Even voorstellen: Marc

1
Hoi beste koffieliefhebbers,

Ik ben Marc. Ik ben 61 jaar, woon in Spijkenisse samen met vrouw en zoon.
Opgegroeid zoals meeste Nederlanders van mijn leeftijd, met filterkoffie. Ruikte altijd heerlijk, maar ik vond de smaak altijd een beetje tegenvallen. Waarschijnlijk omdat al die heerlijke aroma's vooral de lucht ingingen ipv in mijn kopje. Maar toentertijd vond ik het met suiker en melk nog wel aardig te drinken. Langzaam maar zeker kwamen er betere alternatieven. Op kantoor kwamen machines die bonen maalden. Langzaam maar zeker eerst zonder suiker en daarna zonder melk, koffie gaan drinken.
Pas op vakantie in Italie voor het eerst echt genoten van een caffé.

Uiteindelijk heb ik 10 jaar geleden een volautomaat aangeschaft. Mellita Caffeo Solo. Daar komt best aardige koffie uit. Het nadeel van zo'n volautomaat vond ik, dat het veel werk is om hem schoon te houden. Er zijn veel plekken in zo'n apparaat waar koffieresten achter blijven. Zelfs bij grondig schoonmaken elke week, had op een gegeven moment last van schimmel. Die bleek in het uitloopreservoirtje te zitten. Dat is een gegoten plastic blok dat je niet open kunt maken. Met slangetjes en kraan proberen schoon te spoelen. Maar ik kreeg de vieze smaak niet weg. Ik heb een nieuw reservoir gekocht. Maar ook mezelf beloofd als het nog een keer gebeurt om een halfautomaat te kopen.

Na een paar jaar had ik wederom het schimmelprobleem. En de knoop doorgehakt. Ik werk vaak thuis en dan wil 's ochtends snel een lekker bakkie. Verder had ik niet zoveel ruimte. En als beginner wilde ik ook niet direct met een duur, semi professioneel apparaat beginnnen. Dus:
  • * niet heel duur
    * snel opgewarmd
    * compact
Zo kwam ik uit bij de Quickmill 3000. Ook nog gekeken naar de 820. Die bleken uit reviews die ik her en der las, redelijk onverwoestbaar. Onderdelen makkelijk te krijgen. Gekeken of er video's afbeeldingen van het binnenwerk ergens te vinden waren. Het blijkt dat de 820 en 3000 van binnen vrijwel dezelfde onderdelen hebben. Ik vind de RVS. buitenkant van de 3000 wel een stuk mooier dan het kunststof van de 820. Bovendien is de manometer wel handig om de juiste maalgraad / vulling te bepalen. Verder vind ik het thermoblock wel handig. Snel warm en schijnt minder snel te verkalken dan een boiler.

Ik heb eerst nog overwogen een combinatie espressomachine met maler te kopen, zoals de Quickmill 3035, of Lelit Kate. Maar ik las hier op het forum dat dat niet aan te raden is. Losse apparaten zijn vaak beter dan combinaties, en als er van zo'n combinatie een deel kapot gaat heb je er niet zoveel meer aan.

Dus nu moest ik nog een maler vinden. Wat rond gezocht op dit en andere forums en uitgekomen bij de Eureka Mignon Specialita. Mooi apparaat, degelijk. Hij maalt met erg weinig herrie. En je kunt de tijd tot op de 10e seconde instellen. De bediening is erg intuitief.

Eind oktober vorig jaar. De grote dag, alles kwam binnen. Erg tevreden met hoe de apparaten aanvoelden en er in het echt uitzagen.

De maler had ik bij Koepoort besteld. Die hadden er een klein zakje Ethiopische bonen bij geleverd. Alles opgesteld en na wat testen, de juiste hoeveelheid en maalgraad gevonden om de druk rond de 9 bar te houden. Dat eerste kopje smaakte erg lekker.

Inmiddels verschillende bonen geprobeerd (100% arabica uit Ethiopie, Colombia en Kenia), blends met ook robusta uit centraal Amerika. Het is wel even prutsen om de juiste hoeveelheid (= instellen van tijdsduur op de Eureka) en maalgraad te verkrijgen. Maar het resultaat blijft daarna redelijk stabiel. Al weet ik dat aan de 3000 alles handbediening is. Er is geen OPV die de druk begrenst, etc. Dus het komt er helemaal op aan hoe je je filter laadt.

Voorlopig blij met mijn aankopen.
Ik heb nog wel mijn twijfels over de filterbakjes. Door hun vorm is de hoeveelheid koffie die je erin moet doen behoorlijk kritisch. Te weinig en je krijgt het niet goed aangetampt en te veel, dan komt krijg je de filterhouder niet in de groep omdat de koffie tegen het douchescherm aan komt. Maar daarover ga ik nog een apart bericht maken.

Re: Even voorstellen: Marc

3
Goedemorgen Marc, gefeliciteerd met je koffieontdekkingsreis. Hoe meer je erin duikt, hoe meer vragen. Maar na enige tijd smaakt je koffie beter als in het overgrote deel van de horeca.

