Aha das Original

Ik ben, wellicht onjuist, ervan uitgegaan dat het gewicht dat je gebruikt ook daadwerkelijk 500 gram moet zijn. Je hebt bedrijven die o..aomeCoffee schreef:Ik ben wel benieuwd of er inderdaad afwijkingen werden gevonden.
Hoe gaat dat kalibreren eigenlijk? Zie je wat de maler weegt en corrigeer je dat dan? Molen weegt het gewicht en zegt “hmm, 499 gram” en de kalibrant zegt “nee hoor, dit is dus 500 gram”, “aha, dan pas ik dat even aan” zegt de molen. Zoiets?
Ik wil het eigenlijk ook niet weten. Hoe ik het me voorstel is veel te leuk.
Maar ik ben dus wel benieuwd of er afwijkingen werden gevonden.

Precies, heel veel maakt het ook niet uit. Je proeft of het lekker is en in de loop van de tijd krijg je door of je meer maalsel nodig hebt of fijner moet malen, of met minder druk / temp de espresso eruit knijpen.omeCoffee schreef: do 06 nov 2025, 09:23 Door oxidatie, hoe gering ook, verandert het gewicht van het gewicht. Dat zal je in de koffie niet terug proeven.
Ga maar ergens anders romantisch zitten doen.omeCoffee schreef:Dan zou ik die kunnen kijken maar dan is de hele romantiek ervan weg. Dus ik laat het hierbij.

Romantiek zit overal in, ook in weegarmen van malers.bobbee schreef: do 06 nov 2025, 09:44Ga maar ergens anders romantisch zitten doen.omeCoffee schreef:Dan zou ik die kunnen kijken maar dan is de hele romantiek ervan weg. Dus ik laat het hierbij.
Meer je gevoel laten meewegen. En je zintuigen. Daar hou ik ook van. Vandaar een hevel.fransg schreef:Precies, heel veel maakt het ook niet uit. Je proeft of het lekker is en in de loop van de tijd krijg je door of je meer maalsel nodig hebt of fijner moet malen, of met minder druk / temp de espresso eruit knijpen.omeCoffee schreef: do 06 nov 2025, 09:23 Door oxidatie, hoe gering ook, verandert het gewicht van het gewicht. Dat zal je in de koffie niet terug proeven.
Leuk is het af en toe wel om met die techniek heel precies te doen. Dat leidt af van alledaagse beslommeringen en het id daardoor een meditatieve handeling.
Dankjewel! Toch prachtig als je dat kunt.fransg schreef:Romantiek zit overal in, ook in weegarmen van malers.bobbee schreef: do 06 nov 2025, 09:44Ga maar ergens anders romantisch zitten doen.omeCoffee schreef:Dan zou ik die kunnen kijken maar dan is de hele romantiek ervan weg. Dus ik laat het hierbij.
Wat je vaak hoort is dat mensen aan de waterkraan antwoorden vinden voor urgente levensvragen. Dat gaat zo: je laat de kraan zachtjes stromen, niet druppelend maar net wat meer, wat men "murmelen" noemt. Dan concentreer je je op je levensvraag (zal ik mijn vrouw verlaten of mijzelf van kant maken, dergelijke praktische zaken waar iedereen weleens over denkt) en als je lang genoeg luistert naar het 'murmelen' dan ontwaar je er gemompel in en komen er enkele woorden doorheen en die moet je dan ter harte nemen.
Hetzelfde kan bij sommige malers als die zo open zijn in de maalkaken dat je het gekraak goed kan horen. Ook dat geluid kan voor een hooggevoelige luisteraar boodschappen dragen.
Misschien is dat eigenlijk niet romantisch maar gewoon 'old school' luisteren naar wijze raad komende van de natuurelementen zoals daar zijn wind, water en maler.

Gelukkig maar. Daarom maak ik me ook niet druk om één tiende gram méér of minder.
Terug naar “Koffiemolens & malers”