Beste mede-forumleden,
Mijn Jura 9.2 machine geeft ineens waterige koffie. Na check blijkt dat hij 9 a 10 gram koffie maalt per keer. Ik kan de molen nog fijner zetten, maar dan komt er amper koffie uit de uitloop. Iemand een idee?
Re: Jura 9.2 Machine geeft waterige koffie
2Mijn eerste vraag zou zijn "welke bonen gebruik je precies, waar gekocht, door wie exact gebrand en op welke datum was die branding?"Gydo schreef: vr 13 jun 2025, 09:23 Beste mede-forumleden,
Mijn Jura 9.2 machine geeft ineens waterige koffie. Na check blijkt dat hij 9 a 10 gram koffie maalt per keer. Ik kan de molen nog fijner zetten, maar dan komt er amper koffie uit de uitloop. Iemand een idee?
Mijn tweede vraag zou zijn "heb je ChatGPT al gevraagd?" en zo nee, waarom niet?
Ik heb jouw tekst aan ChatGPT voorgelegd en kreeg dit als antwoord:
Ja, ik heb een paar gerichte suggesties voor deze situatie met de Jura 9.2 die waterige koffie geeft, ondanks een ogenschijnlijk normale dosering van 9 à 10 gram. Hier zijn de mogelijke oorzaken en wat je eraan kunt doen:
⸻
Mogelijke oorzaken en oplossingen
1. Maalgraad is (te) fijn gezet → verstopping of trage doorloop
• Symptoom: Nauwelijks koffie-uitloop, mogelijk overdruk in het systeem.
• Oplossing: Zet de maalgraad iets grover in plaats van fijner. Jura-machines zijn gevoelig voor een te fijne maling, vooral met donkere bonen of vettige branding.
2. Koffie is te luchtig of de puck is niet stevig genoeg → waterige extractie
• Symptoom: Slappe, waterige koffie.
• Oplossing: Controleer de versheid en branding van de boon. Probeer een andere boon met iets meer body (minder olie, medium tot dark roast, niet te oud).
3. Puckvorming is slecht → onvoldoende tegendruk tijdens extractie
• Symptoom: Losse, natte koffiepuck na extractie.
• Oplossing: Reinig het zetmechanisme (zetgroep) grondig. Vuil of koffieresten kunnen de compressie verstoren.
4. Intern lek → water omzeilt de puck
• Symptoom: Teveel water komt te snel door, lage extractietemperatuur mogelijk.
• Oplossing: Controleer of er water onder het lekbakje komt of dat het restwaterreservoir sneller volloopt. In dat geval: ontkalken of servicebeurt nodig.
5. Te lage temperatuur of versleten thermoblock
• Symptoom: Koffie is lauw en slap.
• Oplossing: Laat de machine controleren op temperatuurafwijkingen. Een versleten verwarmingselement komt vaker voor bij oudere Jura’s.
⸻
Praktische stappen
1. Zet de maalgraad weer iets grover.
2. Probeer een andere koffieboon, liefst medium gebrand.
3. Reinig het hele zetmechanisme grondig (evt. via onderhoudsprogramma en handmatig).
4. Check op waterlekkage of loszittende verbindingen binnenin.
5. Als bovenstaande geen verschil maakt: laat de zetgroep reviseren of breng de machine naar een Jura-servicepunt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino