DF64v stopt opeens!

1
Beste leden,

Sinds een jaar of twee heb ik een DF64v gekocht via een forum lid. Ik drink niet veel koffie, hij is niet intensief gebruikt.

Maar vandaag, halverwege het malen stopt hij opeens! Het lampje van de RPM brandt wel gewoon, maar verder doet hij niks! Ik heb hem al even uit gehad (ook uit het stopcontact), schoon gemaakt. Maar niks helpt, hij geeft verder ook geen geluiden of iets dergelijks.

Wat kan ik nu, zelf, verder onderzoeken? Heeft iemand van jullie dit probleem ook al eens gehad? Eventueel met een andere motor?
Rancilio Silvia v1, DF64v

Re: DF64v stopt opeens!

2
ChatGPT komt hiermee:
De DF64v is een bekende single-dosing espressomolen met een variabele toerenregeling (vandaar de v), en een borstelloze (brushless) motor. Het feit dat het RPM-lampje nog brandt, maar de molen verder niets doet – ook geen zoem, tik of trilling – wijst op een storing in de aandrijving, maar niet per se in de stroomvoorziening. Hier zijn mogelijke oorzaken en wat je zelf zou kunnen onderzoeken:

✅ Wat je zelf kunt controleren:
1. Check de startknop en de draaischakelaar (potentiometer):
Het lampje gaat aan, dus er is stroom, maar mogelijk is de startknop of toerenregelaar defect of heeft los contact.
2. Controleer of er iets blokkeert in de maalkamer:
Demonteer de bovenkant en kijk of er misschien een steentje, schroefje of verstopte boon zit die de as blokkeert. De DF64v stopt bij blokkering vaak zonder lawaai, als beveiliging.
3. Reset de thermische zekering (indien aanwezig):
Sommige modellen hebben een thermische beveiliging die je handmatig moet resetten (bijvoorbeeld onderin bij het motorhuis). Niet elk model heeft die.
4. Inspecteer de controllerprint (binnen in de behuizing):
Als je handig bent: open de onderzijde van de molen en kijk of er een los contact is, een doorgebrande diode of condensator, of iets dat naar verbranding ruikt. Let vooral op connectoren naar de motor en naar de toerenregelaar.

⚠️ Wat het zou kunnen zijn:
• Motorcontroller defect:
De borstelloze motoren worden aangestuurd via een elektronische motorcontroller. Deze kan stuk zijn gegaan, ondanks dat het RPM-lampje nog aan gaat. Reparatie is lastig, maar vervangende controllers zijn via forums of importeurs soms te verkrijgen.
• Encoder-probleem (DF64v-specifiek):
De v-versie gebruikt sensoren (meestal Hall-effect of optische encoders) om het toerental te meten. Als die geen signaal geven, kan de motor weigeren op te starten.
• Condensator of spanningsregelaar kapot op de print:
Dit is lastig te testen zonder multimeter en ervaring, maar visuele controle op lekkage of zwarte plekjes kan al veel zeggen.

🔧 Wat kun je doen als je het niet zelf vindt:
• Contacteer de oorspronkelijke verkoper of fabrikant/distributeur:
Misschien valt het nog onder garantie (sommige distributeurs geven tot 2 jaar).
• Zoek hulp op het koffiepraatforum van andere DF64v-gebruikers:
Er zijn meerdere gebruikers die de molen uit elkaar gehaald hebben en eventueel reserveonderdelen hebben (zoals motorcontrollers). Ook zijn er gebruikers die upgrades (zoals anti-popcornschijven) geïnstalleerd hebben en ervaring hebben met het openmaken.
• Laat hem nakijken door een technisch handige barista of elektronica-hobbyist:
De borstelloze motor zelf is vaak robuust. Het zijn meestal de printplaat of toerenregeling die stuk gaan.

📌 Samenvatting

Omdat het lampje brandt maar de motor niets doet en ook geen geluid maakt, is de kans groot dat:
• óf de motorcontroller niet goed functioneert,
• óf de draaischakelaar defect is,
• óf er iets blokkeert dat de motor verhindert te starten (mechanisch of via beveiliging).

Als je wil, kan ik ook helpen met instructies om hem veilig open te maken en foto’s te interpreteren van de binnenkant.

Laat gerust weten wat er wordt aangetroffen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: DF64v stopt opeens!

3
Folkert.kaagman schreef:Beste leden,

Sinds een jaar of twee heb ik een DF64v gekocht via een forum lid. Ik drink niet veel koffie, hij is niet intensief gebruikt.

Maar vandaag, halverwege het malen stopt hij opeens! Het lampje van de RPM brandt wel gewoon, maar verder doet hij niks! Ik heb hem al even uit gehad (ook uit het stopcontact), schoon gemaakt. Maar niks helpt, hij geeft verder ook geen geluiden of iets dergelijks.

Wat kan ik nu, zelf, verder onderzoeken? Heeft iemand van jullie dit probleem ook al eens gehad? Eventueel met een andere motor?
Zou denken aan de beveiliging maar je hebt hem al uitgezet en weer aan wat niet hielp. Ik zou hem open schroeven opzoek naar een los contact, als dat het niet is dan vragen aan de verkoper of die een idee heeft.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!