Re: Wat drink je nu?

5291

gilleko B. schreef:Toch nog ervaringsfeitje. In dit geval die Brasil Cerrado, maar het had ook een andere koffie kunnen zijn. Een koffie/familievriend heeft pas zijn Bezzera en zijn uit de jaren 70 (sinds lange tijd kaduuk) koffiezetter, het prachtige ontwerp, de Braun KF20 Aromaster ter reparatie gebracht bij Han Reiding. Perfect gemaakt, en de Braun heeft een onderdeel vervanging gehad (hoe heeft Han dat onderdeel kunnen vinden, maar hii heeft het voor elkaar gekregen) en dat maatje van mij is als een kind zo blij. Hij was ook heel blij de Reiding en alles erom heen ervaren te hebben. Het wijkt af (en daarom nmm dus leuk).

Een lange intro, maar bij hem thuis gekomen, de maler, een Eureka mignon Turbo, afgesteld. Wat mij opviel, hoe ik aan het afstellen was, de smaak van de koffie goed was, maar qua vetheid en smaaklaagjes etc. hier thuis met de Linea Mini en Etzmax/Eureka Olympus echt intenser was. Eigenlijk best een groot verschil. Uiteraard een groot prijsverschil tussen de machines, maar ik was echt, maar dan ook echt verrast. Ga nog eens vergelijken. Vraag of hij zijn molen eens een keer meeneemt, maar het verschil qua smaak was best overweldigend. Wordt vervolgd.

Afbeelding
Heel leuk van Han!

Wat bereft smaakverschil, weet niet of je zelfde filterbakje hebt gebruikt maar ook dat kan een enorm verschil uitmaken is mijn ervaring.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5292
bobbee schreef:
gilleko B. schreef:Toch nog ervaringsfeitje. In dit geval die Brasil Cerrado, maar het had ook een andere koffie kunnen zijn. Een koffie/familievriend heeft pas zijn Bezzera en zijn uit de jaren 70 (sinds lange tijd kaduuk) koffiezetter, het prachtige ontwerp, de Braun KF20 Aromaster ter reparatie gebracht bij Han Reiding. Perfect gemaakt, en de Braun heeft een onderdeel vervanging gehad (hoe heeft Han dat onderdeel kunnen vinden, maar hii heeft het voor elkaar gekregen) en dat maatje van mij is als een kind zo blij. Hij was ook heel blij de Reiding en alles erom heen ervaren te hebben. Het wijkt af (en daarom nmm dus leuk).

Een lange intro, maar bij hem thuis gekomen, de maler, een Eureka mignon Turbo, afgesteld. Wat mij opviel, hoe ik aan het afstellen was, de smaak van de koffie goed was, maar qua vetheid en smaaklaagjes etc. hier thuis met de Linea Mini en Etzmax/Eureka Olympus echt intenser was. Eigenlijk best een groot verschil. Uiteraard een groot prijsverschil tussen de machines, maar ik was echt, maar dan ook echt verrast. Ga nog eens vergelijken. Vraag of hij zijn molen eens een keer meeneemt, maar het verschil qua smaak was best overweldigend. Wordt vervolgd.

Afbeelding
Heel leuk van Han!

Wat bereft smaakverschil, weet niet of je zelfde filterbakje hebt gebruikt maar ook dat kan een enorm verschil uitmaken is mijn ervaring.
Goed dat je dit noemt, maar filterbakje was een IMS 16-18 grams. Maar wordt vervolgd, misschien omdat we net vanuit Han waren teruggekeerd de mindset te onrustig was.

Afbeelding

5293
Dirk Jan schreef: ma 02 jun 2025, 18:47
bobbee schreef: za 31 mei 2025, 10:46 Gisteren branderij ontdekt vlakbij de grens in Duitsland ongeveer 40km van mijn huis. Het is een hotel met branderij en restaurant. Ik heb niet vaak zo'n mooie branderij gezien en als kers op de taart ook nog een Loring! 🫡
Hé, wat leuk, dat is inderdaad net over de grens. Ga ik deze zomer ook eens langs. Zal ik de dagen dat de branderij open is goed in de gaten houden ;-)
Nou, vandaag was dan de dag om de Kanne Rösterei en het onder dezelfde groep (Kannelloni) vallende restaurant te bezoeken, samen met mijn vrouw. Het ligt in Heede (Ems) in Duitsland.
https://www.openstreetmap.org/#map=18/5 ... 3/7.249319
Het weer had mooier mogen zijn, maar ws toch prima omdat we de hond in de auto konden laten.
Ik was nieuwsgierig maar verwachtte niet veel. Drie dagen geleden had ik een bericht via hun website verstuurd met de vraag of ik in de branderij kon komen kijken. Tot aan vandaag geen antwoord op gekregen.
Maar dus toch gegaan.
Het ligt naast de A31, aan een op-afrit daarvan. Hotel, restaurant, Grill en dus de branderij. Dit alles op die plek, daar verwonderde ik mij wat over! Er zal vast wel een businessplan achter zitten.
Ontvangst in het restaurant was prima. De witte wijn bij het eten was ook prima. Het eten vonden wij beiden gewoon, het was goed, maar hun website gelezen hebbende had ik het net een stapje beter verwacht.
En dan de koffie. De branderij heb ik maar niet meer gevraagd, want toen ik over koffie begon kreeg ik een folder waar alles in het kort werd verteld. Oké, helder.
Bij het afrekenen een 1kg zak Zero Gravity gekocht. Décafe, niet omdat ik décafe wilde, maar het was de enige die in de omschrijving de term "Mild" had staan.
Hoe smaakt, dat houd u van mij tegoed.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.