Hallo! Ik ben Ron. 61 jaar oud. Ruim een maand terug lid geworden van dit boeiende forum. Tijd om me even aan jullie, medeforumleden, voor te stellen.
Ik ben een echte zwarte koffie drinker. Bijna altijd espresso, soms lungo (“gewone zwarte koffie”). Op zijn tijd, zeker in in de koudere maanden, ben ik ook wel te porren voor een lekkere cappuccino Daarnaast heb ik ook veel interesse in het hele gebeuren in de koffiewereld. De teelt, het oogsten en wassen, het branden, espressomachines, leuke koffie/espressobars enz.
Tot voor kort zette ik de koffie met een volautomaat. Eigenlijk altijd best tot zeer tevreden met de kwaliteit en smaak van de brouwsels, zeker bij de laatste volautomaat, een Jura E-6. Maar zeker de laatste jaren begon het bij mij steeds meer te kriebelen om de overstap te gaan maken naar een halfautomaat. Om dan ook zelf wat meer te kunnen experimenteren en “spelen” met de factoren die bepalend zijn voor de smaak van je espresso. Vanaf vorig jaar najaar actief met mijn zoektocht begonnen en er drie maanden geleden een aangeschaft.
Het is een Bezzera Unica PID geworden. En ik ben er heel blij mee. Ik heb me bij het zoeken naar “de juiste machine” vooral laten leiden door mijn profiel van koffieliefhebber, zoals gezegd vrijwel alleen maar zwarte koffie en af en toe een cappuccino. In mijn beleving pas deze machine daar, heel goed bij.
De Bezzera Unica PID is een zogenaamde single boiler machine zonder warmtewisselaar (HX o.i.d). Dus tegelijkertijd koffiezetten en melk opschuimen kan ‘ie niet. Maar wat íe wel kan en dat vanwege de dubbele PID die íe heeft, is, is heel snel omschakelen van koffiezettemperatuur en temperatuur om melk op te schuimen. En ook andersom doet ie echt razendsnel. Dus die relatief weinige keren dat ik een cappuccino wil bereiden, werkt dat wat mij betreft heel goed op die manier. Met een druk op de knop zet ik dan de PID om van “coffee” naar “steam” en is íe binnen hooguit anderhalve minuut van 92 op 105-110 graden en heb ik goede stoom om de melk te gaan opschuimen. Dus dat gaat heel snel en goed. Maar als je bijna alleen maar latte koffies drinkt of voor meer dan een handvol mensen achtereenvolgend cappuccino’s of andere latte koffies wilt maken, dan kun je beter kiezen voor een machine die wel een warmtewisselaar heeft of wellicht nog beter eentje met een dual boiler.
Verder warmt ie behoorlijk snel op. De PID die de temperatuur van het water in de boiler aangeeft is echt binnen 2-3 minuten op de ingestelde temperatuur (meestal 92 graden) en de zetgroep (E61) is denk ik in minder dan 10 minuten zo heet dat je je handen eraan zou branden. Ik heb me laten vertellen dat dat voor een machine met een E-61 zetgroep best snel is.
De PID als functie op de halfautomaat was voor mij als espressodrinker een behoorlijk “harde eis”. Deze geeft mij nl. behoorlijk ruime mogelijkheden om door te experimenteren met de temperatuur de smaken nog beter naar boven te halen uit verschillende brandingen van koffiebonen. Bij licht gebrande bonen door de temperatuur via de PID te verhogen en bij donker gebrande juist te verlagen om overmatige bitterheid tegen te kunnen gaan. Deze PID is voor koffiebereiding in te stellen, tot op de graad nauwkeurig, van 80 tot 100 graden. En voor stomen van 100 tot 120 graden.
Als koffiemolen heb ik gekozen voor de Eureka Mignon Specialta. Ook die bevalt prima. Wel nog een beetje zoekende naar de juiste maalgraadinstellingen voor de verschillende koffievarianten in relatie tot de doorlooptijd van het zetten en de druk die de Bezzera hierbij opbouwt. Het aangeschafte koffieweegschaaltje met timer is hierbij in feite onmisbaar om tot de goede instellingen te komen.
Al met al ben ik erg in mijn nopjes de overstap naar een halfautomaat te hebben gemaakt. Natuurlijk ook omdat de machine zelf tezamen met de losse koffiemolen goed bevallen. Maar ook het kunnen hobbyen en experimenteren met maalgraad, temperatuur, verschillende brandingen van koffiebonen, vind ik een erg leuke bezighouden. Zeker gaat er nog wel eens wat fout. Bijna altijd doordat dan toch ik ongemerkt hier en daar een stap in de zogeheten workflow van het brewen van een espresso vergeet .Maar buiten die keren zijn de espresso’s over het algemeen zeker nog niet perfect maar toch zowel qua smaak, texture, cremalaag enz zeker al een stuk beter dan die uit mijn laatste volautomaat. Waar ik zoals gezegd eigenlijk ook altijd erg tevreden over was.
Even voorstellen, type koffiedrinker, gekozen halfautomaat
1
Laatst gewijzigd door RonBakker1964 op za 21 jun 2025, 13:56, 3 keer totaal gewijzigd.