Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

51

Hk87 schreef: Ik heb werkelijk geen idee hoe jullie het weten te toveren maar ik vind dit ver ondermaats smaken en presteren tot nu toe.
Jammer! Ik weet ook niet wat ik anders doe. Ik heb geen bong of mods omdat oververhitting nooit een issue is als je 1 kopje zet.
Ik zorg dat de groep snel (dus niet langzaam) goed warm is door een paar dry pumps te doen. Met de standaard pf en standaard bakje doseerde ik 12 gram.
Het komt er écht goed uit bij mij....
Dit was zojuist.
Afbeelding
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

52
Leinad schreef: vr 15 aug 2025, 20:23
Hk87 schreef: Ik heb werkelijk geen idee hoe jullie het weten te toveren maar ik vind dit ver ondermaats smaken en presteren tot nu toe.
Jammer! Ik weet ook niet wat ik anders doe. Ik heb geen bong of mods omdat oververhitting nooit een issue is als je 1 kopje zet.
Ik zorg dat de groep snel (dus niet langzaam) goed warm is door een paar dry pumps te doen. Met de standaard pf en standaard bakje doseerde ik 12 gram.
Het komt er écht goed uit bij mij....
Dit was zojuist.
Afbeelding
Wat is de standaard bakje eigenlijk? Ik heb er twee standaard bijgekregen. Een kleine voor single en een grotere voor dubbel. 12gram in dubbele bakje laat een behoorlijke ruimte over, lijkt op onder dosering dan.
Espressomachine: Strietman CT1 // La Pavoni Professional // HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM
Bijlagen
Ik neem aan deze? Ik neem aan deze?

53
Ik heb 3 pavoni's gehad en bij de 3e was ik met doorzetten uiteindelijk enigszins tevreden als backup machine. Dat was wel met de bong isolator én manometer op de groep en puck screen. Zonder die bong isolator is het onbegonnen werk. Ieder shot is compleet onvoorspelbaar zeker als je meerdere achterelkaar zet.
Enige wat je nog kunt proberen als je de mods niet hebt om de groep niet te laten oververhitten is een koude portafilter in de groep draaien en die wat hitte eruit laten trekken. Moet wel zeggen dat je echt nog niet kunt beoordelen omdat je de machine gewoon nog niet snapt in zo'n korte tijd. Pavoni heeft gewoon een learning curve en bij jou is die extreem omdat je van een syrietman komt! Met veel doorzetten leer je de machine kennen en weet je hoe jouw machine op een flush reageert etc. Ook dat verschilt trouwens weer per machine lijkt het en dan kun je redelijke shotjes trekken met heel sporadisch een uitschieter.

Maar ja heel flauw, komt ie dan toch: We zeiden het toch al!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

54
Ik denk dat het het beste is om dit snel te vergeten, Bob 😂

Ik heb bewondering voor de vele La Pavoni-gebruikers en hoe zij de machine hebben weten te temmen, maar ik heb daar momenteel geen tijd en al helemaal geen geduld voor.

Stel dat je, zoals ik, elke 2 à 3 weken vijf verschillende soorten koffiebonen hebt, en dat je die probeert te ontdekken met een machine als de La Pavoni. Dat wordt al snel te veel giswerk.

Die paar shotjes in het weekend moeten geen experimenten worden. Vroeger had ik daar minder moeite mee, maar ik merk dat het me nu al snel irriteert.

De HiBREw had ik dat niet. Was meteen heel lekkers wat er uit kwam.

Ik heb besloten dat als ik de strietman echt wil vervangen om voor een lever met een springveer te gaan, de Pavoni is voor mij niet te doen in plaats van de strietman. Dat is echt hele grote stappen achteruit.

55

Hk87 schreef:Ik heb besloten dat als ik de strietman echt wil vervangen om voor een lever met een springveer te gaan, de Pavoni is voor mij niet te doen in plaats van de strietman. Dat is echt hele grote stappen achteruit.
Was dat niet duidelijk dan toen je het idee opperde? De reacties die ik mij nog kan herinneren spraken boekdelen...

