Hoi Allemaal,
Ik heb zelf bovenstaande espresso machine. Alleen deze wordt ineens niet meer warm.
Wanneer ik heb aanzet gaan de lampjes aan. Alleen ik hoor mijn boiler niet meer draaien of vol lopen en word ook niet meer warm.
Wat zou dit kunnen zijn?
Als hij aanstaat kan ik wel wanneer ik de hendel om de zetgoep aan te zetten dat komt er ook water uit alleen dan koud.
Wat zou dit zijn en kan ik nog wat proberen voordat ik hem weg breng?
Groet Patrick
Re: Bezerra Magica wordt niet meer warm
2Heb je alles al open gemaakt en bekeken?PatrickdeGoede schreef: vr 07 nov 2025, 14:43 Alleen ik hoor mijn boiler niet meer draaien of vol lopen en word ook niet meer warm.
Is verwarmingselement misschien stuk? Je kunt met multimeter de wederstand tussen de twee contactpunten meten
(wel veilig doen, niet met stekker in het stopcontact natuurlijk)
Zit er een thermische zekering op die je kunt 'resetten' door de knop in te drukken?
Ik heb het opok even bij het expert team van mensen in de ChatGPT wolk gevraagd:
Ja, daar zijn een paar gerichte checks voor, vóór hij ’m wegbrengt.
Hier is een forum-klaar antwoord:
⸻
Het klinkt alsof je boiler/heater-circuit niet meer inschakelt, terwijl de pomp en groep nog gewoon koud water geven. Belangrijk om te weten: bij jouw Bezzera Magica (HX-machine) komt er altijd water uit de groep, ook als de boiler niet warm wordt. Dat zegt dus niets over of de boiler goed werkt.
Een paar dingen die je zelf veilig kunt checken:
1. Doet hij echt helemaal niets?
• Zet de machine aan en wacht 10–15 minuten.
• Gaat de drukmeter voor de boiler naar ~1–1,3 bar?
• Wordt de bovenzijde / stoompijp / behuizing warm?
• Zo nee: de verwarming schakelt niet in.
2. Controleer het verwarminglampje
• Normaal heb je een lampje dat aangeeft dat de verwarming actief is.
• Blijft dat altijd uit → machine “denkt” dat hij geen warmte mag geven (thermostaat/pressostaat/level).
• Brandt het lampje wel, maar blijft alles koud → vaak een defect verwarmingselement of onderbreking in dat circuit.
3. Meest voorkomende simpele oorzaak: thermische beveiliging eruit
• Stekker eruit.
• Bovenkant eraf.
• Op de boiler zit meestal een klein rond (of ovaal) thermostaatje met een knopje (reset).
• Druk dat knopje stevig in.
• Machine weer dicht, aanzetten, kijken of hij nu wel begint op te warmen.
• Let op: als hij daarna wéér eruit klikt → oorzaak zoeken (bijv. drooggekookt, slecht contact, kalk, etc.) en niet blijven resetten maar laten nakijken.
4. Als reset niet helpt
• Nog steeds geen warmte:
• Kan de drukschakelaar (pressostaat) of het level/boilerregelprintje stuk zijn.
• Of het verwarmingselement zelf is overleden.
• Met een multimeter kun je (stekker eruit!) de weerstand van het element meten:
• Oneindig/“OL” = element stuk → vervangen.
• Dit is wel een klusje voor iemand die weet wat hij doet; 230 V + boiler = niet aan rommelen als je twijfelt.
5. Boiler-vulling
• Je zegt: je hoort hem niet vullen.
• Het kan dat hij gewoon vol is, maar:
• Als de autofill of het magneetventiel niet werkt en de boiler (bijna) leeg is, mag het element eigenlijk niet aan. Veel machines hebben daarom een beveiliging via een niveausensor.
• Als die beveiliging hapert, kan hij óf niet meer aan, óf juist te heet worden. In beide gevallen: service.
Belangrijk:
• Laat de machine niet uren aanstaan in deze toestand “om te kijken” als hij geen druk/temperatuur opbouwt.
• Stekker eruit bij alles wat je openmaakt.
Kort:
1. Reset de thermische beveiliging.
2. Kijk of het verwarminglampje weer leven geeft en of de boilerdruk oploopt.
3. Zo niet: waarschijnlijk element / pressostaat / level-control → dan is een servicemonteur de verstandige volgende stap.
⸻
Als je wilt, kun je zijn foto’s/observaties hier plakken, dan kunnen we het nog preciezer maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3shitGPT gaat een paar keer de mist in.
Zowel met het overslaan van mogelijkheden, als het ten onrechte veralgemeniseren van zaken die bij sommige machines voorkomen.
Ik roep maar een paar dingen:
1. Als de vulklep open blijft staan, vult de boiler. Als de druk in de boiler > dan de ingestelde pressostaatdruk, zal de machine niet opwarmen;
2. Boiler is gevuld. 0pwarmen wordt vrijgegeven, maar het relais dat het element of de pressostaat "aan" zet is kapot, dan zal de machine ook nooit opwarmen;
3. Bezzera gebruikt een hulprelais. Die dingen gaan regelmatig kapot. Als je de machine aanzet, moet deze schakelen.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Zowel met het overslaan van mogelijkheden, als het ten onrechte veralgemeniseren van zaken die bij sommige machines voorkomen.
Ik roep maar een paar dingen:
1. Als de vulklep open blijft staan, vult de boiler. Als de druk in de boiler > dan de ingestelde pressostaatdruk, zal de machine niet opwarmen;
2. Boiler is gevuld. 0pwarmen wordt vrijgegeven, maar het relais dat het element of de pressostaat "aan" zet is kapot, dan zal de machine ook nooit opwarmen;
3. Bezzera gebruikt een hulprelais. Die dingen gaan regelmatig kapot. Als je de machine aanzet, moet deze schakelen.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
4Ja, blijft lastig inderdaadHanR schreef:shitGPT gaat een paar keer de mist in.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta