Re: Wat drink je nu?

5331
omeCoffee schreef: vr 07 nov 2025, 11:39
Hk87 schreef:
Dirk Jan schreef: vr 07 nov 2025, 10:05

Zeven weken na de branddatum, de Zero Gravity, Décafe van Kanne branderij in Heede Ems in Dld wordt wat futloos; het is espresso, ja, dat klopt, maar is dit nog lekker? De cremalaag is er ook niet meer op te krijgen. Jammer, bij mijn andere bonen van andere branders heb ik dit nog nooit opgemerkt binnen twee maanden na branddatum.
EDIT
Ik had er een verkeerde foto er bij gezet !
e2_20251027_100813.jpg
Welke andere decaf zou je aanraden?

Ik probeer decaf eigenlijk om die reden zodanig te doseren dat als de zak open gaat er gelijk een deel de vriezer in gaat en een deel voor gebruik zo snel mogelijk.
Ik sta niet neutraal ten opzichte de branderij maar wel ten opzichte van de decaf (van Little Roastery). Die boon krijgt zonder uitzondering altijd zeer positieve beoordelingen. Misschien eens naar kijken.
Heb ik eens gehad! Bedankt voor de tip alsnog.
You can't buy experience

Wat drink je nu?

5332
Hk87 schreef:
Hk87 schreef: Welke andere decaf zou je aanraden?

Ik probeer decaf eigenlijk om die reden zodanig te doseren dat als de zak open gaat er gelijk een deel de vriezer in gaat en een deel voor gebruik zo snel mogelijk.
Ik sta niet neutraal ten opzichte de branderij maar wel ten opzichte van de decaf (van Little Roastery). Die boon krijgt zonder uitzondering altijd zeer positieve beoordelingen. Misschien eens naar kijken.
Ik heb eigenlijk altijd decafe bonen van Gebrand op smaak:

https://gebrandopsmaak.com/product/cafeinevrij/

Deze vind ik uitzonderlijk lekker en weinig onderdoen voor een normale soort gelijke (smaak notitie) boon.

Bij de decaf van LR had ik niet zo’n goede ervaring. Die vond ik minder smakelijk.

Ik bewaar de decaf bonen in deze vacuüm bus:
https://barista-essentials.nl/products/ ... 9494947199

Die werkt erg goed voor mij. Houdt het aantal dagen bij dat ik de bonen erin heb gestopt en houdt de bonen zelf onder druk, mechanisch en oplaadbaar.

5333
MichaelGaggia schreef: vr 07 nov 2025, 15:15
Hk87 schreef:
Ik heb eigenlijk altijd decafe bonen van Gebrand op smaak:

https://gebrandopsmaak.com/product/cafeinevrij/

Deze vind ik uitzonderlijk lekker en weinig onderdoen voor een normale soort gelijke (smaak notitie) boon.

Bij de decaf van LR had ik niet zo’n goede ervaring. Die vond ik minder smakelijk.

Ik bewaar de decaf bonen in deze vacuüm bus:
https://barista-essentials.nl/products/ ... 9494947199

Die werkt erg goed voor mij. Houdt het aantal dagen bij dat ik de bonen erin heb gestopt en houdt de bonen zelf onder druk, mechanisch en oplaadbaar.
Ik Woon er dichtbij, ik ga eens een keer langs.
Bedankt!
You can't buy experience

5335

Hk87 schreef:
Is dit normaal bij decaf? Dat het zo snel "vervliegt"?
Ik herken die ervaring met decaf van Brandzaak, maar niet met de decaf van Hoofdkwartier
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

5336
Leinad schreef: za 08 nov 2025, 11:00
Hk87 schreef:
Is dit normaal bij decaf? Dat het zo snel "vervliegt"?
Ik herken die ervaring met decaf van Brandzaak, maar niet met de decaf van Hoofdkwartier
De decaffeinate proces zou dat veroorzaken zeggen de experts en zo heb ik heb bij al mijn decaf zelf ook ondervonden.
You can't buy experience

5338
Wood Fire Roasted :shock:

Ik ben in gesprek geraakt laatst een beetje per toeval met de eigenaar van rayana roaster. Zijn bedrijfs filosofie draait om hoogwaardige koffie uitsluitend uit Indonesië. Dan heb je mij eigenlijk al binnen.

Maar dan het branden zelf, dat gaat dus op unieke wijze door middel van houtskool.
Dit brandproces vereist veel vakmanschap omdat temperatuur en vuurintensiteit nauwkeurig gecontroleerd moeten worden.
Hmm, klinkt als kneitergek of briljant bijzonder dus laat ik mijzelf opofferen als de 'guinea pig'
En ik heb het assortiment besteld. :mrgreen:

Ben benieuwd, als je niks meer hoort is het niet goed gekomen.
You can't buy experience
Bijlagen

5339
De zakjes zijn alvast prachtig.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

5340
Ben benieuwd of de brander zodanig afwijkend is of de aroma's van verbrande houtskool ook in de bonen trekt,.zoals ook bij goed gemaakte sateh. Dat laatste kom je zelden tegen, in verleden kocht ik wel eens sateh bij Mulia in Dordrecht. Dat vond ik echt goed. Ben nieuwsgierig naar de kwaliteit van de Indonesische bonen.