Re: Kalkfilter / waterontharder

21
OK dank voor de info. Weer heel blij met dit forum want hoe kom je hier anders achter?! :-). Ben daarna nog op onderzoek gegaan en las dat deze zakjes eigenlijk maar 18 maanden houdbaar zijn. Maar op verpakking dus niets daarover vermeld. Op Amazon stond een prod datum v 2021 en dat was later ineens weg. Vraag: hoe controleer je zoiets? Er is ook alleen een Italiaans mailadres beschikbaar. Begin nu wel wat argwanend te worden. Ik las ook het verhaal onder de genoemde link en ook wel benieuwd nu naar vervangende producten. Zijn er nog meer tips? Het is een hele uitzoekerij.

22
update: Inmiddels ben ik er achter dat heel iets vochtigheid in principe normaal zou moeten zijn. Het mag niet nat zijn maar kurkdroog schijnt ook niet te kloppen. Nadeel blijft dat er geen t.h.t. datum op staat. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen daarmee omgaan. Ook heb ik ontdekt dat er nog kleinere zakjes te koop zijn en vooral, ook relatief, veel goedkoper zijn. Dit dus even als tip.

23
1. De omverpakking is er om de zakjes droog te houden. Dat wijst niet op "vochtig".
2. Vergeet niet om de zakjes te spoelen. Als je dat vergeet krijg je bruin water;. Het staat wel op de doosjes. Vaar worden ze door de groothandel in bulk geleverd. Dan mis je die informatie;
3. Er zijn inderdaad kleinere Bilt zakjes dan de 150, die door de meesten geleverd worden. De reden om kleinere zakjes te gebruiken ontgaat mij. Relatief zijn ze duurder. De "tip" snap ik dus niet.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

24
Ja vochtig is nmm ook niet normaal. Zoals Han ongeveer zegt, de verpakking is er niet om vocht vast te houden, maar om vocht te weren. Goede tip van Han, nachtje in een kan met water, daarna even goed uitspoelen. Heb er 1 in een kan in de ijskast, en 1 in het reservoir van de machine, zakje 8 uurtjes haar werk laten doen.

25
Erik82 schreef: zo 05 nov 2023, 08:50

6. De kalkfilters op de aanzuigslang en de zakken voor in de tank zijn vooral voor ontkalking en niet geweldig voor de smaak van je espresso. Dus puur gericht op kalk uit je water halen. De kalkzakken zijn wel echt superieur aan de filters op je aanzuigslang qua levensduur.
Nu heb ik zelf onlangs de switch gemaakt van de standaard Filter op slang van Lelit (die bij nieuwe machine zat) naar een zakje van Oscar 150. Deze tip kreeg ik ook bij de uitleg van mijn machine.

Weet jij misschien dmv enig begrijpbare cijfers/uitleg waarom de een dan superieur aan de ander is?

Wat ik als verschil en leek opmerk, is dat de aanzuigslang het water door de filter trekt in 1 move, maar het zakje filtert middels ionen wisseling.

Doet dit dan meer dan zo'n filter die op slang aangesloten is?

Ik kom er met wat Googlen niet echt uit, haha.
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

26
De functie van beide filtermedia is hetzelfde, het verschil zit hem in het contactmoment. Met andere woorden het zakje is veel meer/langer in contact met het water om de ionen uit te wisselen dan het inline filter, dat het water alleen maar voorbij ziet komen als de pomp loopt.

27
Pti schreef: za 16 aug 2025, 11:38 De functie van beide filtermedia is hetzelfde, het verschil zit hem in het contactmoment. Met andere woorden het zakje is veel meer/langer in contact met het water om de ionen uit te wisselen dan het inline filter, dat het water alleen maar voorbij ziet komen als de pomp loopt.
Ah! Dat klinkt zowaar zeer logisch. Dus door een filter trekken, ontkalkt het water eigenlijk maar "ff" tov een zakje in je tank dat "constant" aan het werk is ?
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *