Steef maakt wel een aantal terechte opmerkingen. De espresso machines die je noemt zijn beide prachtig. De Izzo is echter een Dubbel Boiler, wat zeker voor beginners makkelijker werkt dan de HX van de ECM. De stoomboiler van de Duetto mag dan kleiner zijn dan de enkele boiler van de ECM, maar de druk kan er ook hoger in, dus het stoomvermogen zal niet kleiner zijn.
Nu begin ik langzamerhand wat berichten te lezen over de Duetto die wat vragen oproepen. In hoeverre dat dan voor elke Duetto geldt blijft onzeker.
Qua malers is elektronisch doseren makkelijk, maar je betaalt er flink voor. De Mazzer Mini is verder een goede maler, maar ik vind hem in z'n klasse duur. Een Compak K3 is bijna net zo goed, maar kost een stuk minder. Als je dan toch een flink bedrag ervoor over hebt, koop dan een mooiere maler, als een Super Jolly of een Compak K6 (of een Nino

). Iedereen wil meteen geld uitgeven aan dat mooie glimmende espresso apparaat, maar voor de kwaliteit van je koffie is het verstandiger om zoveel mogelijk te besteden aan de maler.
Verder is koffie van niet ouder dan enkele weken essentieel voor goede espresso, en kan ik op termijn een thuisbrander heel erg aanraden. Het espresso apparaat zelf is in het geheel eigenlijk van minder belang.