Ook met een kleine spring lever a la mcal ga je niet blij worden hoor!
Gewoon stoppen met moeilijk doen en die strietman houden. Ding kan alles wat jij wilt en je hebt geen behoefte aan stoom, ik zie niet in waarom je doet wat je doet nu...maar succes. Ik hoop dat je de rust vind en lekker gaat genieten van de koffie.
Afbeelding
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

56
bobbee schreef: vr 15 aug 2025, 22:12
Hk87 schreef:Ik heb besloten dat als ik de strietman echt wil vervangen om voor een lever met een springveer te gaan, de Pavoni is voor mij niet te doen in plaats van de strietman. Dat is echt hele grote stappen achteruit.
Was dat niet duidelijk dan toen je het idee opperde? De reacties die ik mij nog kan herinneren spraken boekdelen...

Ook met een kleine spring lever a la mcal ga je niet blij worden hoor!
Gewoon stoppen met moeilijk doen en die strietman houden. Ding kan alles wat jij wilt en je hebt geen behoefte aan stoom, ik zie niet in waarom je doet wat je doet nu...maar succes. Ik hoop dat je de rust vind en lekker gaat genieten van de koffie.
Afbeelding
Afbeelding
Misschien praat ik volgende week wel anders als ik de KafaTek ernaast heb en besluit om het bij de Strietman te laten.

Het kan ook goed dat ik even ontevreden ben geworden omdat ik de laatste tijd zo vaak van maler ben gewisseld, en dat ik dat geheel onterecht een beetje heb afgeschoven op de Strietman.

Misschien moet ik inderdaad maar even rustig aan doen 😅

Nu ik je toch hier even heb, wil ik je iets vragen. Ik wilde al een tijdje weten waarom je je Londinium hebt gewisseld. Je had toch, geloof ik, de R staan? En nu een Vectis? Dat lijkt me ook een wat vreemde keuze geweest te zijn, maar je zult daar vast een goede reden voor hebben denk ik.

57
De R had een probleem wat (voor mijn maatstaven) in de papieren ging lopen. Reiss heeft mij goed geholpen om het probleem op te lossen maar ik kreeg ook de mogelijkheid mijn defecte R om te ruilen voor een gebruikte Vectis via FransG. De pure eenvoud van de Vectis vind ik erg fijn, gaat er namelijk iets stuk dan is deze heel simpel en snel te repareren want er zit nauwelijks electronica in, net als de strietman pure eenvoud. En dat is heel wat waard voor mij. Ik ben beetje af van het experimenteren met espresso, die lol ben ik van genezen dus is dit prima voor mij. Experimenteren met smaken doe ik veel liever met filterkoffie waar ik veel meer uit kan halen dan espresso. Ook het opdrinken van zo'n mok filterkoffie vind ik veel leuker want je doet er langer over en de smaak kan ik beter waarnemen. Espresso is voor mij een lekker pittig drankje en dat is al snel goed met een medium gebrande boon. Dus ik snap je vraag zeker want de R(24) is een geweldige machine maar de Vectis was voor mij de juiste keuze.

Jammer dat je niet dichterbij woont anders had je de Mcal zo mee kunnen nemen om mee te spelen.

58

bobbee schreef: dan kun je redelijke shotjes trekken met heel sporadisch een uitschieter.
Totaal niet herkenbaar voor mij, het is juist zo makkelijk en snel. Wel altijd slechts 1 espresso, dat scheelt misschien.

Maar goed, uiteindelijk gaat het om het plezier dat je er mee hebt. Is dat er niet, dan is het zeker beter om andere keuzes te maken.
Ik blijf voorlopig 's avonds genieten van mijn Europiccola en overdag van mijn pro800. Toevallig ook nog dezelfde maalstand :-)

Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta