Puck blijft (soms) aan douchekop plakken

1
Hallo. Gelukkig niet echt vaak. Maar op gezette tijden blijkt de puck, nadat ik de portafilter weer van de zetgroep (E-61) haal, tegen de douchekop aangeplakt te zitten. Als het gebeurt, is dan is dat bijna altijd bij de enkele filter. En vooral als ik de gemalen koffie in het filterbakje met de tamper extra stevig aanduwt. Terwijl juist het niet stevig genoeg aandrukken van de koffie vaak als een oorzaak wordt genoemd voor het blijven plakken van de puck aan de douchekop. Wie heeft er suggesties voor me om het blijven plakken van de puck nog beter te kunnen voorkomen ?

Re: Puck blijft (soms) aan douchekop plakken

2
RonBakker1964 schreef:Hallo. Gelukkig niet echt vaak. Maar op gezette tijden blijkt de puck, nadat ik de portafilter weer van de zetgroep (E-61) haal, tegen de douchekop aangeplakt te zitten. Als het gebeurt, is dan is dat bijna altijd bij de enkele filter. En vooral als ik de gemalen koffie in het filterbakje met de tamper extra stevig aanduwt. Terwijl juist het niet stevig genoeg aandrukken van de koffie vaak als een oorzaak wordt genoemd voor het blijven plakken van de puck aan de douchekop. Wie heeft er suggesties voor me om het blijven plakken van de puck nog beter te kunnen voorkomen ?
Kan het zijn dat je teveel doseert?
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

Re: Puck blijft (soms) aan douchekop plakken

5
Ik ben kleinere bakjes gaan gebruiken die bij de machine waren meegeleverd, zowel voor 1 kops als voor 2 kops. Bij de origineel meegeleverde bakjes blijft er na het tampen ig,v, 8 gram shots per kop echt veel ruimte over bovenin in het filterbakje. Veel meer dan ik op de baristacursus die ik gevolgd had geleerd had wat een goede ruimte zou moeten zijn tussen douchekop en puck. Bovendien blijft er dan ook vaak water staan bovenop de puck na het extraheren en is de puck weer behoorlijk nat. Ik gebruik nu bakjes die volgens de leverancier voor 6 en 12 gram zouden moeten zijn. Maar bij 8 resp 16 gram getamped blijft er nog steeds redelijk ruimte over. Bovendien vind ik 10 gram voor een shot zelf te veel. Overigens ben ik nu voor de 1 kops weer even teruggegaan naar de grotere 1 kops filter. Gewoon om te proberen. Overigens, zoals gezegd, het is niet zo dat ik om de haverklap een plakkende puck aan de douchekop heb. Maar af en toe wel vooral bij het 1 kops filterbakje en dan vooral als ik de koffie met de tamper juist extra stevig heb aangedrukt. Dus ben eigenlijk benieuwd of iemand dat herkent als oorzaak voor plakkende pucks.