Eureka mignon silenzio vs zenith e65

1
Ik ben op zoek naar een goede molen en ben in mijn zoektocht nu uitgekomen op de mignon silenzio en de Zenith e65 die beiden goede reviews krijgen.
Nu is alleen de vraag welke 'beter' is als het om maalgraad, consistentie en kwaliteit van de maling gaat. De Zenith is veel groter en kan een hoger volume aan wat ik voor mijn thuisgebruik eigenlijk niet echt nodig heb. De Zenith zou door de hogere maal snelheid eerder zorgen voor wat klontjes. Maar daar heb je ook een WDT tool voor waar je dat mee op kan lossen.

De mignon silenzio heeft echter platte schijven daar waar de zenith conische heeft.
Ook zit er natuurlijk een prijsverschil in maar kwaliteit van de molen staat bij mij bovenaan. Gebruik is echt voor thuis. Verder (nog) geen behoefte aan een single dose maler.

Iemand tips?

Re: Eureka mignon silenzio vs zenith e65

2
Peregrine schreef: zo 23 nov 2025, 14:06 Ik ben op zoek naar een goede molen en ben in mijn zoektocht nu uitgekomen op de mignon silenzio en de Zenith e65 die beiden goede reviews krijgen.
Hoe kom je bij deze malers? Ik zou ze allebei vergeten en naar wat anders kijken tenzij je ze tweedehands goedkoop heb gevonden.

En beiden goede reviews? Waar? Oprecht benieuwd.
You can't buy experience

3
Hk87 schreef: zo 23 nov 2025, 16:11 Hoe kom je bij deze malers? Ik zou ze allebei vergeten en naar wat anders kijken tenzij je ze tweedehands goedkoop heb gevonden.
Beiden vond ik inderdaad tweedehands en ben toen verder gaan kijken of het iets was.
Als jij een andere goed advies voor me hebt, brand vooral los hoor. Ik leer hier graag bij. Ik las hier dat de maker zo mogelijk nóg belangrijker is dan de espressomachine dus wilde geen instapmodel kijken. Met tweedehands heb ik geen moeite.
Hk87 schreef: zo 23 nov 2025, 16:11 En beiden goede reviews? Waar? Oprecht benieuwd.
Voor de silencio:
review 1
review 2
review 3
Het zijn niet allemaal echt gebruikers reviews, mogelijk is die laatste gesponsord maar maakt ook veel videos.

De Zenith:
video hij heeft ook een vergelijking gedaan tussen de twee meen ik.

Zijn deze malers niet goed (genoeg)? Of juist af te raden?

4
Peregrine schreef: zo 23 nov 2025, 17:54
Hk87 schreef: zo 23 nov 2025, 16:11 Hoe kom je bij deze malers? Ik zou ze allebei vergeten en naar wat anders kijken tenzij je ze tweedehands goedkoop heb gevonden.
Beiden vond ik inderdaad tweedehands en ben toen verder gaan kijken of het iets was.
Als jij een andere goed advies voor me hebt, brand vooral los hoor. Ik leer hier graag bij. Ik las hier dat de maker zo mogelijk nóg belangrijker is dan de espressomachine dus wilde geen instapmodel kijken. Met tweedehands heb ik geen moeite.
Hk87 schreef: zo 23 nov 2025, 16:11 En beiden goede reviews? Waar? Oprecht benieuwd.
Voor de silencio:
review 1
review 2
review 3
Het zijn niet allemaal echt gebruikers reviews, mogelijk is die laatste gesponsord maar maakt ook veel videos.

De Zenith:
video hij heeft ook een vergelijking gedaan tussen de twee meen ik.

Zijn deze malers niet goed (genoeg)? Of juist af te raden?
Die silenzio reviews zijn vreselijk, echt super slecht. Lijkt geschreven door chatgpt ofzo en absoluut niet serieus te nemen. James Hoffman heeft in het verleden leuke reviews gedaan over budget malers, wat mij betreft een aanrader om eens te kijken. Zijn korte filmpjes over introductie naar espresso is ook leerzaam.

