Iemand ervaring met deze San Alberto bonen?

1
Ik heb 3 zakken van San Alberto gekregen, meegenomen uit Colombia, Paarse / goudkleurige zakken van 340gr Arabica, medium roasted. Ik ben geen enorme kenner, heb gewoon een prima Eureka molen en nog steeds mn Quick Mill 820, gebruik Barbera Mago bonen en als de branddatum recent is ook wel gewoon Hema spul, bevalt prima. Maar ik heb hier wat mee lopen klooien, ik krijg er niks goed uit, het is zuur. Als ik de maling echt heel fijn zet trekt de quick mill bijna vacuum, ook met andere bonen dus daar zit weinig speling meer in.

Dit zijn kwalitatief wel goede bonen, maar mss niet geschikt voor espresso?

Dank maar weer!

Re: Iemand ervaring met deze San Alberto bonen?

2
Ik heb weleens uitstekende bonen met het vliegtuig meegenomen naar Australië en deze bonen waren dood bij aankomst. Ik vermoed door extrame temperatuurverschillen in het laadruim. Een andere keer ging het prima en verzenden is ook weleens goed gegaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Kan ook aan de branding liggen. Ik heb 3 tot 4 favoriete branders. Om te proberen probeer ik wel eens een ander. Soms zit er 1 tussen waarvan ik verschillende bonen heb gekocht, maar de aciditeit in al die bonen eruit schiet. Denk dat dat de stijl van die brander is. Mijn ding is het niet. Misschien dat dat bij die bonen van jou ook het geval is. Misschien speciaal voor filterkoffie gebrand?

5
gilleko B. schreef: wo 24 dec 2025, 23:54 Kan ook aan de branding liggen. Ik heb 3 tot 4 favoriete branders. Om te proberen probeer ik wel eens een ander. Soms zit er 1 tussen waarvan ik verschillende bonen heb gekocht, maar de aciditeit in al die bonen eruit schiet. Denk dat dat de stijl van die brander is. Mijn ding is het niet. Misschien dat dat bij die bonen van jou ook het geval is. Misschien speciaal voor filterkoffie gebrand?

Afbeelding
Ja dat laatste vermoed ik wel, het is zeker geen espresso koffie, al zegt een bekende brander dat t wel kan, enndat t super bonen zijn. Maar ik kan niet veel fijner malen dan dit