Consistentie bonenmaler

1
Ik Heb een Quamar 80 en loop tegen het volgende aan.
Koffie 20 gram
Doorlooptijd 25 seconden
Maalgraad onveranderd
Bonen onveranderd
Tamping onveranderd.
Temperatuur hetzelfde
Vochtigheid hetzelfde
De hoeveel koffie die ik hieruit krijg verschild enorm. Met als uitersten de ene keer totaal 34 ml koffie en het andere uiterste 84 ml koffie.
Meestal tussen de 52 en de 76 ml.
Machine is ecm synchronica 2
Enige wat ik kan bedenken is dat de molen niet consistent maalt. Hij is schoongemaakt. Inmiddels wel 10 jaar oud.
De vraag is , zie ik iets over het hoofd of lijkt het probleem in de maler te zitten.
Altijd HX machine gehad en er eigenlijk nooit zo op gelet. Nu sinds kort nieuwe machine en de hobby weer wat fanatieker opgepikt. Druk is 9 bar.
Kort samengevat, alles blijft hetzelfde alleen de hoeveelheid geproduceerde koffie wisselt enorm.

Re: Consistentie bonenmaler

2
hardcore schreef: do 14 aug 2025, 13:00 Ik Heb een Quamar 80 en loop tegen het volgende aan.
Koffie 20 gram
Doorlooptijd 25 seconden
Maalgraad onveranderd
Bonen onveranderd
Tamping onveranderd.
Temperatuur hetzelfde
Vochtigheid hetzelfde
De hoeveel koffie die ik hieruit krijg verschild enorm. Met als uitersten de ene keer totaal 34 ml koffie en het andere uiterste 84 ml koffie.
Enige wat ik kan bedenken is dat de molen niet consistent maalt. Hij is schoongemaakt. Inmiddels wel 10 jaar oud.
De vraag is , zie ik iets over het hoofd of lijkt het probleem in de maler te zitten.
Altijd HX machine gehad en er eigenlijk nooit zo op gelet. Nu sinds kort nieuwe machine en de hobby weer wat fanatieker opgepikt. Druk is 9 bar.
Kort samengevat, alles blijft hetzelfde alleen de hoeveelheid geproduceerde koffie wisselt enorm.
Maar met de oude machine had je ook de quamar en daar had je toen geen probleem mee? Want dan kan het nooit aan de Maler liggen.
Espressomachine: Strietman CT1 // HiBREw H4C Ultra
Maler: Kafatek Monolith Titan SDRM

3
Hk87 schreef: do 14 aug 2025, 13:09
hardcore schreef: do 14 aug 2025, 13:00 Ik Heb een Quamar 80 en loop tegen het volgende aan.
Koffie 20 gram
Doorlooptijd 25 seconden
Maalgraad onveranderd
Bonen onveranderd
Tamping onveranderd.
Temperatuur hetzelfde
Vochtigheid hetzelfde
Maar met de oude machine had je ook de quamar en daar had je toen geen probleem mee? Want dan kan het nooit aan de Maler liggen.
In de oude situatie heb ik al jarenlang niet gemeten. Het viel toen wel op dat de ene keer de machine langer aan moest dan de vorige keer maar had toen geen shottimer en doseerde op output in plaats van tijd. (Zeg maar meer op de gok)

10
Pti schreef: do 14 aug 2025, 14:09 Hou je de hopper voor ten minste 1/3e gevuld? De druk die de bonen uitoefenen op de maalschijven is namelijk erg belangrijk voor consistentie.

Om versleten maalschijven uit te sluiten zou je even een paar shots kunnen single dosen.
Hopper zit voldoende in. Ik kan met een tussentijd van 2 minuten twee verschillende uitkomsten hebben.

Single dosen kan ik proberen. Maar wat blijft is of de maler dezelfde fijnheid maalt of dat hier verschil in zit ondanks dat ik aan de afstelling niets verander. En daar lijkt het enigszins op