)

Heel veel plezier ermee, enneh.. wordt het niet eens tijd om je maler te upgraden? Nino'tje ernaast, of een mooie Mazzer Robur ofzo.. Doe 's gek! ;)