Ik zal als eerste de spits afbijten. Sowieso zal deze review anders zijn dan de anderen, omdat ik als één van de weinigen op deze site een volautomaat gebruik. Ik heb Martijn gevraagd of hij het een leuk idee vond om ook eens te horen of de geprezen bonen van Hausbrandt goed uit de verf komen bij mijn Delonghi EAM 4300:
Na twee dagen ontving ik twee keurig verpakte zakjes bonen van Hausbrandt, de Academia en de SuperBar:
De Academia bonen in het reservoir gedaan en de maalgraad op 3. De bonen zien er niet heel donker gebrand uit. De bonen zijn absoluut niet vettig, wat voor een volautomaat zeer prettig is.
Als eerste de test met een café crema. Met een volautomaat is dit toch wel de koffie die het meest wordt gedronken. De bonen worden perfect gemalen. De koffie loopt op maalstand 3 ook erg mooi door: niet te langzaam (druppelend) en niet te snel (binnen een paar seconden het kopje vol).

En dan, de test! De crema van de Hausbrandt is ietwat bleek en lijkt vrij dun. De koffie ruikt heerlijk en heeft een krachtig aroma. Al bij de eerste slok weet de Academica te overtuigen! Het is geen koffie met een superstevige bite, maar juist een koffie met een heerlijke en zeer verfijnde smaak. Iets wat mijn gasten zeer zeker weten te waarderen, ook al omdat de koffie niet te zurig is. De zuren die je proeft, zijn heel subtiel en in goede harmonie met de koffie. De nasmaak is goed. De koffiesmaak blijft goed en lang genoeg in de mond hangen zonder dat dit irriteert. Kortom: een heerlijke en uitgebalanceerde koffie die veel mensen (ook niet-koffie-experts) zal bekoren. Een smaak die niet zomaar zal vervelen (wat bij andere koffies nog wel eens wil gebeuren).
Dan een espresso en een cappuccino:
De espresso als eerste geprobeerd. De crema bij de espresso is een stuk dikker dan bij de café crema. Een klein beetje suiker op gestrooid en deze bleef erg mooi liggen. De crema is ook beter van kleur. Het lijkt erop dat de hoeveelheid water bij de café crema toch de crema beinvloedt. Enfin, de espresso is heerlijk geurig. Bij het drinken ruik je het aroma van hetgeen je drinkt. Het is een ware smaaksensatie met veel finesse. Het is eigenlijk het enthousiasme wat ik had bij de café crema, maar dan in het kwadraat. Dit is hoe een espresso hoort te smaken!
Niet iedere lekkere espresso is ook automatisch een goede basis voor een cappuccino. Echter, in dit geval is de Academica zeker een goede basis. Zelf hou ik meer van een krachtige espresso als basis voor een cappuccino, maar dit is een cappuccino die absoluut goed smaakt! Ik heb het mijn vrouw laten proeven en die dronk (ik citeer:) "eindelijk eens een cappuccino met een goed uitgebalanceerde ondertoon."
Kortom: de Hausbrandt Academica is met een volautomaat naar mijn idee
goed geschikt voor een café crema,
zeer goed geschikt voor een espresso en
redelijk geschikt voor een cappuccino.
Ik ga de Hausbrandt Academica zeker vaker kopen. Het is iets heel anders dan de (overigens heerlijke) Blanche Dael die ik nu vaak drink. Ik wil Martijn graag danken voor de testmogelijkheid die hij geboden heeft.