Re: De LONDINIUMs afdeling

1511
Dat zal het niet zijn. De portafilter zit al aardig wat jaren bij die machine.
Met mijn IMS bakjes ging de portafilter altijd tot 6 uur overigens (zowel op de compressa, als op de L1P (als op de 1Luxe).

Maar de hoek maakt natuurlijk geen moer uit. Als hij maar goed aansluit. (al wil mijn OCD hem wel graag op 6 uur......).
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

1512
Haha dat laatste is het inderdaad. Het is gevoelsmatig een "probleem". De IMS die ik heb past goed, maar heeft niet de juiste specificaties. Voor mijn strega werkte ik met de HQ14 bakjes, maar die vertragen de extractie en dat wil ik niet altijd. De veer van de compressa heeft dat ook niet nodig.
De Strada bakjes passen het minst mooi.

1514
Dan heb jij nu ook een versie met zwaardere mater en italiaanse groep?
Ik ben nogsteeds erg blij met de Vectis. Ik leer iedere week nog wel wat meer hoe die op diverse koffies en roast levels reageert en hoe je hem kan sturen. Het maakt het koffie zetten een stuk leuker als met een regul E61 groep
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe

1516
LS.,
Ik heb een Londinium R24 ter reparatie. Machine werkt weer goed, maar ik vind dat splutterwater van het vacuumventiel buiten de machine afgevoerd moet worden (in plaats van in de machine met allerlei kwetsbare electronica). Daarom zelf een mooi afvoertje gemaakt....:-). Misschien leuk ter inspiratie.
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

1519
turboyeast schreef:LS.,
Ik heb een Londinium R24 ter reparatie. Machine werkt weer goed, maar ik vind dat splutterwater van het vacuumventiel buiten de machine afgevoerd moet worden (in plaats van in de machine met allerlei kwetsbare electronica). Daarom zelf een mooi afvoertje gemaakt....:-). Misschien leuk ter inspiratie.
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Netjes.

Wat was er aanvankelijk aan de hand met de machine?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1520
bobbee schreef: wo 06 nov 2024, 10:53 Wat was er aanvankelijk aan de hand met de machine?
LS.,
De machine kwam bij mij met storingen in de richting van een leeg waterreservoir (terwijl het waterreservoir niet leeg was). Dit heeft als consequentie dat het wartmte-element geen voeding meer krijgt en de machine er dus helemaal uit ligt. De Londinium R24 heeft een 220 volt voeding die 24 volt levert aan het controlboard. Het controlboard schakelt de rotatiepomp (24 volt)en het magneetventiel (boilervulling, 24 volt) en het warmteelement via een thermistor + 24/240 volt relais.

Ik vermoed dat het euvel een slecht/niet-werkende terugslagklep was die direct na de pomp zit. Als de pomp geen water kan leveren gaat de machine in storing als er bijvoorbeeld een boilervulling moet plaatsvinden. Ik denk dat hierdoor ook bepaalde electronische componenten (mosfets) op het controlboard overbelast zijn geraakt (en daardoor doorgebrand). Dus deze machine had uiteindelijk een nieuwe (vrij prijzige) controlboard nodig.

Persoonlijk zou ik meteen de standaard terugslagklep van Londinium R24 vervangen door een off-the-shelf variant (8 euro) om dit probleem te voorkomen.
https://www.drtradingshop.nl/a-55334953 ... escription
Cheers, TY

Doorgebrande mosfet op het controlboard
Afbeelding
Nieuwe terugslagklep
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk