Re: DAK roasters - Second chance

93
bobbee schreef: wo 10 dec 2025, 21:38 Ja he! Mijn filter koffie is bijna op dus hield het afgelopen week in de gaten.
Nu weer lekker een kg gescoord!
Afbeelding
Kan ik mooi het jaar mee uitzingen.
Hoe doe jij zo'n light roast als DAK met de Aeropress?
Ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe nog weinig succesvol mee ben.
Lelit Bianca V3 & Ikape K2 pro
KafaTek MC6 & 1zpresso ZP6

94
Hk87 schreef: Hoe doe jij zo'n light roast als DAK met de Aeropress?

Ik doe dat met een zgn bypass.

20 gram koffie met de ZP6 op stand 4 (soms richting 3)
Koffie in inverted aeropress en 50 gram water van 94c opschenken, bij bereiken van de 50 gram timer aan.
Bij 30 seconden wederom 50 gram opschenken.
Bij 1 min cap erop met filter en de aeropress omdraaien op een mok en rustig pressen tot sissen, maakt niet veel uit als hij maar leeg is.
Aeropress dan eraf en dan 100 gram water uit dezelfde waterkoker bij de geconcentreerde koffie schenken. De bypass.
Proeven en eventueel verder verdunnen met koud water. Meestal is dat 10 a 20 gram bij mij.
Kan er iedere dag weer van genieten en de smaken komen voor mijn smaak mooi naar voren, is wel een zachte subtiele koffie zonder bitters. Geen pittige bak zeg maar, maar daar heb ikzelf espresso voor.
Hopelijk heb je er wat aan!

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

95
Ik ga het zeker proberen.

Voor gewone medium roast doe ik meestal 18 gram en dan tot nummer 4 op de Aeropress met water vullen, 95° ongeveer.
1zpresso ZP6 standje rond 3
Niet zo precies allemaal maar meestal wel prima koffie.
Alleen light roast zoals van DAK is me niet gelukt iets lekkers van te maken.

96
bobbee schreef: vr 12 dec 2025, 00:26
Hk87 schreef: Hoe doe jij zo'n light roast als DAK met de Aeropress?

Ik doe dat met een zgn bypass.

20 gram koffie met de ZP6 op stand 4 (soms richting 3)
Koffie in inverted aeropress en 50 gram water van 94c opschenken, bij bereiken van de 50 gram timer aan.
Bij 30 seconden wederom 50 gram opschenken.
Bij 1 min cap erop met filter en de aeropress omdraaien op een mok en rustig pressen tot sissen, maakt niet veel uit als hij maar leeg is.
Aeropress dan eraf en dan 100 gram water uit dezelfde waterkoker bij de geconcentreerde koffie schenken. De bypass.
Proeven en eventueel verder verdunnen met koud water. Meestal is dat 10 a 20 gram bij mij.
Kan er iedere dag weer van genieten en de smaken komen voor mijn smaak mooi naar voren, is wel een zachte subtiele koffie zonder bitters. Geen pittige bak zeg maar, maar daar heb ikzelf espresso voor.
Hopelijk heb je er wat aan!
Het valt mij op dat er een soort van airpocket ontstaan bij deze methode.
In het midden zit dan een stuk wat helemaal niet verzadigd raakt.

Ik heb even proberen te schudden toen maar het lijkt alsof het niet overal helemaal goed verzadigd raakt.

Ook bij het omkeren blijft er een aardige smurrie plakken aan de bovenzijde.

Het kan aan mijn onhandigheid liggen hoor. Heb nooit eerder zo een inverted methode gedaan. Maar het lijkt alsof 50 + 50 ml water vrij weinig is om 20 gram te verzadigen.
Heb je daar nog trucs voor?

97
Allemaal bijzaak vind ik. Hoe smaakt het je? Als je het niet lekker vindt is het niet voor jou.
Je kunt het maalsel met water roeren als je wilt of langer laten wellen. Ligt aan de boon voor mij, als je een zachte koffie hebt zonder uitgesproken smaak kun je het een beetje roeren. Ik heb nu een natural hier die heel intens is en die gedijt juist bij zo min mogelijk verstoring. Maar allemaal gebaseerd op wat ik lekker vind.

De 2x 50 ml is juist het ding, je creëert een sterke koffie die je verdunt met water. Ik heb geen interessante handelingen behalve proeven. Dit is bijna de enige manier nog waarop ik filterkoffie maak.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

98
Ik wil het nog zeker een paar pogingen wagen voor ik er definitief wat van zeg. Qua smaak zat het voor deze keer vreemd in elkaar:
De eerste 10 minuten,toen het nog aan de warme kant was, smaakte het echt als de beste light roast ooit.
Ik heb de Plum marmalade van DAK geprobeerd. De chocolademousse en Dark Berry maakten een fantastische combinatie die ik heel goed kon proeven.

Maar naarmate het afkoelde, leek het steeds vlakker en saaier te worden. Het zou ook kunnen dat ik gewoon wat fijner moet malen.

Ik heb nog een paar andere soorten van DAK die ik niet zo lekker vind als espresso, dus die kunnen allemaal dienen als Aeropress-proefkonijn.
Morgen de Ethiopische eens proberen.
Bijlagen