Nee maar het is niet dat deze Eureka model zozeer slecht is en geen espresso kan maken maar de prijs/kwaliteit verhouding staat scheef. Tenzij je het dus goedkoop tweedehands weet te scoren. Maar anders ben je veel beter af voor een beetje meer geld met de specialita of nog beter de Turbo.

De Zenith is best een goede Maler maar het is in ontwerp bedoeld voor de commerciële instelling. De nadeel is de retentie. Voor de beeldvorming: Als jij 18 gram koffie heb gemalen dan zit er eigenlijk nog een paar gram ergens vast in de molen. En de volgende keer dat je weer 18 gram gaat maken neemt de molen die paar gram wat is blijven hangen weer mee. Dit is niet ideaal voor thuis aangezien je niet aan de lopende band koffie drinkt thuis. Je neemt dus telkens restanten mee die wellicht een paar uur of zelfs van gisteren daar zit. Dit kan je smaak beïnvloeden en sommige proeven dat nadrukkelijk en andere wat minder maar weer dat dat zo inelkaar steekt dat je dus telkens oude koffie weer meeneemt.
In een cafe heb je daar haast geen last van want de restanten zijn dan van een paar minuten geleden en dus nog relatief vers.

In de prijsklasse 200 tot 400 euro zijn er nog wel meer makers misschien dat andere ook daarin wat willen adviseren.

Ikzelf ben in het verleden erg gecharmeerd geraakt aan de Baratza sette 270 WI. Die stond naast een df83v. En daarna heb ik nog een maler van Kafatek gehad. De Baratza kon zich heel goed meten tegen de grote jongens met name bij klassieke koffiesoorten. Nadeel is dat het een luidruchtige Maler is maar dat doet hij wel heel snel en exact op gewenste gewicht (grind by weight).

Zo zijn er nog wel meer die ik nu even niet heb opgenoemd maar de tweedehands markt voor malers is super interessant. En de Maler is inderdaad een hele belangrijke schakel tussen gemak/genot en irritatie/frustratie 😅
You can't buy experience

5
Fair enough. Moet ik me daar nog wat meer over inlezen.
Heb al een aantal uren James Hoffman er op zitten dit weekend. Zeker leerzame filmpjes. Soms voelt het ook wat gesponsord aan.

Benieuwd naar welke jullie zelf gebruiken na een aantal jaren. Hoor graag wat jullie me kunnen adviseren voor mijn thuisgebruik maar geen concessie doet op kwaliteit en consistentie.

Op zich, als ik er zo over nadenk, zou ik ook best voor een single dose variant kunnen gaan. Voor de ochtenden kan ik vooraf al enkele doses afwegen. Geeft wel meer variatie mogelijkheden.

9
Peregrine schreef: ma 24 nov 2025, 12:54
Hk87 schreef: ma 24 nov 2025, 12:24 Misschien deze Eureka wat voor jou?
Dank voor de tip. Heb meteen een mail uit gestuurd.

Is deze zoveel beter dan de silenzio eigenlijk?
Zeker wel beter maar ik zelf maak de afweging op basis van beste bang for the buck.

Als de prijs verschil dan maar een tientje is of paar tientjes dan zou ik het zeker doen.

De Eureka XL bijvoorbeeld van bobbee is weer beter als deze modellen maar ook relatief gezien een stuk duurder.
Uiteindelijke hangt het er allemaal van af wat je er voor over hebt aan budget. Ik heb zelf eens bijna €3000 uitgegeven aan een maler maar of dat ook 10 keer beter was? Nee zeker niet!
You can't buy experience

10
Ik weet trouwens niets over je beoogde budget maar er is eventueel ook nog een andere Eureka op marktplaats voor een zachte prijs. Het zal vast met als de Zenith niet ideaal zijn vanwege retentie maar daarintegen heb je mega grote schijven.

https://link.marktplaats.nl/m2337548171 ... ialbuttons

Ik heb met deze Eureka overigens zelf geen ervaring misschien dat andere hier er meer over kunnen vertellen
You can't buy experience