Superkop fun machine!

1
Superkop: een unieke lever espressomachine van Hollandse bodem of een anachronisme? Die vraag kon ik alleen beantwoorden door hands-on ervaring op te doen. Zo gezegd zo gedaan. Daarom staat er nu dus na een korte kennismaking bij Espressowinkel in Arnhem sinds enkele weken een Superkop op mijn aanrecht. Daarmee doe ik mijn oude subscript 'everchanging' weer eens eer aan😉
Zoals veel koffiegekken en genieters hier op het forum als geen ander weten blijft het bij deze hobby vaak niet bij een enkele machine. Zo heb ik door de jaren heen ervaring opgedaan met heel veel espressomachines: van een gemodificeerd Quickmilletje 820 tot een waanzinnig goede Dalla Corte dual boiler, van een sympathieke Cafelat Robot tot de geniale Strietman en van een gepimpte Pavoni tot een tot de verbeelding sprekende Olympia Cremina. En nog te veel om op te noemen. De Elektra mcal is door de jaren heen de enige constante factor gebleken...

De Superkop is een anders dan anders concept en onderscheidt zich door het ratelsysteem van zowel manual als spring levers. Kortom, dat moest ik gewoon vroeg of laat gaan uitproberen. Het ratelmechanisme betekent dat je de druk en flow niet zo direct kunt sturen en bijsturen als bij een gangbare manual lever, maar wel weer meer dan met een spring lever het geval is. Je hebt naar mijn mening vooral indirecte controle waarbij je primair stuurt op flow. Het tempo van de slagen is daarbij een belangrijke factor.

Na een beetje oefenen heb ik de Superkop snel onder controle gekregen. De workflow ervaar ik als prettig en de bediening is licht. Wat dat betreft geen vergelijk met de Robot. Dat laatste is even wennen: het is de bedoeling om juist geen flinke dosis kracht toe te voegen zoals bij manual levers, maar om gebruik te maken van de ratel. Het hele proces bestaat niet uit een enkele lange slag maar uit zes slagen. De eerste drie a vier slagen zijn de preinfusie en daarna hou je nog 2 a 3 slagen over voor de feitelijke extractie.

Ik zal binnenkort een eigen filmpje toevoegen maar hier kun je alvast een goede indruk krijgen van het proces en de flow:

Het beste resultaat krijg ik wanneer de pulls voelen alsof je met een spreekwoordelijk mes door de boter gaat. Boter op kamertemperatuur welteverstaan. Een naked portafilter is zoals gebruikelijk een fijn hulpmiddel om de flow te monitoren. De portafilters zijn trouwens uit een stuk RVS vervaardigd dus er passen geen custom handvatten op. Net als de rest van de machine zijn de filterdragers fraai gemaakt. Let op: universele E61 portafilters passen niet in de machine vanwege de oortjes. De meeste 58 mm accesoires passen dan weer wel...

Tussen de slagen door valt de druk even weg maar de flow stagneert (zoals je in het filmpje ziet) daarbij niet. Ook is er geen sprake van puck desintegratie. Opwarmen is niet echt nodig omdat de polycarbonaat boiler nauwelijks warmte onttrekt. Zeker voor medium en dark roast is de temperatuur zonder opwarmen gewoon goed. Reken op zo'n 90 graden max.
(Saka Gran Crema dark roast; blijft maf dat die foto's zich zelf soms kantelen😅)

Bij light roast kun je de boiler en RVS filterdrager makkelijk even voorverwarmen middels een blank shot. Echter, hier zit wel een grens aan. Liefhebbers van ultra light roast die graag met pakweg 95 graden extraheren zullen de temperatuur wat te laag vinden. Afgaande op mijn gut feeling en een filmpje van Lance kom je met de Superkop na voorverwaren niet snel boven de 92 graden uit. Vergelijkbaar met de Robot die hier ook zijn beperking kent.

De bijgeleverde straight basket is van goede kwaliteit, maar vraagt wel om een relatief hoge dosering van minstens 18 gram. Gelukkig is de Superkop compatibel met de meeste E61 groep accesoires. Mijn favoriete basket tot nu toe is de Reneka micro sieve. Een experiment met een 58/46 mm step down basket bleek geen groot succes...
De machine zit erg degelijk in elkaar geschroefd en het resultaat in het kopje mag er zijn. De smaak is vrij zacht en het mondgevoel aangenaam. Over het design ben ik ook te spreken. Mijn Superkop is gezien de eikenhouten basis en het witte frame een mooie mix van Scandinavisch en industrieel design. Hou er wel rekening mee dat de machine met de lever naar boven best hoog is. De lever moet helemaal omhoog om na je shot de trekveer te activeren die de piston omhoog trekt. De totale hoogte is dan iets van 72 a 73 cm.

De Superkop vliegt op koffiefora een beetje onder de radar. Wat mij betreft is dat onterecht. De Superkop is anders dan anders, smoelt goed, is bijna onverwoestbaar en meer dan capabel. En Made in Holland is iets om best trots op te mogen zijn. De Superkop is niet voor de coffeegeek die alles wil kunnen meten en alle variabelen wil kunnen controleren; ook niet voor iemand die streeft naar ultieme consistentie. Des te meer voor espresso fans die genieten van een hands-on ervaring en waarde hechten aan de interactie tussen mens en machine. Superkop is wat dat betreft echt een fun machine!

