Heeft iemand een idee hoe het kan, of dezelfde ervaring, dat het tweede espresso-shot sneller doorloopt dan het eerste?
De volgende stappen neem ik al om dit te proberen te tackelen:
• Ik weeg mijn koffie af
• Ik blaas de maler met een balg door
• Ik laat mijn kopje via de zetgroep vollopen (voor een warmere cappuccino)
• Ik gebruik een Normcore veer-tamper
• Ik gebruik een Normcore leveler
• Ik pas WDT toe
Ik hoor graag jullie ervaringen:)
Re: Tweede espresso shot met Linea Micra altijd sneller
2Welke maler gebruik je dan? Die lijkt mij het belangrijkste hierin.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3iderdaad welke maler maar ook welke machine...de zettemperatuur heeft ook invloed op de extractie...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
4Ik gebruik de eureka specialita.bobbee schreef:Welke maler gebruik je dan? Die lijkt mij het belangrijkste hierin.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
5Ik gebruik de eureka specialita in combinatie met de Linea Micrabvds schreef:iderdaad welke maler maar ook welke machine...de zettemperatuur heeft ook invloed op de extractie...
6Jouw probleem lijkt sterk op
de mijne van een paar jaar geleden. Het probleem was de retentie van de molen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino
7fob schreef: wo 10 sep 2025, 16:02 Jouw probleem lijkt sterk op
8Ik weet niet hoe de specialita functioneert maar die heeft toch niet zo'n grote ruimte rondom de schijven als een Mazzer? Dat waren echte malers met enorme retentie!
De XL heb ik er geen last van maar dat komt dan misschien omdat de schijven stukje groter zijn en daardoor minder ruimte in maalkamer voor koffiemaalsel om op te hopen?
De XL heb ik er geen last van maar dat komt dan misschien omdat de schijven stukje groter zijn en daardoor minder ruimte in maalkamer voor koffiemaalsel om op te hopen?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
9Je schrijft ik weeg mijn koffie af. Ik denk dan het maalsel toch? Niet de bonen? Dus je weegt dan iedere het portafilter met maalsel erin zodat je iedere keer exact hetzelfde doseert?Ro.Snijders schreef:Heeft iemand een idee hoe het kan, of dezelfde ervaring, dat het tweede espresso-shot sneller doorloopt dan het eerste?
• Ik weeg mijn koffie af
• Ik pas WDT toe
10Ik ben er uit. Het is toch de retentie wat in de maler blijft zitten.bobbee schreef:Je schrijft ik weeg mijn koffie af. Ik denk dan het maalsel toch? Niet de bonen? Dus je weegt dan iedere het portafilter met maalsel erin zodat je iedere keer exact hetzelfde doseert?Ro.Snijders schreef:Heeft iemand een idee hoe het kan, of dezelfde ervaring, dat het tweede espresso-shot sneller doorloopt dan het eerste?
• Ik weeg mijn koffie af
• Ik pas WDT toe