ECM vs Izzo

1
Beste koffie liefhebbers!

Ben mij nu al een paar maanden aan het oriënteren en heb al meerdere winkels bezocht maar zou toch graag ook jullie mening willen horen.

Van alle apparaten die ik heb gezien, is mijn oog gevallen op de volgende machines:

- ECM TECHNIKA IV PROFI
- IZZO Alex Nuova Duetto PID

Dit weekend wil ik een besluit maken dus hoor graag jullie reacties!

Alvast bedankt! :D

Re: ECM vs Izzo

2
De Technika is een warmtewisselaar en de Izzo een dubbele boiler. Zit toch wat verschil tussen.. Daarnaast heeft de Izzo een PID, waarmee je zeer precies je temperatuur kan regelen. Daarom zou míjn voorkeur naar de Izzo gaan.
De boiler van de Technika is volgens mij wel groter dan de stoomboiler van de Izzo, dus ik denk dat je meer/krachtiger stoom uit de Technika krijgt maar pin me daar niet op vast.

Tsja, maar dit zijn beide machines waar je niet echt een foute koop mee kán doen. Wel duur! En, wat zegt 'je gevoel' over de machines? speelt toch ook mee.

En, welke molen heb je in gedachte? ;-)

4
Als je zó'n espressomachine koopt, zou ik mijn budget wat anders verdelen: eerder een Mazzer Super Jolly en een iets mindere machine. Dat zal de smaak zeker ten goede komen!

Overigens: misschien een tweedehands molen? Die doen niet onder voor nieuwe, want dit caliber molens wordt gebouwd voor een levenslang gebruik. Scheelt een hoop geld. Machine kan trouwens ook tweedehands maar dit soort machines wordt maar weinig aangeboden.

6
Je bedoelt een automatische molen waarvoor je alleen op een knopje hoeft te drukken? Eerlijk gezegd heb ik er nooit mee gewerkt, maar ik heb het ook niet gemist. Zelf heb ik een handmatige Super Jolly, een oudje.

Gezien je keuze voor je apparaat ga ik er even vanuit dat je echt voor de beste koffie gaat. Een molen met automatische dosering is net wat gemakkelijker, maar maalt niet beter dan een molen zonder automatische dosering. Wat ikzelf doe is de hoeveelheid koffiebonen die ik nodig afmeten met behulp van mijn portafilter, daarna in de molen doen en die 'uit laten malen' tot er niets meer uit komt. Klinkt misschien ingewikkeld maar is het helemaal niet. Je krijgt precies genoeg gemalen koffie. Datzelfde kan een automatische molen, maar dan zonder dat jij het hoeft af te meten, dat doet de molen.

Is dat nou handig? Nou, de meningen zijn verdeeld denk ik. Het is natuurlijk nét een stapje makkelijker, want je hoeft zelf niet af te meten (wel de hoeveelheid calibreren geloof ik). Echter, het is veel duurder dan eenzelfde molen zonder elektro, en veel mensen zijn van mening dat je je koffiebonen níet in de hopper van je molen moet bewaren - dan worden ze sneller oud. Met andere woorden: zij vinden dat je alsnog je bonen moet afmeten van te voren en daarna pas erin doen.

Tsja, heel verhaal alweer. Het blijft natuurlijk een eigen keus, maar voor mij geldt: (veel) te duur, en functie niet nodig.

7
PaulB schreef:Hi Steef,
Zou je dan een elektronico nemen of niet? En waarom dan juist wel of niet?
Thanks alvast!
Een Elektra Nino?
Beter kan je niet krijgen, doen...
Waarom wel, het beste wat er te krijgen is.
Waarom niet, de euro's die je moet betalen. :D

8
Steef maakt wel een aantal terechte opmerkingen. De espresso machines die je noemt zijn beide prachtig. De Izzo is echter een Dubbel Boiler, wat zeker voor beginners makkelijker werkt dan de HX van de ECM. De stoomboiler van de Duetto mag dan kleiner zijn dan de enkele boiler van de ECM, maar de druk kan er ook hoger in, dus het stoomvermogen zal niet kleiner zijn.
Nu begin ik langzamerhand wat berichten te lezen over de Duetto die wat vragen oproepen. In hoeverre dat dan voor elke Duetto geldt blijft onzeker.

Qua malers is elektronisch doseren makkelijk, maar je betaalt er flink voor. De Mazzer Mini is verder een goede maler, maar ik vind hem in z'n klasse duur. Een Compak K3 is bijna net zo goed, maar kost een stuk minder. Als je dan toch een flink bedrag ervoor over hebt, koop dan een mooiere maler, als een Super Jolly of een Compak K6 (of een Nino ;) ). Iedereen wil meteen geld uitgeven aan dat mooie glimmende espresso apparaat, maar voor de kwaliteit van je koffie is het verstandiger om zoveel mogelijk te besteden aan de maler.

Verder is koffie van niet ouder dan enkele weken essentieel voor goede espresso, en kan ik op termijn een thuisbrander heel erg aanraden. Het espresso apparaat zelf is in het geheel eigenlijk van minder belang.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Nog eens beter lezend: Duetto; €2000 (?) + Mini electronic €600, dus een budget van samen €2600. Da's heel mooi. Maar ik zou dan andere keuzes maken.

Ik zou gaan voor de Compak K10 GOD (€1100) en die resterende €1500 besteden aan één of andere E61 machine, keuze te over! Wat te denken van een Expobar Brewtus? Je moet van (het gebrek aan) de vormgeving houden, maar je hebt er wel een goede Dubbel Boiler aan. Of anders een Izzo, Bezzera of Rocket HX machine. Kwalitatief kan je dat alleen nog maar verbeteren door een Speedster of een GS3, maar dan spreek je over andere bedragen.

Enige nadeel van de K10 is z'n formaat, maar verder is het de droom maler (oké, na de Nino). En als je van de vormgeving houdt van de Duetto zal je ook van de andere Izzo's houden, uiterlijk is er nauwelijks verschil.

En toch nog maar eens: de grootste stap in kwaliteit zal je doen door voor €260 een thuisbrander te kopen en zelf te gaan branden!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder