Hoi allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een Quick Mill Omre op de kop getikt bij mij in de buurt, ik had sinds kort een Quick Mill 820 en het leek me leuk om ook mijn eigen bonen te malen. Ik vond m op marktplaats en viel gelijk voor het design, de letters en het chroom. Wat een prachtapparaat! Het enige dingetje was dat er geen stekker aan zat, maar die zet ik er zo op en dan doet ie het vast dacht ik.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal overrompeld was door het formaat en gewicht, echt gebouwd als een tank. Thuis heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald om schoon te maken, en al snel kwam ik erachter dat er niet zomaar een stekkertje op zou gaan. Dit is namelijk een model met 3 fasen 380V. Zomaar bonen malen met deze machine gaat hem dus niet worden bij mij thuis ben ik bang.
Nu ben ik benieuwd of;
1. Het mogelijk is om deze machine eenvoudig/goedkoop om te bouwen is naar 1 fase?
2. Zo ja, hoe werkt dit?
2. Zo nee, of iemand geïnteresseerd is om hem van mij over te kopen of e.v.t. te ruilen voor een andere koffiemolen?
Groet,
Rik
Re: Quick Mill Omre 501 met 3 fasen
3Als ik de kabel zie lijken het maar 2 fasen....
Groen-geel: aarde
Blauw: nul
Bruin: fase 1
Zwart: fase 2
Meestal is het aansluiten van 1 van de twee fasen (of de twee fasen combineren) voor thuis voldoende.
DISCLAIMER: Ik ben geen elektricien
Meestal is het aansluiten van 1 van de twee fasen (of de twee fasen combineren) voor thuis voldoende.
DISCLAIMER: Ik ben geen elektricien

Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
4Dmv een steinmetz schakeling kan je een 3 fase motor op gewoon 230 laten draaien.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
- Profitec Pro700
- Mazzer Philos i200D/233M
- Bialetti
5Nooit 2 fasen combineren, dit gaat niet goed.manduca schreef: zo 08 jun 2025, 12:36 Als ik de kabel zie lijken het maar 2 fasen....
DISCLAIMER: Ik ben geen elektricien![]()
- Profitec Pro700
- Bialetti
6Dankje, dat ziet er niet te ingewikkeld uit! Ik ga kijken of dit mij gaat lukkenKoffiedrap schreef: zo 08 jun 2025, 13:00 Dmv een steinmetz schakeling kan je een 3 fase motor op gewoon 230 laten draaien.

Waarom er 4 draden en geen 5 zijn snap ik ook niet helemaal, maar waar ik aan denk is dat er geen nul aanwezig is, enkel aarde en 3 fase draden.
7Klopt 3 fase zonder nul. Is in de industrie vrij gebruikelijk.Lamaindewei schreef: vr 13 jun 2025, 09:04Dankje, dat ziet er niet te ingewikkeld uit! Ik ga kijken of dit mij gaat lukkenKoffiedrap schreef: zo 08 jun 2025, 13:00 Dmv een steinmetz schakeling kan je een 3 fase motor op gewoon 230 laten draaien.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling![]()
Waarom er 4 draden en geen 5 zijn snap ik ook niet helemaal, maar waar ik aan denk is dat er geen nul aanwezig is, enkel aarde en 3 fase draden.
- Profitec Pro700
- Bialetti