Re: Consistentie bonenmaler

12
Ik heb ook een Quamar T80 (misschien heb jij een M80, maar dat maakt niet uit) en die maalt wel consistent. Ik gebruik momenteel zelfs geen hopper, maar doe aan single dosing met een balgje. Het is een ouderwetse onverwoestbare horecamaler met 63mm maalschijven. Die schijven zijn van staal en goedkoop, en slijten waarschijnlijk een stuk sneller dan de deftige maalschijven die je tegenwoordig ook kunt krijgen. Wellicht ligt het aan de slijtage van je schijven? Of gebruik je oude boontjes?

Of ligt het aan de aanzienlijke retentie van de molen? Zelf heb ik mij er over verbaasd dat de eerste espresso van de dag veel sneller doorliep dan de tweede. Dat bleek te liggen aan de retentie van inmiddels oud geworden koffiemaalsel.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

13
fob schreef: do 14 aug 2025, 15:33 Ik heb ook een Quamar T80 (misschien heb jij een M80, maar dat maakt niet uit) en die maalt wel consistent. Ik gebruik momenteel zelfs geen hopper, maar doe aan single dosing met een balgje. Het is een ouderwetse onverwoestbare horecamaler met 63mm maalschijven. Die schijven zijn van staal en goedkoop, en slijten waarschijnlijk een stuk sneller dan de deftige maalschijven die je tegenwoordig ook kunt krijgen. Wellicht ligt het aan de slijtage van je schijven? Of gebruik je oude boontjes?

Of ligt het aan de aanzienlijke retentie van de molen? Zelf heb ik mij er over verbaasd dat de eerste espresso van de dag veel sneller doorliep dan de tweede. Dat bleek te liggen aan de retentie van inmiddels oud geworden koffiemaalsel.
Ik gebruik verse bonen
Ik geloof zeker dat hij wat retentie heeft maar het is niet specifiek in de ochtend dat hij het genoemde probleem geeft.
Schijven zullen totaal maximaal 500 kg voor de kiezen hebben gehad. En dat is ruim genomen. Lijkt wat snel om dan versleten schijven te hebben.

15
fob schreef: do 14 aug 2025, 15:33 Ik heb ook een Quamar T80 (misschien heb jij een M80, maar dat maakt niet uit) en die maalt wel consistent. Ik gebruik momenteel zelfs geen hopper, maar doe aan single dosing met een balgje. Het is een ouderwetse onverwoestbare horecamaler met 63mm maalschijven. Die schijven zijn van staal en goedkoop, en slijten waarschijnlijk een stuk sneller dan de deftige maalschijven die je tegenwoordig ook kunt krijgen. Wellicht ligt het aan de slijtage van je schijven? Of gebruik je oude boontjes?

16
hardcore schreef: do 14 aug 2025, 16:03

Ik gebruik verse bonen
Ik geloof zeker dat hij wat retentie heeft maar het is niet specifiek in de ochtend dat hij het genoemde probleem geeft.
Schijven zullen totaal maximaal 500 kg voor de kiezen hebben gehad. En dat is ruim genomen. Lijkt wat snel om dan versleten schijven te hebben.
Heb twee shots geprobeerd waarbij het eerste maalsel (met paar uur retentie) 50 ml koffie geeft en het tweede maalsel ( met 3 minuten retentie) 64 ml koffie geeft. Een dag later is het weer andersom. Als het alleen retentie zou zijn dan zou je verwachten dat standaard het eerste shot maalsel meer koffie geeft vanwege groter aandeel oude retentie.
Ik geef het maar op. Enige oplossing is andere maler ernaast en dan eens kijken