Help ik wil een latte! Het moge duidelijk zijn dat de Superkop geen stoompijp heeft. Wil je toch een melkdrankje dan moet je het zoeken in andere methoden: all manual opkloppen met een caffetiere, een Subminimal Nanofoamer staafmixertje, een Nanofoamer Pro of Dreo Baristamaker of een "stoombommetje" als de Bellman of nieuwe Flair Wizzard. En als het wat mag kosten een Morning Dream of wachten op de beloofde Meticulous Milk. En als je nog een andere espressomachine met stoompijp hebt staan dan ben je ook klaar. Zelf heb ik goede ervaringen met de Nanofoamer Lithium en de Dreo. Superkop en Dreo betekent een cappuccino in 3.5 minuut vanaf een koude start! Dreo aanzetten, koffie malen en tampen, watercontainer erop, kokend water erin en gaan...tegen de tijd dat je shot klaar is piept de Dreo. Na 3.5 minuut is mijn Elektra nog verre van klaar voor actie...
(geen ultieme latte art maar het is absoluut goed microfoam qua structuur; zou tikkie dunner mogen maar verre van het zeepsop dan wel bouwschuim dat veel automatische melkopschuimers tevoorschijn toveren...)

Wat wens ik nog? Een bijpassende tamper in dezelfde stijl als de handvatten van de portafilter en lever. Ik heb begrepen dat die al in de maak is. Hopelijk 58.5 mm want je wilt schone randjes i.v.m. het er op klikken van het boilertje. Meer kleuren zijn welkom. Eigenlijk smeekt de Superkop erom. Nu is de keuze spierwit, zwart en rood. Bijvoorbeeld Scandinavisch blauw, vintage orange of retro green zou allemaal mooi staan. Cafelat doet dat echt goed met de Robot. O ja, het is een matte poedercoat die gekozen is vanwege de slijtvastheid. Een strakke zijdeglans lak zou ik persoonlijk mooier vinden.
(Eureka tampertje past er qua looks mooi bij al zeg ik het zelf😉)

Meten is weten? Deze machine is zoals eerder gezegd niet bedoeld voor een technische benadering. Meer voor een intuitieve werkwijze. En ook al krijg ik zonder feedback van druk en temperatuur keer op keer een smaakvol shot, de wetenschapper in mij zou graag meer inzicht krijgen in wat er gebeurt. Ik heb het er al met Turboyeast (die in tegenstelling tot ondergetekende twee 'rechter handjes' heeft) over gehad om een pressure transducer te gaan monteren...

Al met al kan ik de Superkop van harte aanbevelen. Laat je niet op voorhand afschrikken door het opmerkelijke ratelsysteem en drukprofiel, maar laat je leiden door de fun en smaak in het kopje. Wat dat betreft is de Superkop een anti-machine in een tijd dat al het nieuwe spul boordevol zit met sensoren en elektronische snufjes. De Superkop is een analoge machine in een digitaal tijdperk en gemaakt voor de eeuwigheid in een wegwerpcultuur.

Bij twijfel? Kom gerust langs om te proeven. Poost!
Laatst gewijzigd door bvds op za 20 sep 2025, 09:13, 23 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Superkop fun machine!

5
Heel tof om te lezen!

Ik heb mijn oude rancilio Silvia net ingewisseld voor de Superkop en ben er ook erg tevreden mee!

Gebruik je altijd de 18 grams bakjes of heb je ook wel eens de kleinere bakjes gebruikt? Of blijft dat altijd een No-go.

Hou je nog bepaalde tijden aan voor de pre infusie en voor het totale shot?
Rancilio Silvia v1, DF64v

Re: Superkop fun machine!

6
Folkert.kaagman schreef: za 20 sep 2025, 15:36
Gebruik je altijd de 18 grams bakjes of heb je ook wel eens de kleinere bakjes gebruikt? Of blijft dat altijd een No-go.
Proficiat met je aankoop!

Baskets is een mijnenveld! Dus laat je niet gek maken. Zeker in het begin is mijn advies om niet te veel te wisselen van basket en koffie, maar eerst even te wennen aan de machine.

Om toch even in het thema baskets te duiken:

Ik gebruik zelf (zoals ook in mijn verslag te lezen is) graag een "Reneka micro sieve" basket:

https://www.reneka.com/en/our-technolog ... ieve3.html

Daar doseer ik 14 a 15 gram in. De stock basket is meer een fast flow basket waar je toch wel 18 gram in kwijt moet. Voor medium tot lichte branding een prima basket. Voor medium (en zeker voor dark) roast verkies ik persoonlijk een "waisted" (tapse) slow flow basket.

Moka Consorten heeft ook een basket die ik nog eens wil uitproberen, de BOB en RENATO:

https://shop.mokaconsorten.com/BoB-Jede ... 4-Groessen

En Decent verkoopt een "slightly en very waisted" basket:

https://decentespresso.com/blog/waisted_baskets

Zo zijn er veel meer...EPHQ etc.

Tapse bakjes zijn door de vorm in het algemeen veel vergevingsgezinder. Moderne precisie bakjes met rechte wanden en gaatjes over de volle oppervlakte vragen meer aandacht

Hou er ook rekening mee dat je wat minder kan doseren doordat de watercontainer dieper zit dan de zeef van de meeste groepen: ~1 cm vs 0.5 cm. Daar staat tegenover dat er in de meeste baskets veel meer past dan aangegeven...

En nogmaals: de stock basket bij de Superkop is prima, maar leent zich niet voor down dosing.

Preinfusie? Hoe lichter de branding des te langer de preinfusie...(en meestal ook hoe hoger de dosering). Dark roast geen PI, medium roast 5 a 10 sec en light roast zelfs langer. Bij de Superkop is dat dus even inhouden als je ziet dat de onderkant van de douche mooi bedekt is met koffie...

Over PI zijn ook boekej volgeschreven en kun je alle kanten op. Dus hou het simpel in het begin!

Tijd? Ik stuur op flow rate...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs