Re: Halfautomaat + molen

31
Toxiq schreef: do 30 okt 2025, 08:28 Ik heb een overzichtje gemaakt met wat punten nu weet ik nog niet precies welke waarde/belang ik daar aan moet hechten
  • Dubbele boiler - er word hier wel veel cappucino gedronken, de langere opwarmtijd is met een (slimme) tijdklok wel te regelen
  • PID - maakt dit groot verschil ?
  • Rotatiepomp - een stuk stiller lees ik, maar zijn ze ook sterker/duurzamer ?
  • Dubbelwandige stoompijp - een jaar of 7 in de horeca gewerkt, het enkelwandige pijpje koekt ind wel aan
  • E61 zetgroep - die zie ik geregeld terugkomen... is dit de heilige graal bij een bepaald prijssegment of word de huid te duur verkocht ?
Vergeet ik nog iets waar ik op moet letten ?

qua merken is er ook nogal wat te koop zeg....
Sage, Leilit, Profitec, Bezerra, Rocket, ECM dat lijken de merken die bijna allemaal wel machines hebben met bovenstaande punten en/of ongeveer binnen budget

Zijn er nog merken die ik bovenaan zou moeten zetten op basis van kwaliteit, duurzaamheid, service, of wellicht juist merken die ik beter links laat liggen
Duits of italiaans

word ik al lastig met al mijn vragen :-)
Hi Toxiq

Ik heb driekwart jaar terug een dergelijke zoektocht gedaan voor overstap van de volautomaat (Jura E6) naar een halfautomaat. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Bezerra Unica PID. Dit is een single boiler machine met een dubbele PID. Daar over zometeen iets meer. Waar ik me in mijn zoektocht vooral heb door laten leiden is door het type koffiedrinker die wij beiden zijn. Wij drinken vooral zwarte koffie (espresso of lungo) maar drinken op zijn tijd ook graag een heerlijke en goed warme cappucino met een mooie foam laag erop. Nou ook in die laatste is deze Bezerra hartstikke goed. Dankzij met name genoemde dubbele PID. Daarbij wel de opmerking dat als je inderdaad echt veel en vaak cappucino drinkt c.q. regelmatig voor meer dan een paar mensen direct achter elkaar cappucino's wilt kunnen maken, dan is een boiler met een HX warmtewisselaar of een dubbele boiler toch wel handiger.

Met genoemde dubbele PID op deze Bezerra kun je best wel heel snel omschakelen van koffietemperatuur (80-100 gr) naar stoomtemperatuur (100-120 gr). Afhankelijk van de periode van het jaar kan ';ie van bijv 92 graden koffietemperatuur opwarmen naar bijv 105 gr stoomtemperatuur. En ook terugschakelen van hoog naar laag gaat best heel snel. Maar... je moet wel elke ronde van maken van (max 2 capucino's) heen en weer schakelen van koffie temperatuur naar stoom temperatuur en weer terug voor "de volgende ronde". En met een HX of dubbele boiler hoeft dat weer niet. De PID zelf ,bijv voor koffietemperatuur tussen 80-100 kun je op de graad nauwkeurig binnen die range instellen. Vooral interessant voor m.n. drinkers van zwarte koffie zoals wij, om daarmee te kunnen "spelen" bij verschillende brandingen van koffie, maar misschien minder relevant als je vooral koffie met latte drinkt. Tenslotte vind ik een voordeel van de single boiler dat hij best heel snel goed opwarmt. En dat bij de E61 zetgroep die op deze machine zit. Binnen een paar minuten is de boiler zelf op de , op de PID ingestelde, temperatuur van bijv 92 graden. En binnen hooguit 10 min is de zetgroep zelf op temperatuur. Kun je dan beter maar niet meer met je blote hand proberen vast te pakken. I.g.v. een HX of dubbele boiler hoor ik vaak dat dit opwarmen inderdaad veel langer duurt. Maar goed, dat kun je natuurlijk weer met bijv. een tijdschakelaar denk ik redelijk goed ondervangen.

Hoop dat je hiermee iets kunt. Succes met je zoektocht en ben benieuwd waar je op uit gaat komen.

Groet,
Ron

33
Vraagje

Bij sommige machines is een shottimer voorzien, als ik opzoek waar deze voor is dan krijg ik over het algemeen als resultaat dat is om de extractietijd te meten maar andere resultaten geven ook aan dat je daarmee de dosering van het water regelt
Dat laatste lees ik dus als je drukt op een knop en er komt een vooraf ingesteld hoeveelheid water vrij ?

34
Om te achterhalen wat met de shottimer wordt bedoeld moet je gewoon verder lezen in omschrijving of specs.

Meestal is het gewoon een timer die telt vanaf pomp-aan.
Wat mij betreft heeft dit weinig waarde, omdat ik tel/of een timer start vanaf de eerste druppels in het kopje.

Dan over het werken meet automatische afslag (volume). Goedkope machines hebben een lagedruk flowmeter die zit voor de pomp.
Wanneer je te fijn maalt verdwijnt er bij een vibratiepomp water via de opv. Erg onnauwkeurig dus.
De duurdere machines hebben een hogedruk flowmeter. Na de pomp dus. Dat geeft een constanter resultaat in het kopje.