Additioneel op de vraag van Frans, welk merk filterbakjes gebruik je, en staat daar een gewichtrange (vaak door codering) op. Van belang voor je puckprep en brewratio. De kracht tot vooruitgang zit um in de identieke herhaling van handelingen.

4
Welkom hier Marc.
Hier gebruikt mijn vrouw de QuickMill 3000 met veel plezier. Vraag: welk bakje gebruik je, de enkele of de dubbele, en hoeveel gram gemalen koffie?
Als ik er een espresso mee zet gebruik ik 11 gram in het enkele bakje, mijn vrouw 9 gram in het enkele bakje. En, wij zetten er maar 1 kopje per koffiepauze mee. Dus niet direct meerdere achter elkaar.
Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6
Als de hoeveelheid koffie duidelijk verschilt per keer zou ik niet alleen vertrouwen op de timer van de molen, maar de koffie wegen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

8
fransg schreef: zo 08 feb 2026, 21:24 Welkom Marc!

Welke bonen koop je meestal van welke brander?
Ik heb inmiddels al gekocht bij:
  • Koepoort, Ethiopië, Sheka, washed grade
    De Biesenschuur, Colombia Supremo
    De Biesenschuur, espresso Italiano (?)
    Van Genderen, Maya Crema
    Koepoort, Kenya Sakami
    Koepoort, Rwanda Rushashi
Tot nu toe vond ik de Ethiopische de lekkerste.
De Biessenschuur en Van Genderen zijn 2 zaken hier in Spijkenisse, waar ik woon. Ze betrekken hun bonen bij een brander uit Zuid Limburg, zeiden ze.

Ik merk de verschillen tussen de Afrikaanse en Zuid Amerikaanse bonen. De eerste zijn wat fruitiger. De laatste wat voller / chocolade achtig.
Al vind ik de Keniaanse bonen, die ik nu in de maler heb, wat minder. Zuur overheerst nogal.

Er zit geen OPV in mijn QuickMill. Met de wat minder donker gebrande bonen vind ik het lastiger om de druk netjes op 9 bar te krijgen.
Ik hou wel van wat afwisseling. De wat donkerder gebrande bonen (sommige blends met robusta), geven een wat 'steviger' bakkie. Soms zou ik wel wat sneller willen wisselen. Maar om online niet heel duur uit te zijn, moet je toch wat grotere hoeveelheden inkopen.

9
gilleko B. schreef: ma 09 feb 2026, 08:10 Goedemorgen Marc, gefeliciteerd met je koffieontdekkingsreis. Hoe meer je erin duikt, hoe meer vragen. Maar na enige tijd smaakt je koffie beter als in het overgrote deel van de horeca.

Additioneel op de vraag van Frans, welk merk filterbakjes gebruik je, en staat daar een gewichtrange (vaak door codering) op. Van belang voor je puckprep en brewratio. De kracht tot vooruitgang zit um in de identieke herhaling van handelingen.

Afbeelding
Hoi gilleko,

Op dit moment gebruik ik de bijgeleverde bakjes. Eigenlijk alleen het 1 portie bakje.
Ik heb inmiddels wat handigheid in het malen en tampen, waardoor ik een goede extractie krijg.
Maar ik ben niet zo tevreden met dat bakje. Het heeft een soort trechtervorm, waardoor je als je er niet genoeg koffie in doet, je het niet goed aangestampt krijgt. De tamper gaat stoot namelijk op de rand van het smallere deel. Teveel koffie zorgt er dan weer voor dat je de filterhouder niet in de groep gedraait krijgt, omdat de koffie tegen het doucheschrem komt. En het verschil tussen te weinig en te veel is heeel klein. Bijvoorbeeld, te hoge druk, dan maal ik wat grover, maar dan neemt het volume ook iets toe, waardoor je harder moet tampen, waardoor de druk juist weer toeneemt. Komt allemaal heel nouw.

Ik las in een ander forum op deze site over https://shop.mokaconsorten.com/QM-Quick-Mill-Poccino deze bakjes. Ik ga die bestellen, inc de vultrechter en kleine tamper. Benieuwd of dat het makkelijker maakt.

10
Dirk Jan schreef: ma 09 feb 2026, 10:04 Welkom hier Marc.
Hier gebruikt mijn vrouw de QuickMill 3000 met veel plezier. Vraag: welk bakje gebruik je, de enkele of de dubbele, en hoeveel gram gemalen koffie?
Als ik er een espresso mee zet gebruik ik 11 gram in het enkele bakje, mijn vrouw 9 gram in het enkele bakje. En, wij zetten er maar 1 kopje per koffiepauze mee. Dus niet direct meerdere achter elkaar.
Succes!
Ik gebruik ook 9 gram in het enkele bakje. Minder is in dat bakje moeilijk aan te stampen met de 58mm tamper.

Ik ben de enige die meestal koffie drinkt uit het apparaat. Mijn vrouw gebruikt nog de volautomaat (Melitta Cafeo Solo).