Vanavond, een poging gewaagt mijn eerste eigen gebrande bonen om te zetten in een bakje dampend geluk. (ook wel espresso)
Vorige week een nieuwe Behmor 1600 brander gekocht en met Mokha Matari uit de "feestaanbieding 2009" van Ongebrand.nl een eerste poging gedaan zelf iets te branden.
Dit ging meteen al gruwelijk mis, eindigde in vlammen, een kamer vol rook en een huis wat een week naar verbranden bonen stonk.
Duidelijk te lang gebrand.
Ik had 115gr. bonen in het mandje gedaan, 1/4 lbs. gewicht ingesteld, programma P1 gekozen en op start gedrukt.
Grote fout was om 1:00min toe te voegen aan het programma, dat weet ik nu.
Tweede poging te branden ging ook niet OK, machine buiten op het balkon gezet maar duidelijk te lang.
De machine was te koud (lang buiten gestaan) en dat resulteerde in een Err1 tijdens het branden, ergens in first crack stopte de brander en viel in de error.
Nadat de machine afgekoeld was wel nog een nieuwe poging gedaan met dezelfde bonen met het idee ze nog iets langer te branden.
Maar zoals nu blijkt na het proeven is dat dus niks geworden.
Duidelijk te kort gebrand, enorm zuur en erg licht van kleur.
Om ruim te kunnen "oefenen" en "proberen" heb ik nu 3kg bonen besteld bij Ongebrand.nl
- 1kg. Brazil, Unwashed Cerrado NY 2 screen 17/18
- 1kg Guatemala, washed strictly hard bean Antigua
- 1kg Costa Rica, washed strictly hard bean Tournon
Kan in de duurdere koffie uit de feestaanbieding bewaren voor als ik wat meer ervaring heb.
Voor de komende poging misschien eens gewoon programma P1 gebruiken en goed luisteren naar second crack en dan stoppen.
Of heeft misschien iemand een tip voor Yemen Makha Matari in een Behmor 1600?
Groeten,
Martijn
Eerste poging, fail!
1
Laatst gewijzigd door Cubeman op wo 01 dec 2010, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600