De Lelit Elizabeth doseert op tijd.
Helemaal niet verkeerd natuurlijk.
Gecombineerd met instelbare "preinfusie".
Is de totale tijd vanaf pomp aan: preinfusie + doorlooptijd na preinfusie.
Weegschaal kun je gebruiken om een.e.a. af te stellen. Wat mij betreft een mooi systeem.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

36
Toxiq schreef: vr 31 okt 2025, 08:19 Dank je Ron

Is de keuze voor een Bezerra geweest vanwege de machine samenstelling (dubbele pid enzo) of had kwaliteit, service, reparatiemogelijkheden hier meer een rol ?
Beide. Bezzera is een zonder meer goed Italiaans merk (Milaan) dat al sinds 1901 koffiemachines maakt. Met gebruik van hoogwaardig materiaal en hoogwaardige afwerking. Zeker in de wat minder dure modellen toch wel een 300-400 euro goedkoper dan een vergelijkbare Rocket (Wat overigens wel heel mooie machines zijn). En gebruik van behoorlijk gangbare onderdelen, zoals bijv. de E61 zetgroep bij veel van hun modellen (waaronder deze). En daarbij bleek deze Unica met single boiler en dubbele PID heel goed aan te sluiten bij wat ik belangrijk vond in het kader van ons koffiedrinkersprofiel en gelet op de prijs (ca EUR 1.150) een prima "value for money".

37
Vanochtend belde ik naar een zaakje in Arnhem (hier wss wel bekend ;-) ) voor wat info en kreeg ook het aanbod altijd vrijblijvend langs te mogen komen
Een hele duidelijk uitleg omtrent de zetgroep/werking en de verschillen in boiler, hx, dubbele boiler en wel/geen pid
Mijn vrouw was er vrij snel van overtuigd
Toen nog een rondje langs de koffiemolens GBW, de Eureka vond ik eerlijk gezegd een beetje denken aan een kauwgomballen automaat, de volgende stap was een Fiorenzato All ground sense
advies en wensen kwamen dan uit op een Profitec Drive en dan waren er nog wat toeters en bellen nodig om die frikandel ook nog speciaal te maken (tamper station, melkkannetjes etc)

De verkoper (sorry ben even zijn naam kwijt) maakte een opsomming van de kosten deed er nog een leuk aanbod bij en wat ik scherp vond, niet in de vorm van gadgets of hardware maar in de vorm van onderhoudsmaterialen (slim zo weten ze ook zeker dat je de machine goed kunt onderhouden) aangevuld met 3kg koffie

Hakte mijn vrouw pardoes de knoop door en ging nog sneller door het budget dan een F16 door de geluidsbariere

Afijn we gingen naar huis met boven vermelde glimmertjes en morgen gaat zij nog terug voor een korte introcursus

Iedereen bedankt voor de vele geweldige reacties, de verkoper was zeer in zijn nopjes dat ik mijn voor onderzoek al had gedaan :-)

38
Toxiq schreef:Vanochtend belde ik naar een zaakje in Arnhem (hier wss wel bekend ;-) ) voor wat info en kreeg ook het aanbod altijd vrijblijvend langs te mogen komen
Een hele duidelijk uitleg omtrent de zetgroep/werking en de verschillen in boiler, hx, dubbele boiler en wel/geen pid
Mijn vrouw was er vrij snel van overtuigd
Toen nog een rondje langs de koffiemolens GBW, de Eureka vond ik eerlijk gezegd een beetje denken aan een kauwgomballen automaat, de volgende stap was een Fiorenzato All ground sense
advies en wensen kwamen dan uit op een Profitec Drive en dan waren er nog wat toeters en bellen nodig om die frikandel ook nog speciaal te maken (tamper station, melkkannetjes etc)

De verkoper (sorry ben even zijn naam kwijt) maakte een opsomming van de kosten deed er nog een leuk aanbod bij en wat ik scherp vond, niet in de vorm van gadgets of hardware maar in de vorm van onderhoudsmaterialen (slim zo weten ze ook zeker dat je de machine goed kunt onderhouden) aangevuld met 3kg koffie

Hakte mijn vrouw pardoes de knoop door en ging nog sneller door het budget dan een F16 door de geluidsbariere

Afijn we gingen naar huis met boven vermelde glimmertjes en morgen gaat zij nog terug voor een korte introcursus

Iedereen bedankt voor de vele geweldige reacties, de verkoper was zeer in zijn nopjes dat ik mijn voor onderzoek al had gedaan :-)
WhatsApp Image 2025-10-31 at 22.03.29.jpeg
Wauw
Afbeelding
mooie set hoor! Heel veel plezier ervan.

De Profictec Drive snap ik helemaal, maar was wel flink boven jullie budget. Maar wat was de reden van de aankoop van de Fiorenzato, was dat vooral esthetisch (geen kauwgomballen automaat) of had de verkoper nog wat interessante info om hier te delen?

39
Eigenlijk zijn we niet zo ver gekomen, toen hij de eureka toonde (instapmodel gbw) vond ik het een niet al te fraai ding, dus ik vroeg hem wat er daarna kwam en dat was de Florenzato.
Het oog wil ook wat en vrouwlief was toch al door alle barrieres van het budget heen gegaan dan maar meteen goed :-) geeft mij weer een goeie reden ook eens gek te doen met mijn hobby :-)